سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امکان بیان آنچه با برادران ایرانی‌مان درباره فلسطین توافق کردیم نیست/ تسلیح کرانه باختری با روند خوبی در جریان است


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسامه حمدان» مسئول روابط بین الملل جنبش حماس با سایت انگلیسی Khamenei.ir  گفت‌وگویی داشت که طی آن تصریح کرد، ایران به دنبال تفاخر و ظاهرسازی در حمایت از مقاومت نیست.

«اسامه حمدان، متولد سال 1965 در نوار غزه است. وی تحصیلات دانشگاهی خود در رشته شیمی را سال 1986 در دانشگاه یرموک اردن با مدرک کارشناسی به پایان رساند و در مدت تحصیل، به فعالیت در جنبش اسلامی دانشجویی مشغول بود. وی از سال 1998 به عنوان مدیر دفتر جنبش حماس در بیروت منصوب شد و از سال 2009 مسئولیت روابط بین الملل جنبش حماس را بر عهده گرفت و تاکنون نیز در این منصب مشغول به فعالیت است.

این عضو عالی‌رتبه جنبش حماس، در سال 2009 در ضاحیه جنوبی مورد یک حمله تروریستی که توسط موساد طرح ریزی شده بود قرار گرفت که از آن جان سالم به در برد اما چند نفر در این انفجار شهید و زخمی شدند.

آقای حمدان طی مصاحبه‌ای با سایت انگلیسی Khamenei.ir، از ابهاماتی در مورد روابط حماس و سوریه، نگاه حماس به داعش، وضعیت تسلیح کرانه باختری، نوع نگاه مردم فلسطین به ایران و نظر حماس در مورد برخی تلاشهای کشورهای اسلامی برای عادی سازی روابط با اسرائیل هم زمان با افزایش شهدای انتفاضه سوم، رمزگشایی کرد. مشروح این مصاحبه جهت اطلاع مخاطبان گرامی فارس تقدیم می شود:

Khamenei.ir: به عنوان اولین سوال، بفرمایید که وضعیت انتفاضه سوم مردم فلسطین در چه مرحله ای است و از نظر شما، این انتفاضه تا چه مدتی طول خواهد کشید؟

اسامه حمدان: به نام خدا. بدون شک دنبال‌کنندگان راه مردم فلسطین از زمان اشغالگری بریتانیا در سال 1917 تا امروز و در مدت 99 سالی که گذشته است، این را دریافته اند که راه اصیل مردم فلسطین در این مدت، مقاومت بوده است. به نظرم مرحله بحرانی در تاریخ مردم فلسطین مرحله امضای قرارداد اسلو برای صلح با رژیم صهیونیستی بود ولی ما معتقدیم این مرحله، بحرانی بود.

اعتقادمان این است که عملیات فشار بر ملت فلسطین برای مجبور کردنش به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، از همان سالهای آغازش، پایان یافته و ناممکن بود ولی قدرتهای غربی و به خصوص آمریکا تلاش میکردند تا نشان بدهند که پروژه عادی سازی همچنان پابرجاست.

انتفاضه سوم دو ویژگی اساسی دارد: ویژگی اول این است که آمد تا بگوید عادی سازی معنا ندارد و ویژگی دوم این است که نسلی که در سایه قرارداد اسلو متولد شده اند، آغازگر انتفاضه سومند. یعنی اگر رفتار جوانان دختر و پسری که عملیات‌ها را ضد رژیم اشغالگر انجام میدهند و به شهادت می‌رسند دنبال کنید، آنها در دهه دوم زندگی شان هستند و 17 یا 18 سال دارند. و همه آنها در سایه پیمان اسلو و بعد از آن، متولد شده اند. تبعاً رژیم اشغالگر انتظار دارد که آنها به صورت مسالمت آمیز با پدیده اشغالگری رفتار کنند و اشغال را قبول کنند ولی آنها با این کارشان، با اشغالگر مبارزه کردند و با روحیه شهادت طلبی بالایی که وابستگی به امت و اسلام و فلسطین، آن را افزایش میداد، حرکت کردند.

ما امروز از 150 روز انتفاضه صحبت میکنیم و اسرائیل هیچگاه چنین تعداد روزی را برای انتفاضه سوم، انتظار نداشت.

با توجه به تصوری اسرائیلی‌ها از نسل جدید فلسطین داشتند، انتظارشان این بود که انتفاضه سوم در مدت دو هفته پایان یابد. پیام انتفاضه سوم به رژیم صهیونیستی این بود که به جای یک نسل جوان شکست خورده و تسلیم، با یک نسل مبارز که برای آزادی سرزمینش آماده جنگ است، مواجه است. من معتقدم این انتفاضه ادامه می یابد و روند و شیوه اش در آینده تقویت خواهد شد؛ ان شاءالله.

