سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سوگنامه شهید محراب آیت الله دستغیب ، امام جمعه شهید شیراز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ، سید عبدالحسین دستغیب در سال 1288 شمسی در شیراز در یک خانواده روحانی اهل علم و فضیلت در شیراز متولد شد ، پدرش سید محمدتقی هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می برد و چون ولادت او مقارن با عاشورا بود، نام او را عبدالحسین نهاد.
سید عبدالحسین در 12 سالگی پدر خود را از دست داد و در سال 1310، جهت ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف اشرف شد و از محضر بزرگان کسب فیض کرده و به درجه اجتهاد نایل آمد.
حضرت آیت الله شهید دستغیب رییس حوزه علمیه فارس و نماینده امام (ره) را در این استان و امام جمعه شیراز بود.
با شروع نهضت روحانیت در سال 1341 مبارزه آیت الله با رژیم که از زمان های گذشته ادامه داشت، علنی و آشکار گردید و شب های جمعه پس از دعای کمیل سخنرانی سیاسی و تهییج کننده آیت الله تا نیمه خرداد 42 در جمع انبوه شنوندگان نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت و نوار سخنرانی ها تا اقصی نقاط ایران منتشر می شد.
آیت الله دستغیب در خرداد 42 بازداشت و به تهران اعزام شد و پس از آزادی اززندان مدتی نیز تبعید و در سال 43 نیز مجددا زندانی و تبعید گردید و در سال 56 نیز مدتی زندانی و یا در منزل محاصره و تحت نظر بود و با تمام این فشارها حاضر به مذاکره و مصالحه با رژیم نشد و پرچم مبارزات مردم فارس را در این مدت پانزده ساله بر دوش داشت.
پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی اول فارس در مجلس خبرگان انتخاب شد و همزمان به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام امامت جمعه را عهده دار شد و مشغول خدمت به مردم مستضعف بود که در تاریخ بیستم آذرماه 1360 مطابق با 14 صفر 1402 هنگامی که عازم نماز جمعه بود به دست منافقین به درجه رفیع شهادت نایل آمد و به اجداد طاهرینش پیوست.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) ،به مناسبت شهادت حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در پیامی یاد آور شدند : شهادت برای فرزندان اسلام و ذریه پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و اله و اولاد فاطمه علیها السلام و یادگاران حسین سلام الله علیه در راه هدف و اسلام عزیز و قرآن کریم چیزی غیرعادی و پدیده غیرمعهود نیست.
ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحرای افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پرارزش سرخ تشیع قربانیانی ارزشمند به اسلام عزیز تقدیم نموده و ایران شهادت طلب هم این پدیده سعادتمند مستثنی نیست و انقلاب اسلامی گوش و چشمش پر ار این شهیدان حسین گونه است.
در ادامه پیام امام راحل به این مناسبت آمده بود : مطمئن هستیم که پیامبر بزرگ اسلام مباهات می کند بر امم دیگر به سبب فداکاری این عزیزان در جبهه و پشت جبهه و این عزیزان محراب و منبر و در صف جماعات و در داخل مسجدها و بیمارستانها مباهات می فرماید و چه بهتر و گواراتر که با شهادت این فرزندان اسلام و ذریه طاهره بر افتخارات آن بزرگوار در روز عرضه اعمال هر چه بیشتر بیفزاییم. عزیزان و نورچشمان ما در جبهه های جنوب و غرب هر روز با سرکوبی اشرار امریکایی و عقب سازی و به جهنم فرستادن جنود شیطان سربلندی و عظمت برای اسلام خلق می نمایند؛ به طوری که تاب تحمل این پیروزی ها را ازامریکاییان خارج و داخل، منافق و منحرف سلب نموده و بر جنون و و حشی گریهای آنان افزوده است.
امروز روز جمعه و نماز و عبادت، با دست جنایتکار امریکاییان، یک شخصیت ارزشمند که مربیی بسزا و عالمی عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند ، حضرت حجه الاسلام و المسلمین شهید حاج سید عبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و ابر جنایتکار زمان ایفا کردند، به گمان آنکه به ملت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنان را در راه اهداف به سستی بکشند. این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصم تر و حاضرتر در صحنه می شوند.
آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب تالیفات زیادی در حوزه دین و اندیشه داشته که از جمله آن کتاب قلب سلیم در رشته اخلاق است که بسیار زیبا نوشته شده است.
حقایقی از قرآن ، معراج ، ماه خدا ، صدیقه کبری ، داستانهای شگفت ، هشتاد و دو پرسش ، گناهان کبیره در دو جلد ، سوره نجم ، سیدالشهدا علیه السلام ، معاد ، صلوه الخاشعین و قلب قرآن از دیگر کتابهای آن شهید است .
تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با تبیین شخصیت رحمانی شهید دستغیب بیان داشت : این شهید بزرگوار در عرصه های علم، تقوا، جهاد گام های استوار و بلندی را برداشته بود که مایه افتخار برای جامعه است.
وی با بیان اینکه شهدا عند ربهم یرزقون هستند گفت: شهادت مقام قرب الهی است و مقام شهدا در دنیا و آخرت بلند مرتبه و شایسته است.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله دستغیب امام جمعه شهید شیراز، افزود: شهید دستغیب مجاهد در راه خدا بود به طوری که اخلاق، کردار و منش، روابط وی با مردم و تفسیر وی تاثیرگذار و گواه و شاهد راه او بود.
وی ادامه داد: کلام و گفتار این شهید عالی قدر در دل تمام مردم نفوذ می کرد که امروز کلام شهید دستغیب ثبت و ضبط شده و قابل دسترس برای عموم مردم و نسل های آینده است.
تولیت آستان مقدس احمدی محمدی اضافه کرد: شهید دستغیب معلم اخلاق و مهذب نفوس بود و مردم را به سوی خداوند دعوت می کرد به طوری که دل های مردم شهر شیراز و استان فارس با گفتار این شهید منور می شد.
وی با بیان اینکه نفس چنین علما و بزرگانی از جمله شهید دستغیب همراه انقلاب بود گفت: شهید دستغیب تمام عمر خود را در راه مبارزه بر علیه کفر و نفاق گذراند به طوری که در قبل از نهضت امام خمینی(ره) در راه تبیین امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه علیه کشف حجاب مبارزه کرد.
آیت الله دستغیب ادامه داد : همزمان با آغاز نهضت امام راحل و انقلاب اسلامی نیز از تمام فرصت ها برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی استفاده و در این زمینه خدمت کرد.
وی با بیان اینکه شهید دستغیب انسان در راه خدا و ولایت بود گفت: شهید دستغیب اطاعت از رهبری امام راحل را اطاعت از خداوند می دانست و حتی یک قدم جلو تر و عقب تر از ولی فقیه زمان نبود و همواره در رکاب و همراه نائب امام زمان حرکت می کرد و این مشی دائمی این عالم ربانی بود.
آیت الله اسدالله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز با تجلیل از شخصیت والای شهید دستغیب بیان داشت : انقلاب اسلامی ایران مدیون شخصیت سیاسی، اجتماعی و مذهبی شهید محراب، آیت الله دستغیب است.
آیت الله ایمانی اظهار داشت: شهیدان آیت الله دستغیب، آیت الله محلاتی و دیگران هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مؤثر و تعیین کننده ایفا کردند.
وی خاطرنشان کرد: 20 آذرماه سال جاری آئین گرامیداشت شهید آیت الله دستغیب با حضور شخصیت های مذهبی و سیاسی کشور در شیراز برگزار می شود و در این راستا باید تمام دستگاه های اجرایی در برپایی این آئین شرکت فعال داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: به عنوان امام جمعه وظیفه و تکلیف خود می دانم که به امام جمعه پیشین شیراز ادای احترام کنم تا آئین گرامیداشتی در خور شان این شخصیت شناخته شده در جهان اسلام برگزار شود.
آیت الله ایمانی با اشاره به اینکه هرچه به علمای بزرگوار به ویژه شهید آیت الله دستغیب معلم اخلاق ادای احترام کنیم در پیشگاه اللهی گم نمی شود، افزود: برای آشنایی نسل جوان با شخصیت جهانی این شهید محراب باید کتاب ها و آثار مکتوب وی در حاشیه برگزاری آئین گرامیداشت این شهید در معرض دید علاقه مندان و شرکت کنندگان قرار گیرد.
وی بیان داشت: برگزاری آئین گرامیداشت شهید محراب مربوط به فارس و کشور نیست بلکه به جهان اسلام ارتباط دارد، بنابراین باید از تمام ظرفیت های این استان در برگزاری این همایش استفاده شود.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: از دستگاه های اجرایی به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می شود با اعتباری که برای برگزاری یادواره شهدای قرآنی اختصاص داده شده است در اجرای برپایی گرامیداشت شهید آیت الله دستغیب نیز هزینه کند.
آیت الله ایمانی بیان داشت: برای هرچه باشکوه تر برگزار شدن آئین گرامیداشت شهید آیت الله دستغیب استانداری و فرمانداری موظف هستند که حضور جدی و فعال داشته باشند.
آیین بزرگداشت سی و چهارمین سال شهادت شهید محراب آیت الله دستغیب با حضور اصحاب اندیشه ، صاحبنظران و روحانیت استان فارس امشب در شیراز برگزار می شود .
6113

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کلیپ شهادت سومین شهید محراب آیت الله دستغیب