ماشین شناس/ آشنایی با «رنو کولئوس»، شاسی‌بلند خوش‌قیمت رنو در ایران


ماشین شناس/ آشنایی با «رنو کولئوس»، شاسی‌بلند خوش‌قیمت رنو در ایرانعصر خودرو/ شرکت نگین خودرو، نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران مدتی است عرضه رنو کولئوس را در بازار آغاز کرده، خودرویی که اشتراکات زیاد با محصولات نیسان دارد و این شرکت ژاپنی در مهندسی کولئوس نقش پررنگی داشته است. کولئوس با قیمت وسوسه‌انگیز ۱۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی در مدل فول (و البته ۵میلیون تومان تخفیف در صورت خرید نقدی)، به یکی از گزینه‌های اصلی پیش روی خریداران خودروهای شاسی‌بلند در ایران تبدیل شده است. در این بخش مروری کوتاه بر توانایی‌های این خودرو خواهیم داشت تا مشخص شود نگین خودرو برای بازار شاسی‌بلند‌های ایران چه تدارک دیده است؟
رنو کولئوس بیش از هر چیز برای قدرت‌نمایی رنو در بازارهای آسیایی و اروپایی طراحی ‌شده و به همین دلیل رنو از ابتدا قصد عرضه آن را با موتورهای پرحجم نداشته هرچند در مقابل تلاش کرده موتورهایی را بر روی این خودرو نصب کند که از نظر مصرف سوخت و توان در وضعیت بهینه باشند. در بازارهای جهانی کولئوس با دو موتور بنزین سوز و دیزلی عرضه می‌شود که نمونه بنزین سوز حجمی معادل 2.5 لیتر و نمونه دیزل حجمی برابر با 2 لیتر دارد. رنو توانایی بالایی در تولید موتورهای دیزل با توان بالا و مصرف سوخت اقتصادی دارد اما متاسفانه به دلیل شرایط بازار ایران، امکان عرضه این خودرو با موتور دیزل در کشور فراهم نبود و به‌این‌ترتیب نگین خودرو، کولئوس را با موتور بنزین سوز 2.5 لیتری به بازار ایران عرضه می‌کند.
این موتور با حجم دقیق 2488 سی‌سی، نمونه‌ای چهار سیلندر و 16 سوپاپ است و 170‌اسب‌بخار قدرت دارد که برای رقابت در این کلاس کافی است و می‌تواند کولئوس را همپا با دیگر رقبایش به پیش ببرد. علاوه بر این، موتور کولئوس می‌تواند 226 نیوتون متر گشتاور تولید کند، رقمی که باعث می‌شود خودرو کشش مناسبی داشته باشد.
همان‌گونه که عنوان شد، نیسان حضور پررنگی در مهندسی این خودرو داشته و یکی از بخش‌هایی که می‌توان رد پای این شرکت ژاپنی را دید، بهره‌گیری از گیربکس CVT در کولئوس است. نیسان در زمره شرکت‌های پیشرو در بهره‌گیری از گیربکس‌های CVT است و دانش بسیار بالایی در توسعه و بهره‌برداری از این گیربکس‌ها دارد و به‌این‌ترتیب از همین دانش فنی برای گیربکس مورد استفاده در کولئوس نیز بهره برده است. البته در بازارهای جهانی امکان خرید کولئوس با گیربکس دستی نیز وجود دارد، انتخابی که قطعا در بازار رقابتی خودروهای وارداتی در ایران نمی‌توانست موفق باشد و به‌این‌ترتیب نگین خودرو، کولئوس را با گیربکس CVT به بازار عرضه کرده است. این گیربکس می‌تواند رانندگی آرامی را برای کولئوس فراهم کند ضمن آنکه همواره دور موتور را در بهترین وضعیت نگه می‌دارد و به همین دلیل مصرف سوخت کولئوس بهینه خواهد بود هرچند گیربکس این خودرو توانایی رانندگی اسپرت را هم دارد و در مواقع لزوم می‌تواند به‌خوبی ضرایب دنده را سنگین کند تا خودرو بتواند در زمان لازم شتاب گیری بالایی هم داشته باشد. برای علاقه‌مند شدن به گیربکس‌های CVT نیازی نیست زمان زیادی صرف کنید چراکه این گیربکس‌ها به دلیل عدم تعویض دنده، رانندگی آرامی را فراهم می‌کنند. این گیربکس به‌اندازه کافی هوشمند است و به‌خوبی می‌تواند فرامین راننده را درک کند و واکنش مناسب را نشان دهد تا جایی که با فشردن ناگهانی پدال گاز، گیربکس ضرایب را سنگین می‌کند و دور موتور را بالا می‌برد تا خودرو بتواند شتاب گیری کند اما در ادامه با کاهش فشار بر پدال، به‌مرور دور موتور در محدوده‌ای در حدود 3 هزار متعادل می‌شود و با انتخاب بالاترین ضریب ممکن، خودرو بدون فشار به موتور و با سرعت موردنظر راننده به پیش می‌رود. البته برای علاقه‌مندان یک رانندگی اسپرت، این گیربکس قابلیت تعویض دنده (تیپ ترونیک) را نیز دارد و راننده می‌تواند مانند یک گیربکس شش دنده اتوماتیک، ضرایب گیربکس را از طریق دسته‌دنده افزایش یا کاهش دهد.