Khamenei.ir: چرا مردم فلسطین به این شیوه وحشیانه و در سکوت جهان و همه رسانه های غربی کشته میشوند؟

اسامه حمدان: اروپا رژیم صهیونیستی را ساخته است. کسی که معضل اسرائیل را پدید آورد، اروپا بود. یهودی ها هیچ زمانی از سوی مسلمانان مورد ظلم و ستم نبودند و بالعکس در سایه مسلمانان [جاهایی که اکثریت مسلمان هستند] یهودی ها محترمانه و در امنیت تمام، مناسک مذهبی شان را به جا می آوردند. کسی که معضل اسرائیل را پدید آورد، اروپا بود و اروپا رژیم صهیونیستی را در منطقه ما پدید آورد و کسی که از آن حمایت کرده و می کند، آمریکا است. به همین دلیل آنها با رژیم صهیونیستی تعامل میکنند و به جنایات این رژیم مشروعیت میدهند و اجازه میدهند که اشغال کند، بکشد و تجاوز کند.

مساله اینجاست که آنچه  تحت عنوان حقوق بشر پدید آورده اند و در سراسر دنیا برای آن غوغا به پاکرده اند، هنگامی که یک فلسطینی یا یک عرب یا مسلمان کشته میشود، به سختی سخن بر زبان می آورند. اما هنگامی که یک فلسطینی، عرب یا مسلمان تلاش میکند از خودش دفاع کند - زیرا دین ما، ما را از تعدی و تجاوز به مردم منع کرده ولی به ما دستور داده تا از خودمان دفاع کنیم-  وی را به تروریست بودن و حمایت از تروریسم و چیزهایی مثل آن متهم میکنند. من معتقدم سکوت جهانی، مسئله سوال برانگیزی نیست بلکه در راستای فرصت دادن به اسرائیلی هاست به امید اینکه درگیری ها پایان یابد و بر ملت فلسطین چیره بشوند.

من گمان میکنم حمایت دولتهای غربی از رژیم صهیونیستی به قدری ادامه خواهد یافت که ملتهای غربی و جهانیان با مشاهده چنین ظلمی، به حمایت از ملت فلسطین بپا خیزند و در نهایت به پیروزی اراده های ملت فلسطین منجر خواهد شد.

به وضوح مشخص است که روز به روز این اراده ملت فلسطین در مقاومت و ایستادگی و مبارزه، بر حمایتهای جهانی از ملت فلسطین و خشم امت اسلامی و آزادگان جهان علیه رژیم صهیونیستی خواهد افزود.

امضای اسامه حمدان بر روی پوستر "آتشفشان خاموش" با موضوع شهادت دانش آموزان فلسطینی در جریان انتفاضه سوم.

Khamenei.ir: وظایف جهانیان در قبال انتفاضه سوم چیست؟ جنبش مقاومت اسلامی حماس چه چیزی را از جهان و جهانیان طلب میکند؟ توقع حماس از حکومت های اسلامی، امت اسلامی و جهان غرب چیست؟

اسامه حمدان: کسی که تصمیم گرفته است مقاومت کند، از کسی چیزی طلب نمیکند. او به عالم میگوید که راهش را تا رسیدن به پیروزی ادامه خواهد داد. اما اینجا ما با دو طرف مواجه هستیم. یک طرف به ما کمک میکند و ما او را شریک خودمان در این مقاومت میدانیم و اعتقاد داریم هر گلوله ای که مبارزین شلیک میکنند و هر موشکی که پرتاب میشود، هر کس که ما را کمک میکند در اجر آن شریک است و شریک در پیروزی است ان شاءالله. ولی من همچنین با صراحت میگویم ما کسانی را که در کنار ملت فلسطین نمی ایستند را به حساب نمیاوریم [ارزش نمیدهیم] ولی پیام ما به آنها واضح است.

امروز ملت فلسطین گزینه مقاومت ضد اشغالگری را برگزیده است و این گزینه ای است که دهه هاست آنرا انتخاب کرده است. مردم فلسطین هنوز پیروزی نهایی را کسب نکرده اند اما در مسیر مقاومت، پیروزی هایی را کسب کرده اند. اسرائیلی ها عقب نشینی را آغاز کردند. آنها مجبور به عقب نشینی از غزه شدند. اسرائیل در جنگ علیه غزه در سال های 2008 و 2012 و 2014 نتوانست بر مقاومت چیره شود و مقاومت [تبدیل به] حقیقتی ماندگار بر زمین شد و [غزه] پایگاهی برای مقاومت ضد اشغالگری در وطنش شد و امروز انتفاضه در کرانه باختری و قدس است.

