سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قیمت تمام شده بالای مرغ صادراتی مانع ورود به بازار روسیه/ ظرفیت صادرات یک میلیارد دلاری سه محصول به روسیه


کاوه زرگران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت بررسی ظرفیت‌ صادرات محصولات دامی و کشاورزی به روسیه، گفت: علی‌رغم این که 15 ماه از وضعیت جدید روسیه می‌گذرد، گفت: با تغییر جهت 40 میلیارد روسیه در حوزه غذا و محصولات کشاورزی که طی یک سال گذشته از اتحادیه اروپا تأمین می‌شد، روس‌ها مایل بودند تا بخشی از این نیازها را از بازار ایران تأمین کنند، اما متأسفانه در آن مقطع به دلیل نداشتن پروتکل دامپزشکی و ساختار تولید کشاورزی، ما کنسرسیوم مناسبی برای صادرات به این نداشتیم.

وی اضافه کرد:‌ به همین جهت، آمریکا جنوبی توانست بخش عمده‌ای از بازار این کشور را با وجود دوری راه از آن خود کند و ترکیه هم از این فرصت استفاده کرده و میزان صادراتش را افزایش داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران همچنین به آماری از حجم واردات روسیه اشاره کرد و گفت: سالانه 5.5 میلیارد دلار واردات گوشت و مرغ، 5.5 میلیارد دلار صیفی‌جات، 5.5 میلیارد دلار محصولات خام کشاورزی و 4.5 میلیارد دلار واردات لبنیات به روسیه است که اگر ما بتوانیم 20 درصد از این رقم‌ها را از آن خود کنیم، در شرایطی که قیمت نفت افت کرده و با کمبود نقدینگی مواجهیم رقم بسیار خوبی عاید کشور می‌شود.

به گفته زرگران، وقتی صادرات ترکیه به روسیه را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که فقط با صادرات سه محصول گوجه‌فرنگی،‌مرکبات،‌کشمش و انگور تازه بیش از یک میلیارد دلار در سال 2014 نصیب ترکیه شده است، در حالی ما در هر سه محصول امکان صادرات به روسیه را داریم.

وی اضافه کرد: همین سه محصول توسط تعاون روستایی از کشاورزان خریداری شده و الان در سردخانه‌ها موجود است و با توجه به شکرآب شدن رابطه سیاسی ترکیه و روسیه به راحتی می‌توانیم از این ظرفیت یک میلیارد دلاری استفاده کنیم.

زرگران با انتقاد از اینکه احساس می‌کنیم وزرای اقتصادی به اهمیت موضوع صادرات به روسیه آن طور که باید توجه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت در 15 ماه گذشته همین بازاری که ترکیه کسب کرده را ما جذب کنیم، چرا که در آن موقع بلافاصله وزرای این کشور عازم روسیه شده و سهم تازه اروپا را جذب کرده‌اند.

وی در مورد صادرات لبنیات به روسیه هم گفت:‌ از سال گذشته با سازمان دامپزشکی روسیه تفاهم نامه‌ای را امضاء کردیم، چرا که قوانین صادرات محصولات لبنی به روسیه بسیار سخت‌گیرانه است و حتی نمایندگان دامپزشکی این کشور از کارخانجات لبنی و دامداری‌هایی که شیر این کارخانه‌ها را تأمین می‌کنند، بازدید کرده‌اند تا پروتکل به امضاء رسید.

به گفته زرگران، به مدت یک سال به تازگی چهار کارخانه لبنی ما امکان صادرات به روسیه را از ابتدای بهمن خواهد داشت.

وی در مورد صادرات مرغ به روسیه با وجود تعدد تولیدکنندگان این محصول در کشور اظهار داشت: متأسفانه قیمت تمام شده این محصول نسبت به قیمت جهانی و سایر کشورها بالاتر است. به عنوان مثال؛ مرغ برزیلی وقتی به یکی از بنادر روسیه می‌رسد، قیمت تمام شده آن در هر کیلو 2 دلار است، در حالی که مرغ ما با وجود مسافت نزدیکتر 2.2 تا 2.3 دلار می‌شود، چرا که ما سیاست تشویقی برای صادرات نداریم و چیزی به عنوان جایزه صادراتی مفهوم ندارد.

زرگران تصریح کرد: این در حالی است که دولت روسیه برای صادرات محصولات خام مانند گندم 10 درصد معافیت مالیاتی می‌دهد و این رقم برای محصولات با ارزش افزوده و تبدیل شده به 18 درصد می‌رسد که قطعاً قدرت رقابت در بازار را از ما می‌گیرد.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/CEJ5AM


ویدیو مرتبط :
مدیر عامل سایپا از ورود سه محصول جدید این شرکت به بازار