سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام: ایران سریع ترین رشد تولید علم را در دنیا داشته است


به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، محمد جواد دهقانی درسمیناری علمی که به میزبانی دانشگاه یو.کی. ام کشورمالزی برگزارشد،افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه استنادی اسکوپوس، در سال 2014 میلادی از لحاظ کمیت علم، ایران حائز رتبه چهارم بین المللی شد و این در حالی است که این کشور در سال 2000 رتبه 48 کمیت تولید علم دنیا را در اختیار داشت.
وی در این سمینار که استادان و مسئولان دانشگاه های مالزی و سنگاپور حضور داشتند اظهار داشت: رتبه ایران در سال 2015 بر اساس کمیت تولید علم به جایگاه 16 دنیا ارتقا یافته است.
وی ادامه داد: کمیت علم دنیا نیز در این مدت دائما در حال افزایش بوده است و بر اساس این شاخص، جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 در میان کشورهای اسلامی رتبه نخست و در بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد رتبه دوم را در اختیار دارد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: براساس اطلاعات کمیت تولید علم مستخرج از پایگاه استنادی ISI در سال 2014، ایران در حوزه مهندسی رتبه هفتم دنیا را در اختیار دارد، در علوم مواد رتبه نهم دنیا را کسب کرده، در حوزه های ریاضی و شیمی ایران در جایگاه دوازدهم دنیا قرار دارد و در حوزه های علوم رایانه و کشاورزی رتبه ایران در سطح بین المللی چهاردهم است.
دهقانی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه فقط از جنبه کمیت تولید علمی که در بهترین مجله های دنیا منتشر شده است بلکه به لحاظ کیفیت تولید علم نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است.
وی ادامه داد: یکی از شاخص های ارزیابی کیفی میزان استنادات صورت گرفته به مقاله ها و چاپ مقاله در مجله ها با ضریب تاثیر بالا است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: تاثیر مجله را بیانگر میزان اثرگذاری آن مجله درحوزه موضوعی مورد نظر می دانند و در بسیاری متون آن را نشانه میزان کیفیت مجله ها ارزیابی می کنند از این رو مقاله هایی که در مجله های با ضریب تاثیر بالاتر چاپ می شوند بیانگر کیفیت مقاله می دانند.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر توجه مسئولان آموزش عالی و نیز دانشگاه ها و موسسه های پژوهشی کشور به مساله کیفیت مقاله ها و تولیدات علمی معطوف شده است به گونه ای که تعداد مقاله های پراستناد (Highly Cited) ایران (یک درصد برتر) از 14 مقاله در سال 2005 به 206 مقاله در سال 2015 افزایش یافته است.
دهقانی اظهار کرد: سهم ایران از مقاله های برتر دنیا از پانزده صدم درصد در سال 2005 به یک ممیز چهار دهم درصد در سال 2014 افزایش یافته است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همچنین گفت: ایران در سال 2010 تنها هشتاد و پنج صدم درصد از استنادهای دنیا را دریافت می کرد اما سهم ایران در سال 2014 افزایش یافته به نحوی که سهم ایران از کل استنادهای دنیا به یک ممیز سی و شش صدم درصد رسیده است که خود بیانگر افزایش کیفی تولیدات علمی کشور است.
دهقانی در این سمینار به ارائه وضعیت دانشگاه های کشور در رتبه بندی های بین المللی پرداخت و گفت: در آخرین رتبه بندی های بین المللی ارائه شده، هشت دانشگاه از ایران در رتبه بندی تایمز حضور یافته اند و هم اکنون 13 دانشگاه کشور در مجموع دانشگاه های برتر دنیا در رتبه بندی لایدن قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: هشت دانشگاه کشور نیز در رتبه بندی جهانی یو.اس.نیوز به عنوان دانشگاه های برتر دنیا معرفی شده اند.
در این سمینار که رایزن علمی ایران در شرق آسیا آن را برنامه ریزی کرده بود، جمعی از اعضای هیات علمی و مسئولان دانشگاه های کشور مالزی و همچنین شرکت کنندگانی از کشور سنگاپور حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در دیدار جداگانه ای با پروفسور اسما اسماعیل دبیرکل آموزش عالی مالزی در محل وزارت آموزش عالی مالزی در پوتراجایا، ظرفیت های این پایگاه استنادی را تبیین کرد.
دهقانی گفت: 386 نشریه توسط کشور مالزی در حوزه های علمی منتشر می شوند که این نشریات توسط کمیته ارزیابی نشریات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) مورد ارزیابی قرار گرفته و 200 نشریه که از اعتبار لازم برای نمایه شدن در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برخوردار بودند در این پایگاه نمایه سازی شده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: تاکنون سه هزار و 42 مجله علمی از کشورهای مختلف اسلامی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه نمایه سازی شده اند.
به گفته وی، مالزی از حیث تعداد مدارک در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رتبه چهارم را در اختیار دارد.
دبیرکل آموزش عالی مالزی نیز توانمندی های علمی و فنی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، انواع تحلیل های علمی که از طریق این پایگاه برای کشورها، دانشگاه ها و پژوهشگران کشورهای اسلامی قابل انجام است و همچنین رتبه بندی دانشگاه های و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی توسط ISC را قابل توجه دانست.
پروفسور اسما اسماعیل از اینکه این پایگاه استنادی مورد غفلت سایر کشورهای اسلامی واقع شده ابراز تاسف کرد.
دبیرکل آموزش عالی مالزی، توجه همه جانبه کشورهای اسلامی به ویژه به لحاظ مالی برای تقویت این پایگاه استنادی را خواستار شد.
این مقام ارشد آموزش عالی مالزی گفت: پایگاه استنادی در کشورهای غربی با توجه به معیارها و گرایش هایی که دارند به سمت زبان انگلیسی و کشورهای غربی سوگیری دارند، بنابراین وجود پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای پُر کردن این خلاء لازم است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که برای شرکت در سمینار 'افزایش همکاری های تحقیقاتی در آموزش عالی، همکاری ایران و مالزی' به کوالالامپور سفر کرده بود، در حاشیه این سمینار به همراه تیمی از مسئولان دانشگاه های برتر ایران از دانشگاه های بزرگ و تحقیقاتی این کشور بازدید و با مسئولان آنها مذاکره کرد.
در این دیدارها، روسا و مسئولان دانشگاه های مالزی ضمن ابراز خرسندی از توانمندی های علمی و فنی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، برای همکاری با این پایگاه و قرار گرفتن در نظام رتبه بندی آن و دریافت گزارش های تحلیلی، توصیفی و تطبیقی ابراز علاقه کردند.
کشور مالزی به مرکزیت کوالالامپور در جنوب شرقی قاره آسیا واقع است.
مقر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، شیراز است.
2027 /6118 / 1876

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
اسلام سریع ترین دین در حال رشد در جهان