علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



«اردبیل»بهشت گردشگری طبیعی/بهره مندی از ۱۰۰منطقه برای طبیعت‌گردی


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- در حال حاضر بیش از ۱۰۰ منطقه طبیعی بکر و زیبا برای گردشگری و طبیعت نوردی در استان اردبیل شناسایی شده که بسیاری از این مناطق سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر و دوستدار طبیعت است.

این استان از یک طرف مشرف به کوه سبلان (سومین کوه بلند کشور) بوده و از سوی دیگر ۷۰ کیلومتر با دریای خزر فاصله دارد.

جنوب این استان نیز به جنگل های بکر و سرسبز ارسباران منتهی شده و شمال آن را نیز دشت های حاصلخیز و سرسبز احاطه کرده است.

همین طبیعت متنوع دیدنی هایی در خود جای داده است که بی شک هیچ گردشگر و طبیعت نوردی حاضر به از دست دادن زیبایی های آن نیست. با این وجود بسیاری از مناطق گردشگری طبیعی این استان همچنان ناشناخته بوده و نیازمند معرفی است.

در این راستا همزمان با روز سیزدهم فروردین به عنوان روز طبیعت که همه سالانه هزاران گردشگر و خانواده روانه طبیعت می شوند تا براساس سنت دیرینه اولین روز سیزده سال را در دامن طبیعت بگذرانند، ضروری است تا به منظور بهره مندی گردشگران برخی از مناطق گردشگری زیبای استان اردبیل را معرفی کنیم.

جنگل فندقلو، ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی

جنگل فندقلو، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته و این منطقه به خاطر داشتن جاذبه های منحصر به فرد جنگلی و اکوتوریسمی و همجوار بودن با گردنه زیبای حیران با جذابیتهای طبیعی متنوع، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه صنعت گردشگری، حتی گردشگری آموزشی، کشاورزی و پزشکی را داراست.

مساحت این جنگل و طبیعت سرسبز فندقلو چهار هزار و ۴۲۲ هکتار بوده که بخشی از جنگلهای شرق استان اردبیل به شمار می رود. آب و هوای این منطقه به علت قرارگرفتن در ارتفاعات، دارای تابستانی بسیار خنک و مطبوع و زمستانی پربرف و سرد و مرطوب تحت تاثیر رطوبت دریای مازندران است. ریزش بارانهای فصلی و وجود مه های دائمی، رطوبت منطقه را به حد کافی تامین می کند.

از زیبایی های دیگر منطقه فندقلو، داشتن گونه های جانوری مختلف از جمله گرگ، روباه، خوک وحشی، خرگوش، خرس قهوه ای و پرندگانی همچون عقاب طلایی، بلدرچین، هدهد، قرقاول، کبک، چکاوک، کلاغ ابلق و... است.

ساختار جنگل فندقلو از لحاظ آمیختگی شامل فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی است. در داخل جنگل هم یک استخر آب گرم، به نام "مشه سویی" وجود دارد که آب آن خاصیت درمانی دارد و افراد زیادی به همین دلیل به این منطقه سفر می کنند.

این منطقه تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران و گردشگران و همچنین مردم استان اردبیل است. از جمله امکانات موجود در منطقه فندقلو تله کابین و پیست اسکی روی چمن است که گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

دریاچه نئور؛ منطقه حفاظت شده زیست محیطی

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به ‌طرف خلخال قرار دارد. وسعت دریاچه بیش از ۲۲۰ هکتار و مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل پر آب به هم می‌پیوندند و دریاچه‌ای واحد را به وجود می‌آورند. بیشترین عمق دریاچه ۵.۵ متر و میانگین ژرفای آن سه متر است.

دریاچه نئور اردبیل با آب شیرین به‌ عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست محیطی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. با بهره‌ گیری از آب این دریاچه، تعدادی استخر پرورش ماهی نیز در پیرامون اردبیل درست شده‌ است.

دوستداران ماهیگیری علاوه بر بهره مندی از طبیعت دست نخورده و کوهستانی منطقه در فصول صید ماهی می توانند با اخذ مجوز از دریاچه نئور و شورابیل به صید ماهی بپردازند.

دریاچه شورابیل؛ نگین گردشگری اردبیل

این دریاچه به مساحت ۱۲۰ هکتار یکی از مهمترین مناطق گردشگری اردبیل بوده و اوقات فراغت بسیاری از شهروندان و گردشگران در این مکان تفریحی سپری می شود. این دریاچه  قبلاً بسیار شور بوده و به دلیل همین شوری و لجن طبی خود در کشور مشهور بوده است.

ولی امروزه با افزوده شدن آب شیرین از شوری آن کاسته شده، بطوریکه برخی از انواع ماهیان در آن پرورش داده می شود. طی سالهای اخیر تجهیزات و امکاناتت تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری از جمله باغ وحش، هتل، مجموعه شهر بازی، رستوران، قایقرانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری و... در آن احداث شده است.

این دریاچه مستعد پیست قایقرانی روئینگ است چرا که اولین شرط برای احداث این پیست، دریاچه ای است که حداقل دو کیلومتر مسیر مستقیم داشته باشد و این شرایط دریاچه شورابیل وجود دارد.

