تشکیل کارگروه برای مقابله با مصوبه آمریکا علیه گردشگری ایران


یک هفته پس موافقت رییس‌جمهور آمریکا با طرح کنگره مبنی بر محدود کردن قانون ویزا برای اتباع 38 کشور در صورت سفر به ایران، عراق، سودان و سوریه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جلسه و کارگروهی تشکیل داد تا راه‌کارهای مقابله با این مصوبه و خنثی کردن آن را در صنعت گردشگری ایران بررسی کند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، بیشتر از دو هفته از طرحی که کنگره آمریکا صادر کرده می‌گذرد، در این مدت کمپین‌های مختلفی از سوی نهادهای مردمی و تشکل‌های غیر دولتی تشکیل شده است تا حمایت جامعه مدنی را در مقابل این تحریم آمریکا برانگیخته شود، اعتراض‌های زیادی از سوی مدافعان حقوق بشر، حقوقدان‌های بین‌المللی، اتحادیه اروپا، حتی برخی نمایندگان سنا در آمریکا، نمایندگان مجلس، وزارت خارجه، اتاق بازرگانی، تجار و فعالان گردشگری ایران مطرح شد، اما حدود یک هفته پیش بود که رییس‌جمهور آمریکا این طرح را که در لایحه بودجه این کشور آمده بود، امضا کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اعمال این محدودیت از سوی آمریکا اعلام کرد: از نظر ما با تعهدات ایالات متحده ذیل برجام هم راستا نیست. اکنون منتظر تصمیم دولت (آمریکا) هستیم تا ببینیم که چطور می‌خواهد خود را با تعهداتش در برجام، همخوان کند. من در روزهای گذشته از وقتی که مشخص شد این تصمیم را دارند، با وزیر خارجه آمریکا (جان کری) صحبت کردم و اکنون منتظر اقدام آن‌ها هستم.

در مقابل این واکنش، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به همتای ایرانی خود نوشت: «اینجانب اطمینان دارم تغییرات جدید برای کسب روادید که در کنگره تصویب شده است، و دولت اختیار توقف اجرای آن را دارد، به هیچ وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم، و ما این تغییرات را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند. بدین منظور ما بالقوه ابزارهای متعددی را در اختیار داریم، شامل صدور ویزاهای تجاری 10 ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در صدور ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده است. خوشحال می‌شوم که در این خصوص باز هم صحبت کنم و توضیحات بیش‌تر ارائه کنم.»

اگرچه برخی نمایندگان و حقوقدان‌ها نامه‌ جان کری را بی‌ارزش دانستند، اما سید حسین موسویان، یک دیپلمات پیشکسوت ایران برای مقابله با اثرگذاری و خنثی کردن این مصوبه راهکارهای قابل تأملی را به دولت پیشنهاد کرد که از آن جمله رایزنی با اتحادیه اروپا و مجریان برجام و پیگیری ایران برای تعلیق این مصوبه از سوی رییس‌جمهور آمریکا براساس اختیاراتش است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم که تا زمان امضای این طرح واکنشی نشان نداده بود، پس از تصویب آن، با صدور بیانیه‌ای نسبت به این مصوبه که باعث ایجاد محدودیت سفر اتباع برخی کشورها به ایران می‌شود، واکنش نشان داد و این اقدام را در عزم جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از گردشگران جهان، بی‌تاثیر دانست.

این سازمان امروز شنبه (5 دی‌ماه) نیز با حضور معاون حقوقی و پارلمانی وزارت امور خارجه، جمعی از فعالان گردشگری، اعضای اتاق بازرگانی ایران و اساتید دانشگاهی جلسه‌ای را تشکیل داد تا با بررسی راهکارهای پیشنهادی، این مصوبه را خنثی کند. همچنین قرار شده است کارگروه مشترک با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود تا به تصمیم‌های جامعی در این‌باره برسد.

وزارت امور خارجه نیز راه‌کارهای قانونی خود را برای مقابله با این مصوبه تشریح کرد، ضمن آن‌که رییس جامعه تورگردانان ایران با ارائه گزارشی، این مصوبه را بی‌تاثیر در ورود گردشگر خواند و به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: ما تا کنون هیچ تور لغو شده‌ای تحت تاثیر این مصوبه آمریکا نداشتیم و هیچ رزرو هتلی برای سال 2016 تا این لحظه لغو نشده است.

ابراهیم پورفرج اعتقاد دارد، این مصوبه آمریکا اجرایی نشود، چرا که دولت آمریکا با این اقدام اروپا را در مقابل ایران قرار داده است.

وی همچنین گفت:‌ این جلسه برای هم‌اندیشی و بررسی راه‌کارهای احتمالی به منظور دور زدن تحریم آمریکا علیه گردشگری ایران برگزار شد که هریک از بخش‌ها دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

محمدحسن کرمانی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران ‌نیز درباره این جلسه به ایسنا گفت: این جلسات خوب است، اما هر بخشی باید کار خود را انجام دهد که فکر می‌کنم وزارت امور خارجه کار خود را به درستی انجام می‌دهد و قرار نیست ما شلوغ کنیم. اگر قرار است کاری انجام دهیم، باید راه‌های ورود گردشگران خارجی را به ایران آسان کنیم.

او با یادآوری این نکته که در روابط سیاسی بین کشورها همیشه کش‌وقوس وجود دارد، افزود: شاید در این شرایط بهتر باشد ما چالش قدیمی گردشگری را حل کنیم، هنوز دو سوال وجود دارد که بهتر است به آن پاسخ بدهیم، نخست آن‌که آیا گردشگری از دیدگاه کلان کشور، استراتژیک محسوب می‌شود؟ و دیگر آن‌که اگر استراتژیک است، تاکتیک‌های پیشبردی آن چیست؟

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کارگروه های تسهیل تولید در تمام استان ها تشکیل می شود