به همه آنها میگوییم که زمان پیوستن به اردوگاه حمایت از مقاومت فرا رسیده است. اگر قادر نیستید تا جزئی از محور مقاومت باشید پس حداقل در کنار دشمن نایستید زیرا در پایان نبرد است. آزادی به زودی محقق خواهد شد ان شاءالله. به زودی به قدس باز خواهیم گشت و در آنجا ملت فلسطین به یاد خواهند آورد چه کسی در کنارش ایستاد و چه کسی در حاشیه اش گذاشت و چه کسی از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و علیه مردم فلسطین و خواسته اش ایستاد و درباره هر مساله ای در آن زمان سخنی، خواهد بود.

Khamenei.ir: برخی افراد در غرب تلاش می‌کنند تا مواضع منصفانه و عادلانه ای درباره مردم فلسطین بگیرند. به عنوان مثال، موضع اخیر وزیر خارجه سوئد را در این باره دیدیم اما در همین حال، متاسفانه بعضی کشورهای اسلامی تلاش میکنند تا رابطه شان را با رژیم غاصب صهیونیستی بهبود ببخشند؛ نظر جنبش حماس در این باره چیست؟

اسامه حمدان: این از سختی های دنیاست. بدون شک تلاش بعضی [کشورها] برای بهبود رابطه با رژیم صهیونیستی یا در نتیجه سادگی و عدم درک سیاسی آنهاست یا از ناآگاهی آنها از تاریخ و سنت های الهی در دنیا سرچشمه میگیرد.

بعضی ها تصور میکنند رابطه با این رژیم، موجب باز شدن درهای آمریکا برای آنها میشود. من میگویم انسان اگر طالب مشروعیت حقیقی هست، مشروعیتش نه در کاخ سفید است و نه در رژیم صهیونیستی، بلکه از جانب ملت ها پدید می آید.

کسی که مشروعیت میخواهد، باید آنرا در میان ملتش جستجو کند و اگر بعضی تصور میکنند که رابطه با رژیم صهیونیستی برای آنها مثمر ثمر است، من به آنها میگویم که تاریخ را مطالعه کنند. کسانی که با این رژیم روابط خوبی داشتند در پایان مسیر به کجا رسیدند؟ ما امروز در تهران هستیم و ایران در حمایت و پشتیبانی و امیدبخشی به مقاومت و مردم فلسطین و مسئله فلسطین شناخته شده و معروف است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاه همپیمان استراتژیک رژیم صهیونیستی بود. انقلاب پیروز شد و شاه فرار کرد. آیا اسرائیل از او استقبال کرد؟ آیا اسرائیل چیزی به او داد؟ خیر؛ با او هیچ همکاری ای نکرد. مزدورها بی ارزش ترین چیز نزد اسرائیلی ها هستند. کسانی که از امتشان جدا میشوند و به اسرائیل می‌پیوندند، بی ارزش ترین چیز پیش اسرائیلی ها هستند. ما ضرب المثلی داریم که میگوید " آن کسی که خیری برای نزدیکانش ندارد، خیری هم برای بقیه نخواهد داشت". کسی که تصور میکند میتواند از اسرائیل فایده‌ای کسب کند، متوهم است.

اما کسانی که مواضعی در حمایت از مسئله فلسطین و حق فلسطینی ها میگیرند، کسانی که مواضع منصفانه درباره مسایل امت اتخاذ میکنند، مانند وزیر خارجه سوئد، من میگویم که آنها از وجدان انسانی بیداری برخوردارند که خدا در همه قرار داده است و آن وجدان، حق و انصاف را می‌شناسد، هر دین و زبانی که میخواهد، داشته باشد.

برخی افراد در غرب، امروز دارند این حق را می‌بینند که پیش از آن نمی‌دیدند. برای همین ما آنها را تایید و تشویق میکنیم. وظیفه ما این است که مسئله را بیشتر برای آنها توضیح دهیم و اطلاعات بیشتری که آنها را در ایستادگی بر این مواضعشان کمک میکند، ارائه دهیم. زیرا تهاجم [تبلیغاتی] اسرائیل زیاد است و هر کسی هم که به اسرائیل کمک کند، در این هجمه [تبلیغاتی] شریک است.

