فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



به‌نظر من سینمای فرانسه کامل نیست


خبرگزاری تسنیم

امانوئل پرووس متولد 1969 در کامبرای فعالیتش را در ارتش فرانسه به‌عنوان فیلمبردار و عکاس آغاز کرد. او بیش از ده فیلم کوتاه کارگردانی کرد و جوایز بسیاری از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است. وی پس از مدت‌ها کار در استودیوی مولتی‌مدیای گامون و تهیه مجموعه‌های متعدد انیمیشن تلویزیونی، آوالانچی پروداکشن را در سال 1999 برای ساخت فیلم سینمایی بلند تأسیس کرد. او انیمیشن «کورنل و برنی» و همین‌طور فیلم سینمایی «سریع برو» را به‌عنوان نویسنده فیلمنامه در کارنامه خود دارد.

پرووس به‌عنوان تهیه کننده گروه نابینا اثر محمد مفتکر، آرتور3 و جنگ دو جهان و آرتور 2 - انتقام مالتازار اثر لوک بسون حضور داشته است. آخرین اثر مهم وی در مقام کارگردان ساخته اخیر گاسپار نوئه بوده است. با توجه به اهمیت وی در سینمای معاصر فرانسه و داوری بخش سعادت جشنواره مصاحبه‌ای با وی ترتیب داده شده است:

* * *

تسنیم: نظر کلی شما درباره فیلم‌هایی که در جشنواره دیدید، چیست؟

پرووس: من از دیدن نظم و برنامه‌ریزی اینجا بسیار شگفت‌زده شدم، فضای حرفه‌ای است. مردم اینجا خیلی برای تماشای فیلم‌ها مشتاق هستند. مکان جشنواره بسیار زیباست. من در هیأت داوران بخش بین‌الملل هستم و فیلم‌های انتخابی بسیار تأثیرگذار و جالب هستند. تمام فیلم‌ها جذاب هستند. من در بخش بازار فعال هستم. در اینجا جو بسیار خوبی برای برگزاری چنین جشنواره‌ای حاکم است. نظر من این است که این یک جشنواره با ابعاد بین‌المللی است. شما سالن‌های سینمای خیلی خوبی دارید.

تسنیم: در ایران برای انتخاب فیلم‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد. به‌نظر شما این محدودیت آسیب‌رسان است؟

پرووس: من اخیراً به این سؤال شما پاسخ دادم. شما می‌گویید در ایران محدودیت وجود دارد. محدودیت یک کار و سیستم مسلم است. بسیار خوب در فرانسه هم محدودیت‌هایی وجود دارد. فکر می‌کنم در هر جای دنیا، هر کشور، ما محدودیت داریم و هیچ‌کسی در تمام دنیا آزاد مطلق نیست. به‌نظر من سؤال شما آیرونیک [کنایه‌آمیز یا نقادانه] است؛ چون تمام کشورها و رژیم‌ها سنت‌ها و قوانین خود را دارند، برای مثال من در فرانسه یک فیلم مستند درباره جنسیت ساختم که در فرانسه اجازه نمایش پیدا نکرد. من درک می‌کنم که شما در سینمای ایران محدودیت دارید؛ اما وقتی به فیلم‌های انتخاب شده نگاه می‌کنید، تمام شخصیت‌های ایرانی که در جشنواره دیدم، انسان‌های متفاوتی هستند. من فکر می‌کنم این کشور وارد مرحله روشن‌فکری شده است.

تسنیم: در کتاب تاریخ سینمای دیوید کوک ذیل مدخل سینمای ایران آمده که محدودیت‌ها در ایران موجب خلاقیت و جذابیت این سینما شده است، نظر شما چیست؟

پرووس: من مطمئنم و فکر می‌کنم محدودیت موجب خلاقیت می‌شود. از نظر من ایرانی‌ها دیکتاتور و تمامیت‌خواه نیستند؛ بلکه خیلی هیجان‌انگیز هستند، چون این کشور در واقع انرژیک است، توضیح دادنش سخت است. موقعیت ایران در جهان خاص است. فکر می‌کنم اجباری در خلاق بودن وجود دارد؛ چون اگر یک جا ثابت باشی، تکراری می‌شوی.

تسنیم: نظر شما درباره انتخاب کلمه سعادت برای چنین جشنواره‌ای چیست؟

پرووس: من برنامه‌ریز این جشنواره نیستم و این برنامه‌ریزی شما بوده، اما برای مثال در جشنواره کن نیز بخش‌های متعددی وجود دارد که هر بخش برای من بسیار خاص است و هیچ مشکلی هم نیست. وقتی شما بخش‌های متعددی در جشنواره دارید این بدان معناست که شما در سینمای خود بیان و سبک‌های متعددی دارید و این به‌نظر من خوب است.

تسنیم: آیا سینما می‌تواند مفاهیم معنوی را انتقال دهد؟

پرووس: البته. به‌نظر من هیچ ایرادی ندارد که راجع به مسائل روحانی متافیزیکی صحبت شود. به‌نظر من سینما ساخته شد تا درباره همه موضوعات صحبت کند، این نظر من است، سینما برای ایجاد چشم‌اندازی از دیدگاه است.

تسنیم: سینمای فرانسه برای ایران خاص بوده و در جشنواره جهانی فیلم فجر بخشی ویژه برای سینمای فرانسه در نظر گرفته شده است، چشم‌انداز شما از سینمای فرانسه چیست؟

پرووس: سینمای ایران برای ما خاص است. به‌نظر من سینمای فرانسه کامل نیست. وقتی شما در جشنواره‌های کن یا تورنتو یا برلین و ساندس شرکت می‌کنید می‌بینید بیشتر فیلم‌های انتخاب‌شده سوبژکتیو هستند. اگر فیلم‌های فرانسوی در ایران نمایش داده شوند می‌بینید که همه آنها خوب و خارق‌العاده نیستند.

تسنیم: اگر قرار باشد یک فیلم فرانسوی خوب به ما معرفی کنید، کدام فیلم را انتخاب می‌کنید؟

پرووس: قاعده بازی ژان رنوار، فیلم عجیبی است و فکر می‌کنم بسیار شگفت‌انگیز است.

تسنیم: توقع داشتم نام گسپار نوئه را ببرید؟

پرووس: البته، ولی من تهیه کننده فیلم اخیر وی بودم.

* * *

امانوئل پرووس در کنار زینب آتاکان، خوزه لوئیس گوئرین، ایوو فلت و ژوانگ ‌‌ژوانگ تیان سینماگرانی از نقاط مختلف جهان آثار حاضر در بخش سینمای سعادت سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر را داوری خواهند کرد.

================================

مصاحبه از احسان زیورعالم و معین احمدیان

با تشکر از مترجمی مرتضی اخشیک

انتهای پیام/*


 


ویدیو مرتبط :
استاد اکبر عبدی (آچار فرانسه سینمای ایران)