علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تصاویری از ماده مرموز پیوند دهنده جهان


تصاویری از ماده مرموز پیوند دهنده جهانهوپا/ منجمان موفق به شکار تصاویر بی‌سابقه‌ای از گازی مرموز شده‌اند که در سراسر جهان کهکشان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.

این ماده معماگونه که «واسطه بین‌کهکشانی» (IGM) لقب گرفته، تاکنون فقط موضوع تاملات نظری بوده اما هم‌اکنون دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا از «تصویرگر شبکه کیهانی» (CWI) برای شکار نخستین تصاویر سه‌بعدی از این گاز استفاده کرده‌اند.

چنین تصاویری می‌تواند به منجمان در درک بهتر ساختار شبکه کیهانی (که در سراسر جهان جاری است) و همچنین چگونگی اثرگذاری آن بر کهکشان‌ها کمک کند.
گاز مزبور در نزدیکی دو جسم بسیار روشن شکار شد: یکی از این اجسام کوازاری بود که هسته کهکشان جوانی به نام QSO 1549+19 است و شی دیگر حباب آلفای Lyman بود که تراکم عظیم گازی است. دانشمندان دریافتند یک رشته منفرد درون کوازار را تغذیه می‌کند که طول آن یک میلیونم سال نوری است و سه رشته نیز به درون حباب نفوذ کرده‌اند. تصور می‌شود منشا این رشته‌ها دو میلیارد سال پس از انفجار بزرگ(بیگ‌بنگ) باشد.

تصویرگر شبکه کیهانی که روی تلسکوپ هال (Hale) در کالیفرنیا نصب است، توسط کریستوفر مارتین، استاد فیزیک موسسه فناوری کالیفرنیا طراحی شده است. مارتین این گاز جدید را "ماده تار" توصیف کرده تا از ماده شفاف ستارگان و کهکشان‌ها و همچنین ماده تاریک تمییز داده شود.


منبع: هوپا


ویدیو مرتبط :
تصاویری از اشکال صحرای مرموز و عجیب نازکا در پرو!حتما ببینید