سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خانواده ها از رشد متناسب كودك خود مطمئن شوند/تبلیغات ماهواره ای رشد فریبی بیش نیست


به گزارش ایرنا ، دكتر غلامحسین امیر حكیمی كه كنگره علمی بیماری های كودكان به پاس نیم قرن تلاش علمی وی به نام او نامگذاری شده است در حاشیه برگزاری این كنگره به خبرنگار ایرنا گفت : بهترین راه تشخیص سلامت رشد كودكان اندازه گیری قد است چون این فاكتور نمایانگر تأثیر عوامل ارثی، تغذیه ای، محیطی و بیماری گذشته كودكان می باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوكم پزشكی شیراز افزود:با مطالعه منحنی رشد كودك به طور مداوم می توان بدون آزمایش های پرهزینه علت كوتاهی قد را مشخص كرد.
وی ادامه داد: بنابراین خانواده و به ویژه مادران در این مقوله به برخی تبلیغات واهی ماهواره ای توجه نكنند چرا كه این تبلیغات سرابی بیش نیست و نمی تواتد نسخه واحد برای رشد همه كودكان تجویز كند.
این متخصص كودكان گفت: وزن به دلایلی مثل بیماری ممكن است دستخوش تغییرات سریع شود. ضمن آن كه وزن در مقایسه با قد بیشتر معرف وضع تغذیه و بافت چربی بدن است و در حالت های استثنایی ممكن است اضافه شدن مایعات سلولی را نشان دهد.
به گفته حكیمی وزن تولد با طول دوران حاملگی، تغذیه دوران جنینی، اثر داروها و سیگار بر روی جنین، دیابت مادر، عفونت های داخل رحمی، بیماری های ارثی و ژنتیكی مختلف نیز مرتبط است.
وی ادامه داد .همچنین كمبود وزن پس از دوران شیرخوارگی، ممكن است به علت سو تغذیه، اشكال در جذب مواد غذایی، بیماری های گوناگون از قبیل بیماریهای قلبی، ریوی، گوارشی، كبدی باشد .
این استاد دانشگاه به موضوع چاقی در كودكان هم اشاره كرد و گفت :چاقی كودكان در اكثر موارد به علت پرخوری و تحرك كم و به ندرت ممكن است به علت بیماری های غدد داخلی باشد البته بیمارانی كه چاقی آنها به علت مصرف زیاد مواد غذایی است معمولا قدشان از متوسط بالاتر است.
این استاد دانشگاه اطمینان از رشد متناسب كودك را از وظایف مهم والدین دانست و اظهار داشت: ورزش و تمرین های بدنی نیز در این زمینه می تواند به رشد كمك كند ورزشهایی مثل والیبال و بسكتبال در رشد طولی مؤثرند اما در مجموع ورزش خوب است و تفاوتی هم ندارد كه چه باشد بلكه این مسأله به انتخاب خود فرد برمی گردد.
وی پیرامون پدیده كوتاه قدی و تاخیر رشد و یا اختلال آن نیز گفت :در حال حاضر تمام داروهایی كه برای اختلالات رشد مورد نیاز است در ایران وجود دارد و به شرط آن كه به موقع تشخیص داده و درمان شود.
وی ادامه داد: چون وقتی صفحه های استخوانی جوش خورد و بسته شد به رغم آن كه بعضی ادعا می كنند با روشهای خاص می توانند رشد را افزایش دهند، اما چنین چیزی امكان پذیر نیست.
6113/ 5054

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
روان شناسی رشد - جذب و انطباق از نظریه رشد شناختی پیاژه