علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



«فرار از زندان ۲» قصه اسارت خودساخته آدمی است/ فقر یعنی نبود خرد


عباس عبدالله زاده کارگردان نمایش «فرار از زندان ۲» که از ۱۹ فروردین ماه اجرای خود را در فرهنگسرای نیاوران آغاز کرده است به خبرنگار مهر گفت: «فرار از زندان ۲» قصه دو زندانی افغانستانی است که قصد دارند از زندانی در افغانستان فرار کنند که ماجرای فرار آنها موقعیت های کمدی فراوانی ایجاد می کند. این نمایش یک اثر مدرن است که من آن را در سال ۹۱ نوشتم و بارها قرار شد توسط کارگردان های مختلف و شناخته شده ای اجرا شود اما این موقعیت به وجود نیامد تا اینکه خودم تصمیم گرفتم نمایش را کارگردانی کنم.

وی درباره فرایند نوشتن این نمایشنامه توضیح داد: در ابتدا ایده اصلی این نمایش یعنی ماجرای فرار دو زندانی را در یک زمان محدود و با وجود هزاران قفل و بست در ذهنم شکل گرفت. بعد از آن به دنبال فضایی متفاوت و تازه برای تبدیل این ایده به نمایشنامه بودم. برای نگارش نمایشنامه معمولا ابتدا به دنبال محتوا نیستم بلکه برای من آنچه که بیش از محتوا اهمیت دارد فرم و شکل تازه اثر نوشتاری است؛ اگرچه محتوایی کلی را در ذهنم دارم و در روند نوشتن با چالش های که پیش می آید شکل ماهیتی اثر برایم مانند فرم واضح و روشن می شود.

کارگردان نمایش «تک سرباز» ادامه داد: در زمان نوشتن نمایشنامه این مساله برایم مهم است که وارد جریانی از ناشناخته ها شوم و موضوع و ماجرایی را روایت کنم که ابتدا برای خودم و بعد برای تماشاگر جذاب و صاحب شگفتی باشد به همین دلیل به سراغ فضاهای مختلفی می روم که تازگی دارد. متن نمایش اگر چه قصه‌محور نیست و از قواعد و قوانین نمایش های کلاسیک بهره نمی برد اما سرشار است از موقعیت های مختلف کمدی که به طور طنازانه در سراسر اثر جاری شده اند.

وی درباره مضمون اثر یادآور شد: «فرار از زندان ۲» روایت زندان خود ساخته انسان هایی است که بیش از آنکه زندانی محیط بیرون از خود باشند درگیر و گرفتار نوع اندیشیدن و یا فکر نکردن های خود هستند. این بن مایه اندیشه ای مدت ها من را درگیر خودش کرده بود اما هیچگاه بستر لازم برای به تصویر کشیدنش پیدا نمی شد تا اینکه طرح و ایده اولیه این نمایشنامه در ذهنم شکل گرفت و نمایش «فرار از زندان ۲» را نوشتم.

این کارگردان متذکر شد: اغلب جوامع کلان و خُرد روزگار ما گرفتار جهل و نادانی هستند. میزان سواد در جوامع طی سالیان اخیر بسیار زیاد شده اما این امر باعث کم شدن جهل نشده است و همچنان تعصبات قومی و قبیله ای، خرافات، رفتارهای غیر عقلایی در جوامع موج می زند. سواد باعث دانایی و روشن بینی افراد نمی شود چون جهان بینی جدای از سواد است. تا زمانی که جهان بینی جوامع رشد نکند ملت ها گرفتار انواع دگم اندیشی ها، جنگ های خونین، ظلم و ستم به هم کیشان و استثمار جوامع ضعیف هستند و خواهند بود. «فرار از زندان ۲» در قالب روایتی ساده به شکل طنزی اعتراضی، گزنده و تلخ، مردمی را به انتقاد می گیرد که گرفتار جهل و تعصب کورکورانه ای هستند که خود با دستان خود ساخته اند و درگیر و گرفتار جهلی هستند که چون چمبره ای هزار تو به دورشان پیچیده شده است. این نمایش قصد دارد این مساله را بازگو کند که فقر صرفا به معنای گرسنگی، بی خانمانی، برهنگی و ... نیست بلکه فقر، نبود خرد و اندیشه است.

