علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



بهره گیری از شرکت های بزرگ بین المللی برای سازندگی منطقه اروند


به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زمانی عصر امروز دوشنبه در نخستین همایش شهرسازی در مناطق آزاد کشور در اتاق بازگانی خرمشهر، ایجاد تمدن های کهن در کنار آب ها را یادآور شد و اظهار کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر در کرانه رودخانه‌های کارون، اروند و بهمنشیر به عنوان بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های کشورمان قرار دارند اما ظرف این مدت از این فرصت بهره نبرده اند.

وی با بیان اینکه سواحل موجود در منطقه می توانست به عنوان فرصتی برای توسعه گردشگری، استفاده‌های اقتصادی و افزایش نشاط اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند از غفلت از این سرمایه گرانبها تاکنون تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: سال‌ها سواحل اروند رود در تصرف شرکت نفت، گمرک و بندر بود و مردم از بودن در کنار ساحل و پرداختن به تفریح و تفرج در آن محروم بودند.

زمانی ایجاد محلات جدید در شهرهای آبادان و خرمشهر که قابلیت تبدیل شدن به مناطق جدید بدون موانع را داشته باشند به منظور توسعه در محور رودخانه و استفاده بیشتر و بهتر از آنها را از جمله مواردی اعلام کرد که در دستور کار سازمان منطقه آزاد اروند قرار دارند.

وی به تدوین طرحی برای توسعه سواحل آبادان خبر داد و عنوان کرد: برای ساحل آبادان طرح توسعه ساحل درنظرگرفته شده که این محله به پارکی عمومی تبدیل خواهد شد و قسمتی از ساحل نیروگاه نیز بندری صیادی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند یادآور شد: بندر صیادی آبادان در آینده بندری صیادی و گردشگری خواهد شد اما به طور قطع این اتفاق قدری زمان خواهد برد.

زمانی با بیان اینکه ناچار به انجام برخی کارهای مقطعی هستند، عمل نکردن به برخی قوانی را عاملی مؤثر در عملیاتی نشدن کارها دانست.

دعوت از اندیشمندان و شرکت های بزرگ بین المللی برای تدوین طرح راهبردی توسعه منطقه اروند

وی در ادامه به پیشینه درخشان خرمشهر و آبادان در زمان قبل از آغاز جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: این منطقه پس از جنگ تحمیلی و در آغاز بازسازی با وضعیت جدیدی مواجه شد که در این وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر محوریت اقتصادی و رونق شهری خود را از دست داده بودند. بندر رکود کرده و پالایشگاه‌های موازی با پالایشگاه آبادان در بسیاری از نقاط کشور احداث شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند آغاز بازسازی این دو شهر پس از پایان جنگ را با هدف سیاسی بازگردانندن مردم به شهرها دانست و گفت: در زمان بازگشت دو قشر کارکنان دولت و جیره بگیرانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی به شهر بازگشتند که این دو قشر نه کارآفرین و نه تولید کننده اساسی بودند.

زمانی اضافه کرد: در پی این اتفاق شهرهای آبادان و خرمشهر به اردوگاه اجباری سکونتی برای کارکنان دولت و جیره بگیران تبدیل شد و هم اینک نیز واحدهای ساخته شده در زمان بازسازی با گذشت بیش از ۳۰ سال به بافت‌های فرسوده تبدیل شده‌اند.

وی از بازسازی خرمشهر و آبادان به عنوان طرح شکست خورده یاد و عنوان کرد: زمانی خرمشهر و آبادان را به دلیل فرسودگی بافت های ساختمانی نیازمند ارائه تعریفی جدید از توسعه شهری می دانستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند برای تعریف راهبرد جدید توسعه شهری از دعوت از اندیشمندان و صاحب نظران و شرکت های بین المللی خبر داد و گفت: از اندیشمندان و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی دعوت به همکاری می‌کنیم تا یک برنامه راهبردی ویژه برای توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر به ما ارائه کنند.

