خانم ها این علائم سرطان را نادیده نگیرید


 معمولا زنان بیشتر از مردان نسبت به انجام معاینات توصیه شده پزشکی و غربالگری‌ها توجه نشان می‌دهند. اما وضعیت همواره این گونه نیست و باید به برخی نشانه‌ها توجه جدی کنند. 

کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل

تعداد زیادی از زنان بسیار خوشحال می‌شوند وزنشان کاهش یابد، بدون آنکه زحمتی به خود داده باشند. اما محققان می‌گویند که در صورت کاهش یافتن توجیه‌ناپذیر وزن بدن (به‌عنوان مثال 4.5 کیلوگرم ظرف مدت یک ماه از وزن بدن کاسته شود بدون آنکه فعالیت بدنی افزایش‌یافته یا مقدار غذای مصرفی کمتر شده باشد) باید به پزشک مراجعه کرد، و اینکه کاهش توجیه‌ناپذیر وزن بدن نشانه وجود سرطان است، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

نفخ

نفخ آن قدر رایج است که بسیاری از زنان صرفاً به آن عادت می‌کنند. اما ممکن است نفخ به‌وجود سرطان تخمدان اشاره داشته باشد. دیگر علائم سرطان تخمدان شامل شکم درد یا درد لگن، احساس به سرعت سیر شدن (حتی هنگامی‌که شخص زیاد غذا نخورده باشد)، و مشکلات مربوط به دستگاه ادراری است، به‌عنوان مثال شخص احساس می‌کند باید فوراً به دستشویی برود. اگر نفخ تقریباً هر روزه اتفاق افتد و به مدت بیشتر از چند هفته ادامه یابد، باید با پزشک مشورت نمود.

تغییرات پوستی

اکثر مردم می‌دانند که باید متوجه تغییرات در خال‌های پوستی باشند، زیرا این تغییرات یکی از نشانه‌های کاملا شناخته شده سرطان پوست است. اما محققان می‌گویند ما باید مراقب تغییرات در رنگدانه‌دار شدن (پیگمانتاسیون) پوست خود هم باشیم. بر طبق نظر محققان، اگر پوست به‌طور ناگهانی خونریزی نماید یا بسیار پوسته‌دار شود هم باید به پزشک مراجعه نمود تا آن را معاینه کند.

سختی بلع

اگر عمل بلع مشکل شده باشد، شاید شخص پیش از فرارسیدن این مرحله رژیم غذایی خود را تغییر داده است تا جویدن غذا چندان سخت نباشد، و شاید به خوردن سوپ یا غذا‌های آبکی رو آورده است. محققان می‌گویند سختی بلع شاید یکی از نشانه‌های سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان مری باشد.

درد آزاردهنده شکم و افسردگی

متخصصان می‌گویند هر زنی که شکم درد دارد و احساس افسردگی می‌کند باید به پزشک مراجعه نماید. برخی از محققان متوجه شده‌اند بین افسردگی و سرطان لوزالمعده رابطه‌ای وجود دارد، اما این رابطه هنوز کاملا روشن نشده است.

مشکلات گوارشی

زنانی که باردار شده‌اند شاید به خاطر داشته باشند که به هنگام افزایش وزن دچار سوء هاضمه و مشکلات گوارشی شده بودند. اما سوء‌هاضمه ای که دلیل آشکاری ندارد شاید علامتی هشدار دهنده بوده و امکان دارد نشان دهنده سرطان مری، معده، یا گلو باشد.

باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
احساسات خود را نادیده نگیرید