آموزش طب سنتی به پزشکان خانواده در 10 استان


معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح آموزش طب سنتی به صورت پایلوت در قالب برنامه پزشک خانواده در 10 استان کشور خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در تشریح طرح آموزش طب سنتی در قالب طرح پزشک خانواده گفت: برای اجرای این طرح در حال حاضر با همکاری مدیران و کارشناسان حوزه معاونت بهداشتی در حال آماده کردن بسته‌های آموزشی آن برای سطوح مختلف از بهورز تا کارشناسان و پزشکان مراکز بهداشتی - درمانی و پزشکان خانواده هستیم.

وی افزود: در این بسته‌های آموزشی در حوزه بهورزها رویکرد ما بیشتر ‌اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه‌های طب سنتی است که با استفاده از ریشه‌دار بودن آموزه‌های طب سنتی در فرهنگ و باور مردم از آنها استفاده می‌کنیم؛ چراکه قابلیت پذیرش آن برای مردم بهتر است و ظرفیت خوبی برای استفاده دارد.

خدادوست درباره رویکرد آموزش‌های طب سنتی در قالب این بسته، گفت: برای پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی و پزشکان خانواده علاوه بر ارائه آموزه‌های حفظ سلامتی در بسته‌های آموزشی، آموزش برخی از گیاهان دارویی پرمصرف که می‌تواند به صورت علامتی برای بسیاری از بیماری‌های رایج و شایع مورد استفاده باشد و برخی از داروهای گیاهی که پزشک می‌تواند بجای استفاده از داروی شیمیایی از داروی گیاهی مشابه آن استفاده کند را در بسته‌های آموزشی طب سنتی در قالب پزشک خانواده در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که پزشکان ما گیاهان دارویی را خوب نمی‌شناسند و خواص و عوارض آن را نمی‌دانند، گفت: پزشکان ما همچنین داروهای گیاهی موجود در بازار را نمی‌شناسند، در نتیجه به دلیل عدم شناخت این داروها را تجویز هم نمی‌کنند. اگر ما بتوانیم این آموزش‌ها را در این بسته‌های آموزشی ارائه دهیم تا پزشکان ما آموزش‌های کافی در این زمینه دریافت کنند، یقینا می‌توانند از این ظرفیت برای درمان، ارائه توصیه‌های حفظ سلامتی و ارتقاء سلامتی استفاده کنند.

ارائه آموزش‌های طب سنتی در قالب پزشک خانواده در 10 استان کشور

خدادوست همچنین اظهار کرد: بنابراین در جاهایی که پایگاه سلامت، خانه بهداشت و مرکز بهداشتی و درمانی داریم، راحت‌ترمی‌توانیم این طرح را اجرا کنیم. ما در گام اول در نظر داریم که این طرح را در 10 استان کشور و در 10 مرکز بهداشتی، به صورت پایلوت اجرا کنیم تا بتوانیم اشکالات آن را در روند آزمون و خطا برطرف کنیم و بعد کار را به صورت فراگیر انجام دهیم.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه کدام استان‌ها برای این کار انتخاب شدند، گفت: برای انتخاب استان‌ها باید با هماهنگی با مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی، بسته به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که استان‌های مختلف دارند، آنها را انتخاب کنیم. البته برخی از استان‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی فسا به دلیل شرایط خاص آنجا انتخاب شده و مدیریت دانشگاه فسا در این زمینه اعلام آمادگی جدی کرده است. ما هم در فسا دفتر معاونت طب سنتی داریم که می‌تواند به صورت مستقیم آنها را حمایت کند. بنابراین یکی از استان‌هایی که طرح به صورت پایلوت در آنجا اجرا می‌شود، فسا است.

خدادوست افزود: یکی دیگر از استان‌ها نیز سبزه‌وار است که دانشگاه علوم پزشکی این استان نیز اعلام آمادگی کرده است. در سبزه‌وار هم ظرفیت فنی و تخصصی کافی دارند و مرکز تحقیقاتی طب سنتی خوبی نیز در آنجا وجود دارد. البته استان‌های دیگری هم در لیست ما وجود دارد، اما فعلا در حال تعامل و تبادل اطلاعات با معاونت بهداشتی هستیم تا استان‌هایی را که انتخاب می‌کنیم مورد تایید آنها هم باشد.

فاز اول تاسیس 20 سلامتکده طب سنتی انجام شد

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره روند تاسیس 20 سلامتکده طب سنتی، گفت: فاز اول تاسیس 20 سلامتکده، یعنی تهیه نقشه‌های معماری آن بر اساس معماری ایرانی - اسلامی انجام و هفته گذشته به 20 مرکز دانشگاهی کشور توسط معاونت توسعه وزارت بهداشت ابلاغ شده است. بنابراین امیدواریم بعد از اینکه این 20 مرکز دانشگاهی برای این سلامتکده‌ها جایابی کرده و به وزارت بهداشت اعلام کردند، عملیات اجرایی تاسیس این 20 سلامتکده آغاز شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
علت مخالفت برخی پزشکان با طب سنتی ایرانی