از 366 نوع صنایع‌دستی در ایران، 190 نوع آن در اصفهان وجود دارد


دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن اسلامی، با تأکید بر هنرهای رو به فراموشی گفت: این همایش به منظور ارایه مقالاتی برای پاسخ به این‌که چگونه می‌توانیم از طریق رویکردهای اقتصادی، مدیریتی و کارآفرینی به حفظ و اعتلای هنر کمک کنیم برگزار می‌شود.

رسول بیدرام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان این‌که دغدغه فراموش شدن هنر و هنرمند دغدغه مقام معظم رهبری و مقامات مسوول کشور است، اظهار کرد: نخستین همایش بین‌المللی "هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن اسلامی با تأکید بر هنرهای رو به فراموشی" برگزار می‌شود و سال‌های بعد تأکید بر موارد دیگری در عرصه هنر خواهد بود.

وی ادامه داد: به این دلیل که اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی و پایتخت فرهنگ و تمدن کشور است، این همایش با پیشنهاد دکتر علی‌اکبر ولایتی با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هنر و صناعات با بیان این‌که مأموریت اصلی این همایش حفظ، احیا و اعتلای هنر و صناعات است، خاطرنشان کرد: بررسی ارزش‌های دینی و هویت ملی، آموزش و کارآفرینی و اقتصاد هنر و نقش این محورها در حفظ، احیا و اعتلای صناعات به این مأموریت کمک می‌کند.

بیدرام با بیان این‌که در ارزش‌های دینی و هویت ملی، ارزش‌های ذاتی نهفته فرهنگی مانند خودشناسی، خداشناسی و شناخت‌شناسی وجود دارد، ادامه داد: بنابراین حفظ و احیای این محور باعث افزایش این ارزش‌ها می‌شود. هم‌چنین در محور آموزش باید آموزش‌های رسمی و غیررسمی را سامان دهیم، زیرا به طور معمول برای آموزش، داشتن مدرک دکتری از ملزومات است این درحالی است که استادکارهایی در رشته‌های هنری و صنایع‌دستی وجود دارند که دیپلم ندارند، اما تجربه کاری خوبی دارند و باید از حضور آن‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به تعداد صنایع‌دستی در ایران خاطرنشان کرد: حدوداً 366 نوع صنایع‌دستی در ایران وجود دارد که از این تعداد حدود 190 نوع صنایع‌دستی بومی اصفهان هستند. اما نیمی از این صنایع‌دستی منسوخ شده‌ یا در حال منسوخ شدن است. استادکارهای این هنرها بسیار معدود شده‌اند. برای مثال زینت السادات امامی در رشته سوخت چرم در اصفهان از معدود هنرمندان در ایران است. هم‌چنین هنرمندان فعال در رشته قفل‌سازی نیز بسیار محدود شده و این رشته‌ها در حال منسوخ شدن است.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هنر و صناعات با اشاره به فراموشی هنرها تأکید کرد: به این دلیل که این رشته‌های هنری و صنایع‌دستی درآمد خوبی ندارند، کودکان استادکارها تمایلی به ادامه شغل پدرشان ندارند. بنابراین باید رویکردهای اقتصادی و مدیریتی در زمینه این‌گونه هنرها به وجود بیاید. این رویکردها را نیز از طریق ابزارهای اقتصادی توانمند کنیم تا شاید بخشی از مشکلات در زمینه حفظ و احیای هنرها رفع شود.

بیدرام اضافه کرد: ما نیازمند کارشناسان اقتصاد هنر هستیم تا هنرها را تجاری‌سازی، بازاریابی و صادر کنند و بتوانند تقاضا را افزایش دهند. در همین راستا در سال 91 دانشگاه هنر اصفهان رشته اقتصاد هنر را با این دغدغه برای اولین بار ارایه کرد.

وی با بیان این‌که از نظر اقتصادی، مدیریتی و کارآفرینی به هنر توجه کمتری شده است، توضیح داد: این همایش به منظور ارایه مقالاتی برای پاسخ به این‌که چگونه می‌توانیم از طریق رویکردهای اقتصادی، مدیریتی و کارآفرینی به حفظ و اعتلای هنر کمک کنیم برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا: این همایش 22 و 23 اردیبهشت سال 95 برگزار می‌شود و مهلت ارسال چکیده مقاله تا 15 بهمن‌ماه 94 است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ثبت 10 نوع صنایع دستی كردستان