زمانی با بیان اینکه شهرهای آبادان، خرمشهر و منطقه آزاد اروند هر کدام یک طرح جامع شهری دارند، تعریف طرح تلفیقی در شرایط فعلی را بهترین گزینه برای توسعه شهر دانست و افزود: با توجه به اینکه تمام این مناطق باید دارای یک طرح جامع شهری باشند مقرر شد تا شرکت مشاور سازمان منطقه آزاد اروند  از هر سه طرح یک کار تلفیقی ارائه کند که برنامه‌های و اقدامات بلاتکریف و مشمول زمان نشوند.

وی همچنین از تعریف طرحی جامع برای سایر مناطق محدوده منطقه آزاد اروند همچون مینوشهر، شهرک های صنعتی و مرزش تجاری شلمچه خبر داد و گفت: برای مینوشهر، شهرک‌های صنعتی و منطقه شلمچه نیز یک مشاور تعیین کرده تا طرحی جامع برای این بخش‌ها تدوین و ارائه کند که بر اساس آن وضعیت واحدهای بزرگ در شهرک‌های صنعتی و شلمچه به عنوان بزرگترین مرز تجاری منطقه تعیین تکلیف شود.

زمانی از اعلام آمادگی برخی شرکت‌ها برای همکاری در راستای ارائه طرح راهبردی پیش از تهیه و تکمیل طرح جامع خبر داد.

احداث محله ای نمونه در آبادان

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه از ایجاد یک محله نمونه با داشتن تمام مشخصات شهرسازی در آبادان خبر داد و اظهار کرد: منطقه تانکفارم که پیش از جنگ تحمیلی محل ذخیره فرآورده‌های نفتی بوده و در جنگ آسیب جدی دید است اکنون و پس از خروج باقیمانده تانک فارم‌ها و تخلیه منطقه، سند آن از سوی وزارت نفت به سازمان منطقه آزاد اروند واگذار شد و در پی تبدیل آن به عنوان منطقه نمونه و الگو هستیم.

وی با بیان اینکه شرکتی مشاور برای تهیه آر. اف. پی تعیین شده و فراخوان سرمایه گذاری برای تبدیل این منطقه به منطقه ای با جمعیت پیش بینی شده ۲۰ هزار نفره صادر شده است، افزود: قرار است تا در این محله نمونه تمام نیازها به طور کامل تأمین شود تا به منطقه‌ای کاملا برخوردار و نمونه تبدیل شود.

زمانی با اشاره به جمعیت فعلی ۴۵۰ هزار نفری منطقه آزاد اروند برای این منطقه پیش بینی تولید جمعیتی دو میلیون نفری کرده و اتخاذ تمهیدات و توسعه شهری را با توجه به این میزان افزایش جمعیت یک ضرورت خواند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند به زیرساخت های توسعه ای مستقر شده در این منطقه از جمله کارخانجات بزرگ فولاد، آلومینویم سازی و توسعه مرز تجاری را دلیل عمده برای پیش بینی رشد قابل توجه جمعیت دانست و در ادامه بیان کرد: با برنامه‌های راهبردی که در زمینه‌های مختلف اعم از ترانزیت، تجارت و غیره در نظر گرفته‌ایم، این منطقه به کانالی برای اتصال شرق و غرب آسیا و شمال و غرب تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: این موقعیت حساس و اساسی است و باید از آن بهره برداری کافی را برد و به هر قیمتی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم چرا که در غیر این صورت دیگران این مزیت و امکان را از ما خواهند گرفت.

زمانی برشماری طرح های پیش بینی شده برای توسعه منطقه اروند پرداخت و تصویر موجود برای توسعه منطقه آزاد اروند را تصویری قابل مطالعه و تحقیقاتی برشمرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند آمادگی سازمان منطقه آزاد اروند برای خریداری تمام پایان نامه هایی با موضوع شهرسازی منطقه آزاد اروند را اعلام کرد و از اساتید دانشگاهی خواست تا تنظیم پایان نامه ای دانشجویان را به این سمت و سو هدایت کنند.

