سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لیبی به دنبال الگوی ترکیه در امتیازگیری از اروپا


لیبی به دنبال الگوی ترکیه در امتیازگیری از اروپادیپلماسی ایرانی/ متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


نایب رئیس شورای ریاست لیبی در جریان دیدار خود از ایتالیا پیشنهاد داد که اتحادیه اروپا نیز مشابه همان توافقی که در ماه مارس میان اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر مخالفان به امضا رسید با لیبی نیز به امضا برسد.
اروپایی ها گمان نمی کردند مساله پناهندگان تا این اندازه برایشان سنگین تمام شود و مشکلات متعدد داخلی و بین المللی ایجاد کند. آنها بعد از آن که توانستند ترکیه را مجاب کنند که با گرفتن امتیازهای بزرگ و دریافت کمک های مالی بر سر پناهندگان با اتحادیه اروپا همکاری کند، اکنون با کشور لیبی مواجه شده اند که قصد دارد همانند ترکیه با اروپایی ها معامله کند. مقامات لیبی نیز می گویند همان قرار و مدارهایی که اروپایی ها با ترک ها گذاشتند و امتیازاتی را به آنها دادند که در مقابل ترک ها پذیرفتند با اروپایی ها بر سر مساله پناهندگان غیرقانونی همکاری کنند باید با لیبی نیز انجام شود و الا جواب گوی سیل مهاجرتی که از لیبی رهسپار اروپا می شود، نیستند. بسیاری از پناهندگان که عموما آفریقایی و از کشورهای سومالی و اریتره و سودان و سودان جنوبی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند از طریق لیبی و از راه دریا و به کمک کشتی و قایق خود را به اروپا می رسانند که در این مسیر نزدیک ترین کشور ایتالیا است که بارها اعلام کرده اگر اروپا به آن کمک نکند نمی تواند به راحتی از پس سیل مهاجرت پناهندگان به خاک خود جلوگیری کند، به ویژه که بسیاری از این پناهندگان تنها در ایتالیا نمی مانند بلکه از این کشور رهسپار دیگر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و انگلیس می شوند که خود این مساله بحرانی برای اروپایی ها ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، احمد عمر معیتیق، نایب رئیس شورای ریاست لیبی در جریان دیدار خود از ایتالیا پیشنهاد داد که اتحادیه اروپا نیز مشابه همان توافقی که در ماه مارس میان اتحادیه اروپا با ترکیه به امضا رسید که به موجب آن در ازای دادن امتیازاتی به ترکیه این کشور جلوی مهاجرت پناهندگان به اروپا را بگیرد با لیبی نیز به امضا برسد.
در بیانیه وزارت امور خارجه ایتالیا در این رابطه آمده است، "نایب رئیس شورای ریاست لیبی خواستار امضای توافقی میان اتحادیه اروپا با لیبی مشابه توافق این اتحادیه با ترکیه شد." وزارت امور خارجه ایتالیا جزئیات بیشتری درباره این پیشنهاد ارائه نکرد.
بر اساس توافقی که در 18 مارس در بروکسل میان اتحادیه اروپا و ترکیه به امضا رسید، ترکیه در بازگرداندن همه مهاجران غیرقانونی جدیدی که از طریق ترکیه خود را به جزایر یونان می رسانند، همکاری می کند که این اقدام شامل کسانی که تقاضای پناهندگی داده اند نیز می شود. در مقابل اروپایی ها موافقت کردند که تحت شرایطی به ترکیه کمک های مالی دهند و ویزای شینگن را برای اتباع ترکیه لغو کنند.
وزارت امور خارجه ایتالیا در ادامه بیانیه خود افزود که معیتیق از ایتالیا بابت حمایت این کشور از ملت لیبی تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که ایتالیا به نقش موثرش در مسیر آشتی ملی که بر اساس آن قرار است لیبی جدید دموکراتیک و یکپارچه ساخت شود، ادامه دهد.
در این سفر آنجلینو الوانو، وزیر کشور ایتالیا با معیتیق و عارف خوجه، وزیر کشور لیبی نیز دیدار کرد. الوانو در این باره گفت: «من از این دیدار خوشحالم. ما الآن با یکدیگر بر سر مبارزه با تروریسم و قاچاق انسان همکاری می کنیم.»
در همین رابطه وزیر امور خارجه ایتالیا نیز به لیبی سفر کرده و دیداری را با فایز سراج، نخست وزیر این کشور در طرابلس، پایتخت لیبی انجام داده است. این سفر نخستین سفر یک مقام عالی رتبه اروپایی از لیبی بود. بعد از آن وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه نیز به لیبی سفر کردند.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
ترکیه بطورکامل به اروپا متصل شد.اتصال ژاپن و ترکیه وانگلیس!