آبشارها و چشمه‌های طبیعی

آبشار سردابه: این آبشار در نزدیکی آبگرم معدنی سردابه ۲۴ کیلومتری غرب اردبیل در دامنه شرقی کوه سبلان واقع است. ارتفاع آن حدود ۲۰- ۱۵ متر و حجم جریان آن نسبتا کم و محدود به خروجی چند چشمه بالادست بوده که البته در مواقع بارش و پیوستن جریانهای سطحی حوزه آبخیز افزایش می یابد. این آبشار از محلهای دیدنی مجتمع آبگرم سردابه که از نقاط گردشگری اردبیل است، محسوب می شود.

آبشار گورگور آلوارس: چشمه گورگور ازجمله چشمه های مشهور منطقه سبلان بوده و در دره آلوارس یا قزل گوللر که یکی از عریض ترین و باصفاترین دره های سبلان می باشد، در ارتفاع ۲۴۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره ای مشرف به دره با فشار بیرون می آید.

با توجه به شیب تند مسیر تا رسیدن به رودخانه بستر آبشار مانندی را طی می کند و باتوجه به موقعیت تفریحی و تفرجی و ورزشی دره قزل گوللر و احداث پیست اسکی روی برف آلوارس در آن چشمه و آبشار گور گور نیز با دارا بودن آب و چشم انداز و فضای سبز جالب از نظر گردشگری را دارد.

آبشار آقبلاغ: این آبشار در خلخال و در کوه آق داغ (سفیدکوه) قرار دارد. در دامنه این رشته کوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تأمین کننده آب جریانهای چون میان رودان، گلبند رود، رودخانه زال و… می باشد. مهمترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه آقبلاغ است.

این چشمه در دامنه شرقی قله مرکزی آق داغ قرار داشته و بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفیدرنگ تشکیل می دهد. وجود گونه های متنوع گیاهی، درختی و علفی در پیرامون این آبشار زیبائی آن را دوچندان کرده است. نزدیکترین راه ارتباطی به آقبلاغ از طریق راه پیاده رو از روستای لرد بخش شاهرود خلخال میسر است.

آبشار گورگور خیاوچای: این آبشار در مسیر رودخانه خیاو مشگین شهر با بلندی حدود ۱۰- ۱۲ متر و از نظر حجم جریان قابل توجه است. بنا به گذشت زمان و ریزش آب حوضچه ای دایره ای شکل در محل ریزش آب ایجاد شده که زیبایی خاصی به طبیعت آبشار بخشیده است.

آبشار گورگور به علت منظره جالب طبیعی و وجود ماهی قزل آلای قرمز در رودخانه و حوضچه و برخورداری از موهبت آبگرم معدنی ملک سوئی و چشم اندازی از کوهستان سبلان ارتفاعات دلی آلی، آیتار، هرم و کسری جذاب و دیدنی است.

چشمه بوشلی: چشمه معدنی بوشلی به فاصله ۴.۵ کیلومتری جاده اردبیل به سراب و در ۴۵ کیلومتری باختر اردبیل واقع شده است. مظهر چشمه بوشلی در مجاور رسوبهای آهکی سختی است که آثار خروج آب در برخی نقاط آن در گذشته وجود دارد.

آب چشمه بوشلی از دسته آبهای کلرور، سدیک و بی کربنات کلسیک گرم به همراه گاز است. ازاین چشمه برای استحمام استفاده می شود. حرارت آن ۴۹ درجه است و آب آن صاف و زلال و مزه اش نمکی و گزنده است. اهالی محل برای درمان رماتیسم و درد مفاصل و رفع خستگی از آن استفاده می کنند.

تالابها و رودهای پذیرای گردشگران

تالاب گنج‌گاه: این منطقه گردشگری در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل قرار داشته و زیستگاه پرندگانی چون چنگر، آبچلیک و... است.

تالاب نوشار: تالاب فصلی نوشار در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل قرار داشته و در زمستان و بهار زیستگاه گونه‌های پرندگان نادری است و در فصلهای دیگر چراگاه دام داران رمه گردان است.

تالاب شور گل: این تالاب در سه کیلومتری جنوب شزقی شهر اردبیل قرار دارد و در بهار، زیستگاه پرندگان مهاجر است.

تالاب قره گل: تالاب قره گل در شمال غربی دامنه‌های هرم و جنوب زیستگاه هوشنگ میدانی در بلندی دو هزار و ۸۲۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و آبراه خروجی ندارد. این تالاب گرد به قطر حدود ۳۰۰ متر از گرد آمدن آب برفها و سیلابها به وجود آمده است.

بیشترین ژرفای آن سه متر تخمیل زده شده و افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی، خاکستر آتشفشانی به خاک بستر تالاب، دور نمای سیاه رنگی به آب تالاب بخشیده که به همین جهت به قره‌گل سرشناس شده است. این تالاب زیستگاه برخی از پرن&#


ویدیو مرتبط :
بهره مندی از وحی خداوند