یک چهارچرخ واقعی
این روزها شاهد عرضه خودروهای کراس‌اوور دیفرانسیل جلو هستیم که تلاش دارند خود را در قامت شاسی‌بلند‌ها نشان دهند اما کولئوس را واقعا می‌توان یک خودروی آفرود دانست چراکه علاوه بر شاسی مستحکم، از سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند نیز بهره می‌برد که می‌تواند در مواقع نیاز به کمک راننده بیاید. این خودرو در زمان تردد در خیابان‌های شهری به‌صورت 2WD است تا از این طریق از یک‌سو مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند و از سوی دیگر بی‌دلیل سیستم انتقال قدرت خودرو تحت‌فشار قرار نگیرد چراکه در زمان تردد در شهر، نیازی به بهره‌گیری از چهارچرخ متحرک نیست و به همین دلیل در این شرایط خودرو به‌صورت تک دیفرانسیل کار می‌کند.
با ورود به مسیرهای خاکی، لغزنده و کوهستانی، راننده کولئوس می‌تواند از طریق یک کلید گردان، بین وضعیت 2WD، 4WD و AWD حالت مناسب را انتخاب کند و اینجا است که کولئوس، با اتکا به دانش چند دهه‌ای نیسان در تولید خودروهای آفرود به کمک راننده می‌آید. در وضعیت 4WD، هر دو محور خودرو به‌طور ثابت گشتاور را از موتور دریافت می‌کنند و این بهترین وضعیت برای تردد در مسیرهای کوهستانی است اما در کنار این، با انتخاب وضعیت AWD، سیستم هوشمند چهارچرخ متحرک کولئوس وارد کار می‌شود و می‌تواند در مسیرهای لغزنده ازجمله مسیرهای برفی، شنی و گل‌آلود به کمک راننده بیاید چراکه در این شرایط سیستم به‌طور خودکار می‌تواند میزان گشتاور انتقال یافته به هر محور را تنظیم کند و درصورتی‌که یکی از محورها در اثر فرورفتن در برف یا گل دچار هرزگردی شوند، بلافاصله بیشتر گشتاور به محور دیگر منتقل می‌شود تا به‌این‌ترتیب خودرو از وضعیت واماندگی خارج شود.

ایمنی؛ هر آنچه از یک رنو انتظار دارید
رنو همواره اهمیت بالایی به ایمنی محصولاتش می‌دهد و نمونه آن را می‌توان در کولئوس نیز دید، خودرویی که در تست تصادف EuroNCAP توانسته 5 ستاره کامل ایمنی را از آن خود کند و به‌این‌ترتیب در میان ایمن‌ترین شاسی‌بلند‌های بازار ایران جای دارد. این خودرو از کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای بهره می‌برد و در کنار آن تجهیزات ایمنی کاملی نیز بر روی آن نصب می‌شود که شامل سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، سیستم ترمز گیری اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم ضد لغزش (TCS) می‌شود. از سوی دیگر سیستم هشدار نقاط کور (BSW) نیز به‌طور استاندارد بر روی این خودرو نصب شده تا راننده را در زمان تردد در شهر و جاده، از وجود وسایل نقلیه در نقاطی که امکان دیدن آن‌ها از آیینه وجود ندارد آگاه کند. کولئوس همچنین از سیستم کنترل سرعت در سراشیبی‌ها نیز برخوردار است که در مسیرهای کوهستانی می‌تواند کمک بزرگی برای راننده باشد چراکه با بهره‌گیری از این سیستم راننده نیازی نیست به پدال‌های گاز و ترمز توجه کند و خودرو می‌تواند مستقلا سرعت را با توجه به درخواست راننده در اختیار بگیرد و راننده تنها کافی است تمرکز خود را بر فرمان بگذارد.
کولئوس به‌صورت استاندارد از کروز کنترل و محدودکننده سرعت نیز برخوردار است که باعث می‌شود راننده بتواند حداکثر سرعت مطمئن را در جاده‌ها تنظیم کند و از این بابت نیز نگرانی نداشته باشد.

