فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



هنرمندان فارس با زبانها و گویش های مختلف گلستان خوانی می كنند


به گزارش ایرنا بهاره شفیعی، دوشنبه در جمع خبرنگاران در آرامگاه سعدی شیراز بیان كرد: علاوه بر این ویژه برنامه كه روز دوم اردیبهشت ساعت 17:30 در تالار حافظ شیراز برگزار می شود، گروه سرود ناشنوایان نیز سرودی را با اشعاری از سعدی اجرا خواهند كرد.
وی اظهارداشت: اجرای پویا نمایی (انیمیشن) با عنوان ' شیرین تر از قند' كه برگرفته از حكایت های سعدی است، رونمایی از تابلو خوشنویسی از اشعار سعدی و اهدای آن به مركز اسناد و كتابخانه ملی فارس از دیگر برنامه هایی است كه هنرمندان فارس برای بزرگداشت یاد روز سعدی در شیراز تدارك دیده اند.
شفیعی بیان كرد: علاقه مندان برای شركت در این برنامه ها باید كارت دعوت را از مركز سعدی شناسی تهیه كنند.
معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: امسال برای برگزاری برنامه های یادروز سعدی در استان فارس و شهر شیراز، ستادی با همین عنوان تشكیل شد و برای نخستین بار شاهد هم افزایی دستگاه های مختلف فرهنگی در برپایی این مناسبت فرهنگی هستیم.
شفیعی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: اشعار كتاب بوستان سعدی شیرازی، پیام آور انسان دوستی و صلح و حكایت های كتاب گلستان این شاعر سده هفتم هجری، سرشار از حكمت و پندهای ارزشمندی است كه نشات گرفته از اندیشه های والای اوست.

** بازدید از آرامگاه سعدی روز دوم اردیبهشت رایگان است
رئیس اداره امور فرهنگی و ارتباطات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز در این نشست اظهار داشت: به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) و روز بزرگداشت سعدی شیرازی، بازدید از آرامگاه این شاعر پر آورازه در روز دوم اردیبهشت برای همگان رایگان است.
پیام غرابی افزود: همچنین در روز پنجشنبه (دوم اردیبهشت) ساعت 9 صبح آرامگاه سعدی شیرازی با حضور مردم، مسئولان و سعدی پژوهان گلباران می شود.
یكم اردیبهشت ماه درتقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.
ابومحمد مصلِح الدین بن عبدالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین ، گیرا وقوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست كه به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش كتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست كه به این سه اثر كلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیك و خاور میانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر كرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه كه در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی درسال 671خورشیدی چشم از جهان فرو بست.
3002 /6118

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مناجات خوانی ماشاءالله ذاکری به گویش سرخه ای