سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ارتش کلمبیا در وضعیت آماده باش قرار گرفت


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «کاراکول»، در پی حملات اخیر شورشیان «ارتش آزادی‌بخش ملی» در کلمبیا و برای مقابله با حملات دیگر این گروه، نیروهای ارتش کلمبیا به حالت آماه باش درآمده‌اند.

«آلبرتو مخیا» فرمانده ارتش کلمبیا روز گذشته در این رابطه عنوان کرد: ما در حال گسترش عملیات‌های نظامی خود برای مقابله با حملات «ارتش آزادی‌بخش ملی» هستیم و ارتش کلمبیا در وضعیت آماده باش کامل قرار دارد.

«ارتش آزادی‌بخش ملی» روز دوشنبه به یک پایگاه نظامی در «آرائوکا» واقع در شرق کلمبیا حمله کرد و روز گذشته نیز خط نفتی «لیمون کوبنیاس» که بین دو استان «آرائوکا» و «بویاکا» قرار دارد را مورد حمله قرار داد؛ این حمله هیچ کشته یا زخمی برجای نگذاشته است.

«مخیا» در ادامه افزود: نیروهای ارتش کلمبیا به صورت ویژه مناطق استراتژیک «ارتش آزادی‌بخش ملی» در کشور از جمله استان‌های «آرائوکا» و «کانساناره» در شرق، «بویاکا» و «سور د بولیوار» در مرکز، «نورته د سانتاندر» در شمال شرقی، «چوکو» در شمال غربی، «نارینیو» در جنوب و «کائوکا» در جنوب غربی را زیر نظر گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای دولتی نیز در مناطق مذکور مستقر شده‌اند تا با اعمال تلاش‌های لازم جهت کنترل کشور، از طریق تقویت نیرو و انجام بازرسی با هرگونه حمله احتمالی از سوی «ارتش آزادی بخش ملی» مقابله کنند.

فرمانده ارتش کلمبیا همچنین خاطرنشان کرد: ارتش کلمبیا مراقب تحرکات نیروهای «ارتش آزادی بخش ملی» که در شهرها مستقر هستند نیز می‌باشد چراکه ممکن است شبکه‌های شهری این گروه در ماه فوریه (اسفند) برای برگزاری سالگرد چند تن از رهبران تاریخی خود، دست به اقدامات تروریستی بزنند.

«خوآن مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا نیز روز دوشنبه از ارتش این کشور خواست حملات نظامی خود علیه «ارتش آزادی بخش ملی» را تشدید کنند؛ حملات اخیر «ارتش آزادی بخش ملی» در حالی صورت گرفته است که این گروه اندکی قبل آمادگی خود برای انجام مذاکرات صلح با دولت این کشور را اعلام کرده بود.

براساس داده‌های رسمی، دولت کلمبیا و فرماندهان «ارتش آزادی‌بخش ملی» به دنبال انجام مذاکرات موازی با مذاکرات بین دولت این کشور و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) هستند؛ دولت کلمبیا و نیروهای «فارک» مذاکرات خود برای دستیابی به صلح در این کشور را از سال 2012 آغاز کرده و انتظار می‌رود که در 23 مارس (4 فروردین) سال جاری به توافق قطعی در این زمینه دست پیدا کنند.

«ارتش آزادی‌بخش ملی» دومین گروه جنگجوی کلمبیا محسوب می‌شود که در حال حاضر 1 هزار و 500 نفر عضو دارد.

آمارهای غیررسمی در کلمبیا نشان می‌دهد که درگیری بین شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش این کشور تاکنون 600 هزار کشته و 5 میلیون آواره برجای گذاشته است.

قدردانی «سانتوس» از حمایت‌های جامعه بین‌الملل

«خوآن مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا نیز روز گذشته ضمن قدردانی از حمایت‌های جامعه بین‌الملل از تلاش‌های این کشور برای رسیدن به صلح، اطمینان خاطر داد که دولت کلمبیا به توافق نهایی با «فارک» دست یابد.

وی در ادامه به تیم مذاکره‌کننده دولت کلمبیا در مذاکرات صلح درود فرستاد و گفت: کلمبیا در آستانه دستیابی به صلح و آغاز دوران امید با حمایت بسیاری از کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی قرار دارد.

«سانتوس» در این رابطه ضمن تأکید بر اهمیت نقش کوبا و نروژ به عنوان ضامن‌های مذاکرات صلح دولت کلمبیا و نیروهای «فارک»، تصریح کرد: ونزوئلا و شیلی نیز در طول مذاکرات همیشه از ما حمایت کردند و مسیر دستیابی کلمبیا به صلح را هموار ساختند.

رئیس‌جمهور کلمبیا در ادامه از حمایت‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، آلمان و همچنین سازمان ملل متحد که با فرستادن هیأتی ویزه نظارت بر آتش‌بس دوجانبه و خلع سلاح جنگجویان را بر عهده گرفته بود، تشکر کرد.

وی روز دوشنبه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت که با برگزاری هم‌پرسی در کلمبیا، به توافق صلح در این کشور مشروعیت قانونی خواهد بخشید؛ از سوی دیگر نیروهای «فارک» نگران سازوکارهای برگزاری همه‌پرسی در کلمبیا هستند و خواستار انجام مذاکرات جدی در این راستا شده‌اند.

دولت کلمبیا و نیروهای «فارک» تاکنون بر سر 4 بند از 6 بند توافق صلح با یکدیگر به اجماع رسیده‌اند و قصد دارند به زودی کمیته‌ای حقیقت‌یاب در این کشور تشکیل دهند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/N0IX6T


ویدیو مرتبط :
ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش با صدای آهنگران