سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اعدام بدون محاکمه فلسطینی‌ها در خیابان‌های سرزمین های اشغالی


اعدام بدون محاکمه فلسطینی‌ها در خیابان‌های سرزمین های اشغالیدیپلماسی ایرانی/ متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

مبارزه علیه اشغال اسرائیل به امری عادی تبدیل شده است. خطر این بحث فقط زمانی مشخص می شود که به گذشته و اشغال در طول زمان نگاه کنیم. آن چیزی که دیروز غیرقابل قبول و حتی غیرقابل تصور بود، امروز به مسئله ای عادی تبدیل شده است. بنابراین اشغال از یک فاز به فاز دیگر تغییر کرده است. با این حال هنوز یک چیز تغییر نکرده است: اشغال، اشغال است، هر چند برخی از جنبه های آن پنهان باشد.
مقاومت در برابر اشغال هم همیشه وجود داشته است و فقط در ظاهر تغییر کرده و معانی آن عوض می شود. مقاومت در سه ماه اخیر چهره جدیدی با عنوان «انتفاضه چاقو» یا «شورش گرگ های تنها» داشته است. بدون این که کسی سازماندهی یا آن را هدایت کند، بدون داشتن سازمان شبه نظامی یا مقر نظامی و حتی بدون داشتن تسلیحات، شکل جدیدی از مقاومت خشونت آمیز شکل گرفته است. فلسطینی ها، اکثراً ولی نه انحصاراً، جوان و مرد هستند که همان صبح تصمیم می گیرند اقدامی انجام دهند. ابزار آنها عموماً یک چاقو، یا یک جفت قیچی یا یک ماشین است.
آنها می دانند که شانس نجاتشان پایین است و درک می کنند که تاثیر آن ناچیز است و با این حال باز هم با دست خودشان سرنوشتشان را تعیین می کنند و با حمله به یهودیان، عموماً نظامیان و در مواردی هم شهروندان را در مناطق اشغالی مورد حمله قرار می دهند.
در سه ماهه گذشته 27 اسرائیلی و بیش از 140 فلسطینی در 100 حمله کشته شده اند. تعداد کمی از فلسطینی ها در جریان اعتراضات کشته و اغلب در جریان حملات شهید شده اند. به ندرت روزی پیش می آید که خبری از حمله نباشد و این تبدیل به مسئله ای عادی شده است.
همزمان واکنش اسرائیلی ها هم به این حواث تبدیل به امری عادی شده است. در اغلب موارد آنها بدون برگزاری محاکمه این افراد را اعدام می کنند. هیچ راه دیگری وجود ندارد که بتوان واکنش اسرائیلی ها به این حملات را به دقت توصیف کرد. سربازان، پلیس ها و مردم عادی، حکم تیر دریافت کرده اند یا این که فرض می شود این حکم را دارند.
جوانان، مردان و زنان، پسران و دختران فلسطینی که فقط در دستشان یک قیچی است در همان محل به اعدام محکوم می شوند. فلسطینی هایی که به صورت مشکوک رانندگی می کنند محکوم به سوختن در آتش هستند. تنها بخش کوچکی از این افراد که اعدام می شوند، تهدیدی برای سربازان و شهروندان اسرائیلی هستند. اکثریت قریب به اتفاق آنها بدون کشته شدن هم متوقف می شدند. اما همگی دچار یک مجازات شدند: مرگ.
دوربین های امنیتی به صورت مستدل نشان می دهند که صرفاً داشتن یک قیچی یا چاقو برای کشته شدن این افراد کافی است. در واقع مقامات، نیروهای یونیفورم پوش و شهروندان را تشویق به انجام چنین اقداماتی می کنند. در بسیاری از موارد بوده که اشتباهاتی هم صورت گرفته است: مردمی که قصد آسیب رساندن به هیچ کسی را نداشته اند هم مورد تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند.
خیلی سخت است که باور کنیم مهدیه حمد 40 ساله، مادر چهار فرزند بخواهد پلیس را در جاده منتهی به روستایش سیلواد، زیر کند. وی در حال رانندگی بود تا به خانه اش برود و به نوزادش شیر بدهد. آنها از دور تیراندازی های متعددی به وی کردند و حتی زمانی که کشته شده بود در حال تیراندازی به سوی او بودند.
پلیس هم اشتباهاً به ماشین خانواده عبدالله تیراندازی کرد. آنها در حال بازگشت از کرانه غربی به سوی روستایشان اموریا بودند که سماح عبدالله 18 ساله دختر خانواده کشته شد. پدر وی از قصد با ماشین به دنبال وی در مدرسه رفته بود تا در این روزهای خطرناک با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد نکند.
سربازان تایید کردند که اشتباهاً وی را کشته اند. شاید سربازان به نشاط عصفور 35 ساله پدر سه کودک از روستای سینجیل هم اشتباهاً تیراندازی کرده اند. آنها در حالی به وی از فاصله 150 متری تیراندازی کرده اند که در حال بازگشت به خانه از عروسی بوده است.
حتی اشرقت قطنانی هم نباید کشته می شد. دختری 16 ساله ای که در دستانش قیچی داشت. آیا کشتن دختر 16 ساله ای که یونیفورم مدرسه پوشیده است، تنها راه ممکن بود؟ آیا باید بدون هیچ هشداری به وی تیراندازی کرد؟ یعنی یک گروه از سربازان نمی توانستند وی را محاصره کنند و اجازه ندهند کاری کند؟ یا حداقل نمی توانستند به پایش تیراندازی کنند؟ اما نه آنها وی را هم مانند دیگران فقط کشتند.
وقتی حکم تیر داده می شود و جان انسان ها ارزان می شود، به سختی می توان اوضاع را کنترل کرد و این مسئله تبدیل به موضوعی عادی شده است.

*میدل ایست آی
*گیدئون لوی
ترجمه حسین هوشمند

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
عملیات استشهادی دو فلسطینی در سرزمین های اشغالی