فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



توسعه فرهنگی و فرهنگ توسعه!


ادامه مطلب به این شرح است: در تمام این سال ها، كمی غافل بودیم از اینكه راه توسعه استان، بزرگراهی است كه اگر بخواهیم سریع تر و مناسب تر به آن هدف نهایی برسیم، باید با رعایت قوانین و مقررات در خط «فرهنگش» حركت كنیم و شاید همین غفلت چند ساله بود كه نگذاشت زودتر از اینها متوجه شویم كه توسعه فرهنگی، مقدم بر توسعه اقتصادی و عمرانی استان ماست.
نه اینكه به آب و نان و رفاهی كه از مجرای توسعه اقتصادی عایدمان می شود كمتر از فرهنگ احتیاج داریم. نه! بلكه سخن این است كه برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید ابتدا دستی به دامان توسعه فرهنگی بكشیم و بعد پا به راه توسعه اقتصادی، عمرانی، صنعتی و حتی اجتماعی و سیاسی بگذاریم.
ناگفته همه می دانیم كه زیرساخت های فرهنگی استان خیلی قوی و در سطح استان های برخوردار نیستند و صد البته هر مدیر فرهنگی كه در این استان منصوب شده، اولویت برنامه كاری اش توسعه زیرساخت های فرهنگی خراسان جنوبی بوده است و از انصاف به دور نباشیم؛ در همه دوره ها این تلاش قابل تقدیر و در حدّ توان و اندازه مقدورات، موجب امتنان و فایده بوده است.
چه حال ، چه قبل، اما بیشتر و مهمتر و غنی تر از آن، فرهنگ دیرپای مردم این خطه بوده است كه زیرساختی چند قرنه و پشتوانه ای صدها ساله دارد.
فرهنگی كه به پشتوانه آن و به مدد همه اجزای پر بهایش، می توان به پیشرفت این استان امیدوار بود.
توسعه فرهنگی از آن بُعدی كه اینجا منظور نظر ماست یعنی چه؟ یعنی افزایش بودجه ها و اعتبارات؟ یا سرانه مساحت سالن ها و مكان ها؟ یا افزایش تعداد فرهنگسراها و تالارها؟
یا تعدد نمایشگاهها و اجراها و كنسرت ها؟ یا بی شمار شدن تعداد بولتن ها و روزنامه ها و مجله ها و سایت ها و وبلاگ ها؟ یا كثرت تعداد كتاب ها و تیراژها؟ یا بیشتر شدن مسابقات و فراخوان ها؟
نه! توسعه فرهنگ، یعنی نهادینه شدن توقعات فرهنگی منطقی و معقول؛ هم در مدیران و هم در مردم.
یعنی فهم لزوم ِپیشرفت، درك ضرورت آینده نگری، افزایش مطالعه برای شناختن خود و منطقه و ساختن بنایی برای آسایش و آرامش نسل های آینده.
یعنی مطالبه داشتن برای آن چه كه می باید باشد و اكنون نیست، یعنی مهارت سؤال و انتظار پاسخ.
یعنی تدوین شرایطی كه فرهنگ ما، فرهنگ خواستن و البته توانستن باشد و فراگیر شدن فرهنگی كه بیش و پیش از آنكه به داشته هایش قانع باشد و قانعش كنند، به آنچه می تواند و می باید داشته باشد، فكر كند و بیندیشد.
توسعه فرهنگی یعنی توسعه همه آنچه می تواند در لفافه فرهنگ غنی هنری، ادبی، آیینی و آموزه های دینی و ارزشی ما برای توسعه استان در یك بازه زمانی نه چندان دور به كمكمان بیاید، برای این توسعه و توسعه این فرهنگ، همه ما مدیون و مسئولیم.
2047/7559/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آغاز همایش بین المللی نقش بانک های توسعه ای در توسعه و