بازخوانی گفته‌های زنده‌یاد اینانلو در حوزه‌ی گردشگری


«به‌عنوان یک فرد رسانه‌یی نسبت به شما مسؤول و بدهکارم، چون ما آن‌قدر درباره‌ی گردشگری نوشته‌ایم که شما ترغیب شدید، این کار را انجام دهید، اما ببخشید، دروغ گفتیم.»

این بخشی از سخنرانی «محمدعلی اینانلو» در جشنی است که هفت سال پیش خطاب به راهنمایان تور مطرح کرد، مردی که در حین ایرانگردی و مستندسازی از طبیعت و حیات وحش ایران، موسسه‌ای آموزشی برای راهنمایان طبیعت راه‌اندازی کرد.

صدای گرمی داشت و اولین گزارشگر والیبال در رادیو بود، گزارش‌های او در بازی‌های آسیایی تهران (1974) نام‌اش را با والیبال پیوند زده. برای محیط زیست قلم میزد، آنچنان که محسنیان‌راد او را بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری محیط زیست به مفهوم تلویزیونی و رادیویی دانسته است.

اینانلو بعدها کوله‌بارش را بست و راهی سفر شد، همه جای ایران مقصد او بود. برای تلویزیون ایران مستندهایی می‌ساخت تا کشوری را که حتی از دیدگان مردمش پنهان مانده، به تصویر کشد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، آن‌چه در ادامه می‌خوانید بازخوانی گوشه‌ای از صحبت‌های مرحوم محمدعلی اینانلو درباره کاستی‌های گردشگری و آموزش‌های اکوتوریسم در ایران است، او صراحت کلام و نقد ظریف جزو خصوصیات بارزش محسوب می‌شد.

«من به‌عنوان فردی که آموزش‌هایی را به افراد علاقه‌مند دادم، نسبت به شما مسؤولم و باید بگویم، آنچه ما در اختیار شما قرار می‌دهیم، اصلا کافی نیست. آنچه به شما نیاموخته‌ایم، به شما بدهکاریم و در مقابل، مسؤولیم و برای این موضوع از شما، راهنمایان تور عذر‌خواهی می‌کنم. ما به‌عنوان آژانس‌دار به شما بدهکار و نسبت به شما مسؤولیم و حق شما راهنمایان را ادا نمی‌کنیم.

به عنوان دولت نسبت به شما مسؤول و بدهکاریم، از این بابت که مدام به شما قول دادیم و حرف‌های مکرر زدیم و می‌دانستیم دروغ است و خجالت نکشیدیم، عذرخواهی می‌کنم. برای این‌که در برنامه‌های تلویزیونی گفتیم که این کارها شده‌اند، بشوند و می‌شوند که نشده‌اند، عذر‌خواهی می‌کنم. مُسکن‌های موقت حتا اگر راست باشند برای راهنمایان کافی نیستند.»

او این سخنان را هفت سال پیش در جشن راهنمایان تور مطرح کرد.

اینانلو به شدت قائل به تعامل سازمان‌های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری بود و اعتقاد داشت: « اگر ایران در گردشگری دنیا سهمی ندارد، دلیل خیلی ساده‌ای دارد و آن هم نبودن مدیریت دولتی است. وضعیت طبیعت و میراث فرهنگی ما در حدی از افول است که به هیچ عنوان تحمل آزمون و خطا را ندارد و مشخص است که آزمون و خطایی در کار نخواهد بود.

مسوولان گردشگری ما وقتی درباره‌ی گردشگری صحبت می‌کنند، منظورشان فقط گردشگری تاریخی و فرهنگی است، هنوز باورمان نشده است که می‌توان از طبیعت نیز درآمد کسب و اشتغال ایجاد کرد. یادمان باشد، ما جوان‌ترین کشور دنیا هستیم که نزدیک‌ترین همسایه‌ی آن، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مواد مخدر است و اگر چاره‌ای نی‌اندیشیم، معلوم نیست آینده‌ی جوانان ما چه می‌شود. اگر فکری نکنیم، 20 سال دیگر، کشوری فقیر و پیر خواهیم بود، پس به سمت تخصصی شدن گردشگری طبیعت پیش رویم و آن را به رسمیت بشناسیم.»

او در گفت‌وگویی هم که با ایسنا در زمان ایجاد اداره کل طبیعت‌گردی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، گفت: «همیشه به‌عنوان یک عضو رسانه و فعال گردشگری و حتا گردشگر به مسؤولان انتقاد می‌کردم که جایگاه طبیعت‌گردی در کشور ما کم‌رنگ است و مسؤولان، گردشگری را بیشتر تاریخی و فرهنگی می‌دانند.

اصولا در گردشگری تا وقتی جوامع محلی همراه نباشند، نمی‌توان هیچ کار درستی را انجام داد و این جوامع هم وقتی همراه می‌شوند که بدانند منتفع می‌شوند، مثلا در روستای «بوانات» استان فارس، یک جوان روستایی به نام «عباس برزگر» به‌خاطر هوش و لیاقتی که به خرج داده و اتفاقا اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری آن منطقه نیز به آن اهمیت داده، حالا بهانه‌ی جذب گردشگر شده است. «مازیار آل‌داوود» در روستای گرمه نیز نمونه‌ی موفق برای جذب گردشگر روستایی و عشایری است. زوج جوانی که در پارک ملی گلستان خانه‌ای را برای گردشگران آماده کرده‌اند، نیز مثال دیگری برای این موضوع است. اکنون وظیفه‌ی اداره کل طبیعت‌گردی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که برای چنین افرادی تبلیغ کند و به کار آن‌ها بها دهد.

این نمونه‌ها برای روستای اورامانات هم می‌توانند الگو باشند و حتا به برخی عشایر مثل این روستاها می‌توان کمک کرد تا گردشگرانی را جذب کنند، در جلسه‌ای با رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد کردم با دادن آموزش و وام به برخی خانواده‌های عشایر مثل شاهسون‌ها که در پای قله‌ی سبلان زندگی می‌کنند، گردشگری عشایر رونق گیرد. در دیگر اقوام نیز مانند قشقایی‌ها و بختیاری‌ها این تجربه را می‌توان تکرار کرد.

کشور ما همسایه‌ی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مواد مخدر است و اگر بپذیریم بی‌کاری، ام‌الفساد است این همسایگی، ما را در خطر قرار می‌دهد و باید اشتغال ایجاد کنیم و چون حوزه‌ی کاری ما گردشگری است، پس باید تلاش کنیم از این طریق اشتغال ایجاد کنیم.»

محمدعلی اینانلو صبح امروز، 12 دی‌ماه در 68 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // آیتم ویژه 90 به یاد مرحوم اینانلو‬‎