سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ضرورت گسترش خط لوله های گاز میان کشورهای حوزه خلیج فارس و خزر به روایت فوادمعصوم


رئیس جمهور عراق بر گسترش خطوط لوله های گاز در کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر تاکید کرد.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق عصر امروز در افتتاحیه سومین اجلاس مجمع صادرکنندگان گاز (اپک گازی) که به میزبانی تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: ابتدا سپاس و تشکر خود را به همسایه عزیزمان ایران و ملت و دولت این کشور به خاطر برگزاری این اجلاس تاریخی، تقدیم و از میهمان نوازی شما تشکر می کنم.

وی افزود: منابع انرژی در انواع مختلف خود یکی از عواملی است که استعمار سعی می کند به خاطر آنها بر ما مسلط شود و برخی جنگ ها نیز به این دلیل بوده است؛ امیدواریم امروز انرژی عامل قدرت و وحدت ما و خدمت به ملت ها شود.

رئیس جمهور عراق خاطرنشان کرد: امروز در این مجمع گردهم آمده ایم تا مسائل مربوط به یکی از ممهترین انرژی های سنتی را بررسی کنیم؛ گاز دوست محیط زیست است و می تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

فواد معصوم با اشاره به ذخایر عظیم گازی در کشور عراق عنوان کرد: در حال حاضر در کشور عراق ۱۳۱ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی وجود دارد که ۹۸ تریلیون متر مکعب از آن، ذخیره کلی است و ۳۲ تریلیون متر مکعب نیز ذخیره گاز عمومی است.

وی ادامه داد: به طور کلی ۲۵ درصد از ذخایر انرژی در کشور عراق از گاز است و عراق می تواند مرتبه یازدهم انرژی را در جهان داشته باشد و حتی جلوتر نیز بیاید.

رئیس جمهور عراق با اشاره به آغاز برخی سرمایه گذاری ها و پروژه های عمرانی در حوزه انرژی میان این کشور و شرکت های منطقه ای تصریح کرد: این سرمایه گذاری ها شامل استفاده از گاز مایع و انواع مختلف گاز است.

فواد معصوم با تاکید بر استمرار ایجاد خط لوله های گاز و مدیریت مخازن انرژی با ایران ادامه داد: هم اکنون در استان نینوا یک پروژه ای اجرا شده و دومین پروژه نیز در بصره اجرا خواهد شد.

وی افزود: با کویت و اردن نیز برای این همکاری ها مذاکره شده و عراق همواره تلاش دارد از وضعیت ممتاز اقتصادی خود برای صادرات گاز استفاده کند و در این زمینه عراق می تواند معبر بسیاری از کشورها باشد.

رئیس جمهور عراق در ادامه با تاکید بر ارتباط منافع مشترک و رشد و پیشرفت انسانی برای عملی شدن پیشنهادات این اجلاس گفت: قیمت گاز بایدبر اساس سازوکارهای مشخصی در بازارهای جهانی نفت تعیین شود همچنین استفاده از گاز به جای انرژی های دیگر از قبیل گاز سنگین باید در دستور کار قرار گیرد.

فواد معصوم تاکید کرد: همچنین باید یکسری لوله های انتقال گاز بین کشورهای مختلف بویژه در خلیج فارس و دریای خزر ایجاد کنیم.

وی  تصریح کرد: امیدواریم عراق بتواند یک منطقه محوری برای این شبکه گاز بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده باشد.

رئیس جمهور عراق در پایان با بیان اینکه این دیدار فرصت بسیار خوبی برای هماهنگی در جهت همکاری های مشترک است، تصریح کرد: مبادله تجربیات می تواند گامهای ما را در این مسیر تقویت کند و ضمن حفظ منافع، ثبات در بازار جهانی را نیز به همراه داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
شرکت نورراه مهزیار - مسیر سازی خط لوله آب خلیج فارس