فراموشی هویت ملی بزرگترین چالش عصر حاضر

همچنین معاون فنی عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند از این همایش به عنوان نخستین همایش تخصصی شهرسازی یاد کرد و با ابراز امیدواری گفت: امیدوارم ادامه این همایش ها و برگزاری کارگاه های هم اندیشی زمینه ساز استفاده از خرد اساتید و دانشگاهیان و هم افزایی تجربه مدیران باشد.

موعود شمخانی از فراموشی هویت بومی، ارزش های فرهنگی به عنوان چالش های جدی عصر حاضر یاد کرد و گام نهادن در مسیر توسعه پایدار را راه برون رفت از این وضعیت خواند.

وی بر لزوم بهره گیری از فرصت توسعه برای ایجاد تحول اساسی در جهان یاد کرد و بر لزوم استفاده درست از این فرصت و انتقال آن به نسل آینده تأکید کرد.

معاون فنی عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند شهر را موجوی زنده معرفی کرد و پویایی، ارتباط و تعامل دوسویه میان عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را رمز حیات آن برشمرد.

شمخانی مناطق آزاد کشور را  پایلوت اجرای توسعه پایدار خواند و افزود: منطقه آزاد اروند نیز در حال حاضر در مسیر توسعه علمی، عملی و تحول شگرف تاریخی قراردارد.

وی از استاید دانشگاه و شخصیت های علمی دعوت کرد تا در پایه ریزی مناطق آزاد نقشی فعال داشته باشند.

لزوم استفاده از دانش روز دنیا در معماری

همچنین چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در معماری به برشماری پیشینه معماری گذشته پرداخت و آن را با معماری حال حاضر مقایسه کرد.

مجید گلابچی سیر نزولی ایران در امر معماری را با توجه به پیشینه درخشان آن امری تأسف برانگیز خواند.

وی با اشاره به قرار گرفتن کشور بر نوار زلزله به لزوم توجه به معیارهای مختلف ایمنی در احداث بناهای ساختمانی تأکید کرد.

این چهره ماندگار کشور در معماری بیان کرد: نیازمتند توجه و دقت در معیارهای ساختمانی هستیم و ساخت ساختمان های باکیفیت باید به عنوان یک ضرورت برای همه اقشار تلقی شود.

گلابچی بر لزوم به کارگیری دانش روز دنیا در ارم شهر سازی، اشنایی با سیستم های ساختمانی و گرایش معماری سنتی به سوی مدرنیته تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها امروزه به محلی برای بیان یافته های علمی تبدیل شده اند خواستار به کار گیری این آموزه ها در مجاری عملی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این همایش مقالاتی در زمینه های چالش‌های معماری و شهرسازی امروز ایران، شهر و منطقه آزاد، تعاملات و چالش‌های مدیریتی و عملکردی (تجریبات جهانی)، هویت در شهرسازی، جایگاه شهرسازی در نظام صنفی و استراتژی‌های توسعه مناطق آزاد از سوی این چهره های علمی مطرح شد.

در روز جهانی شهرسازی نخستین همایش شهرسازی در مناطق آزاد کشور در اتاق بازگانی خرمشهر برگزار شد.

در این همایش مقالاتی در زمینه های چالش‌های معماری و شهرسازی امروز ایران، شهر و منطقه آزاد، تعاملات و چالش‌های مدیریتی و عملکردی (تجریبات جهانی)، هویت در شهرسازی، جایگاه شهرسازی در نظام صنفی و استراتژی‌های توسعه مناطق آزاد از سوی این چهره های علمی مطرح شد.

در این همایش مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، پروفسور «محمود گلابچی» چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در مهندسی راه و ساختمان، «مصطفی بهزادفر» استاد دانشگاه علم و صنعت تهران، «کوروش لطفی» استاد دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، «عباس حاجی ابراهیمی‌پور» استاد دانشگاه بین المللی چابهار و «علی فرنام» استاد دانشگاه هنر تهران حضور داشتند.


ویدیو مرتبط :
بازار بزرگ بین المللی مشهد و کودکان ان منطقه