عبدالله زاده درباره فضاسازی و شیوه کارگردانی اثر توضیح داد: در این نمایش بازی ها عمدتا از بافتی رئالیستی سود می جویند اما در طراحی صحنه، لباس و نور از فانتزی های مختلفی استفاده کرده ایم. آنچه که در کارگردانی بیش از همه برایم اهمیت داشت روایتی ساده، بدون پیچیدگی و غامض گویی بوده است. من به دنبال یک ارتباط صمیمی و دوستانه با تماشاگرانم هستم برای همین همه تلاش من و گروه اجرایی بر این بوده که مفاهیم پیچیده در اثر نمایشی به شکل ساده و قابل هضم و تاثیرگذار و صمیمی بیان شوند و امیدوارم تماشاگران ارتباط درستی با اثر برقرار کنند.

این نویسنده تئاتر درباه مشکلاتی که برای اجرای این اثر نمایشی داشته است، عنوان کرد: عمده ترین مشکلاتی که در جریان نمایش «فرار از زندان ۲» با آن رو به رو بودم مسائل عدیده مالی بود. حال عمومی تئاتر به شدت بد است و حمایت درستی از سوی مسئولان مرتبط یا غیر مرتبط از تئاتر به عمل نمی آید. تئاتر یک رُستنی خودجوش شده است بدون سیستم و برنامه ریزی کلان و جزئی. دولت به معنای واقعی تئاتر را رها کرده است و گویی تحت هیچ عنوان برایش زندگی دست اندرکاران تئاتری اهمیتی ندارد.

وی اضافه کرد: گاهی به نظر می رسد مسئولان دولتی اصلا نمی دانند تئاتری هست و شغلی مانند تئاتر وجود دارد. کسانی که در تئاتر فعالیت می کنند انسانند و مانند همه مشاغل دیگر نیازهای انسانی دارند اما آنها به حال خود رها شده اند. متاسفانه نه امکانات مناسبی برای اجرا نه حمایت دولتی از هنرمند صورت می گیرد. در تئاتر این نداشتن ها  هم برای دولتی ها و هم برای مسئولان تئاتری تبدیل به عادت شده اما آیا دغدغه های مالی مختلف برای هنرمندان تئاتر و خانواده هایشان نیز تبدیل به یک عادت همیشگی می شود؟ به نظرم می رسد که باید این دیالیزی رو به موت را با خونی تازه نجات داد.

عبدالله زاده در پایان درباره دیگر فعالیت هایش در سال ۹۵ گفت: بعد از نمایش «فرار از زندان ۲» از ۱۹ اردیبهشت ماه نمایش «گرگ دختر» را که یک اثر کمدی تراژدی است در تالار سنگلج اجرا می کنیم. این نمایش از دل ادبیات فولکلور منطقه مازندران نوشته شده و یک قصه بومی دارد که به شکلی امروزی به اجرا درمی آید. همچنین سه نمایشنامه «هام و شهر مرده»، «پنجره فولادی» و  «اسک» را نوشته ام که امیدوارم بتوانم در سال ۹۵ یکی از آنها را به اجرای عمومی درآورم.

«فرار از زندان ۲» کاری از گروه تئاتر «تیساپه» است که از ۱۹ فروردین تا ۱۸ اردیبهشت در تالار گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می شود. پیش از این گروه نمایش تیساپه نمایش های «حصار بی بند»، «خاطرات من و بابی خرسه»، «تک سرباز»، «رفته به چرخه بر میگرده»، «سوکاریس»، «بادکنک ها» را اجرا کرده است.

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از مقداد اسلامی و افشین غیاثی بازیگران، مصطفی کلاته دستیار کارگردان، عرفان حق روستا مدیر اجرا، غزل صفرخانلو منشی صحنه، مصطفی زندی مدیر صحنه، صدف فتحی مدیر روابط عمومی، میرامیر میری آهنگساز و مقدی شامیریان طراح لباس.


ویدیو مرتبط :
آزادی واقعی یعنی همین ( اگه فرار از زندان رو دیدین حتما ببینید )