آپشن؛ برگ برنده رنو در بازاری رقابتی
رقبای کولئوس در بازار بیش از هر چیز بر آپشن‌های خود تمرکز کرده‌اند و به همین دلیل نیز کولئوس برای قدرت‌نمایی در این بازار باید بتواند در این بخش خود را به‌خوبی نشان دهد و نگین خودرو با آگاهی از موضوع،‌بالاترین مدل کولئوس روانه بازار ایران کرده است هرچند نمونه‌های نیمه‌فول کولئوس نیز از سوی این شرکت عرضه می‌شوند. این خودرو از سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک برخوردار است و راننده و سرنشین می‌توانند دمای موردنظر خود را به‌طور مستقل تنظیم کنند ضمن آنکه خروجی‌های هوا برای سرنشینان عقب نیز در کولئوس تعبیه شده است. سقف کولئوس پانوراما است و این مسئله باعث شده فضای داخلی خودرو بسیار بزرگ و جادار جلوه کند ضمن آنکه سانروف خودرو نیز به گردش هوا در داخل آن کمک می‌کند.
کولئوس مجهز به سنسور باران و نور است ضمن آنکه چراغ‌های جلو زنون است و به شیشه‌شوی نیز مجهز شده. ترمزدستی کولئوس برقی است و این مسئله باعث شده کنسول وسط یکدست باشد. آیینه‌های جانبی برقی هستند و آیینه وسط الکتروکرومیک است و به‌طور خودکار با برخورد نور چراغ‌های خودروهای پشتی تیره می‌شود. صندلی‌های چرمی این خودرو در جلو مجهز به گرم‌کن هستند و صندلی راننده در شش‌جهت قابل تنظیم است.
یکی از اصلی‌ترین برتری‌های کولئوس نسبت به رقبا،‌سیستم صوتی پیشرفته Bose آن است. این سیستم که از سوی Bose به‌طور اختصاصی برای کولئوس طراحی و تنظیم شده، به همراه تیونر و ساب‌ووفر کیفیت صدای بسیار خوبی دارد. سیستم صوتی این خودرو مجهز به پورت USB و iPOD است و قابلیت اتصال تلفن همراه را دارد و با کنترل‌های پشت فرمان، راننده به‌راحتی می‌تواند به تماس‌ها پاسخ دهد و از موسیقی‌های تلفن همراه خود در خودرو لذت ببرد. فرمان خودرو نیز با نیروی کمکی برقی پشتیبانی می‌شود و به‌این‌ترتیب متناسب با سرعت خودرو میزان نیروی لازم برای به حرکت درآوردن آن تغییر می‌کند.

کولئوس و رقبا
کولئوس با توجه به ابعاد و حجم موتور و البته قیمت،‌جایگاه ویژه‌ای در بازار دارد چراکه توانسته بخشی از بازار را پوشش دهد که کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها توان رقابت با آن را ندارند و همین مسئله مهم‌ترین برگ برنده کولئوس است. این خودرو جایگاهی نزدیک به خودروهایی همچون سانتافه، سورنتو و اوتلندر دارد. این مسئله شاید در آغاز کار را برای کولئوس دشوار کند اما در اینجا و در شرایطی که رقبا همگی قیمت‌های بالای 200 میلیون تومان دارند، کولئوس با قیمت 160 میلیون تومانی خود وارد میدان می‌شود و می‌تواند رقبا را جای بگذارد تا عملا در بازه قیمتی قرار بگیرد که خودروهایی همچون ix35 و اسپورتیج می‌نشینند. با این شرایط کولئوس توانسته امکانات، فضای داخلی و توانایی‌های خودروهای کلاس بالاتر را با قیمت خودروهای کلاس پایین‌تر از خود ترکیب کند و همین مسئله است که این اروپایی را به یک خرید مناسب در بازار تبدیل می‌کند.


منبع: عصر خودرو


ویدیو مرتبط :
کلیپ رنو کولئوس شاسی بلند درکره