Khamenei.ir: امام خامنه ای به مردم غرب و خصوصا جوانان غربی نامه نوشتند. طی سالهای اخیر، در اروپا و غرب رگه هایی از بیداری ملتهای غربی نسبت به موضوعات جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین به چشم می خورد. حرکتهای قابل توجه عدالت طلبانه ای در غرب در حمایت از فلسطین آغاز شده است. نظر شما در مورد این حرکتهای عدالت طلبانه جوانان غربی درخصوص مسئله فلسطین چیست؟

اسامه حمدان: به نظرم نامه ای که رهبر به غرب نوشتند نامه مهم و جامعی بود و معتقدم میتوان با توجه به این نامه گفت که دولتهای غربی در مدت یک قرن، در حال تشویش افکار عمومی بر سر 3 مسئله بوده اند؛ درباره اسلام، حالتی سلبی ضد اسلام پدید آورند و من اعتقاد دارم هدف از این مسئله ممانعت جوانان و نسل های جدید غربی برای فهم واقعی از اسلام و تحقیق درباره آن است. و من اطمینان دارم اگر آنها در فضایی آزادانه نسبت به اسلام مطلع شوند، شاید بسیاری از آنها به اسلام علاقه مند شوند.

مسئله دومی که دولتهای غربی فکر جوانان غربی را درباره آن مشوش میکنند، مسئله فلسطین است. قطعا جوانان عدالت طلب غربی که در فضایی آزادانه زندگی میکنند، اگر قانع شوند که رژیم صهیونیستی، رژیم غصب کننده فلسطین است مواضع آنها متفاوت خواهد شد.

امروز جنبش تحریم کالاهای صهیونیستی و تحریم دانشگاه ها و موسسات فرهنگی اسرائیلی که میان جوانان اروپایی به راه افتاده است، مسئله نگران کننده ای برای اسرائیلی ها شده است. اسرائیل امسال یک میلیارد دلار برای بهبود وجهه اش در اروپا تصویب کرده است و این حقیقتا برای دولتی که غرب آن را به وجود آورد و حمایت کرد، رقم نگران کننده ای است.

در حالی که در مدت شصت سال، [این رژیم] به جهانیان می‌گفت که اسرائیل سرزمین دموکراسی و مهد آزادی است. امروز جهان دارد می بیند که فلسطین اشغالی تبدیل شده به یک جنگل وحشی که در آن مردم فلسطین را می کشد و برای کشورهای اطرافش مزاحمت ایجاد می کند. لازم است که جنایت های اسرائیل علیه مردم سوریه، ملت لبنان، مردم مصر و مردم منطقه را فراموش نکنیم. موضوع دوم الان آغاز شده است، چشمهای نسل جدید در غرب باز شده است تا چهره حقیقی اسرائیل را ببیند.

مسئله سوم که دولتهای غربی سعی میکنند در ذهن افکار عمومی جوان خود جا بیندازند، این است که تاریخ متمدن و علم‌گرای منطقه خاورمیانه و جهان اسلام را نبینند و به جای آن، به منطقه ما و به عربها و مسلمانان، به مثابه عقب‌مانده‌ها و افراد فاصله‌دار از تمدن بنگرند. زیرا اگر آنها حقیقت تمدن اسلامی را بشناسند پی می‌برند که خوبی های تمدن شان، منبع اصلی اش در تمدن ما بوده و توسط دانشمندان مسلمان، به تمدن غرب منتقل شده است. علاوه بر این من گمان میکنم الان گروهی در میان نسل جدید مورخان در غرب در حال بروز هستند که حق را به تمدن اسلامی برمی‌گردانند که چگونه تمدن اسلامی خدمات بسیاری به جهان تقدیم کرد.

امروز غرب با ما می‌جنگد تا نتوانیم علم و معرفت کسب کنیم چرا که می خواهد ما همواره مصرف‌کننده بمانیم.

من معتقدم که عملیات تشویش اذهان جوانان غربی و مخفی کردن حقیقت از نسل های نو ظهور در اروپا، در قالب این سه سطح در جریان است.

امروز این مسائل در اروپا در حال آشکار شدن است ولی همچنان بین ما و آنها یک فاصله طولانی وجود دارد. در حال حاضر، یک سوال بزرگ در غرب وجود دارد که لازم است به آن پاسخ عملی بدهیم و آن وحدت امت اسلامی است. اگر اسلام چنین دین بزرگی است، چرا امروز پیروان آن با هم می‌جنگند؟ چرا بینشان فتنه ها ایجاد شده است؟ چرا بین آنها مشکلات پدید آمده است؟ معتقدم که ما نیازمند بازگرداندن وحدت امت اسلامی به شکل عملی هستیم، زیرا وحدت امت اسلامی اصل حقیقی است که بعد از تحقق آن، دگرگونی عظیمی در افکار عمومی و افکار مردم همه جهان در قبال این مسئله ایجاد خواهد شد.

Khamenei.ir: اگر بخواهید غرب را خطاب قرار دهید، پیام جنبش مقاومت اسلامی حماس به جوانان غربی چه خواهد بود؟

اسامه حمدان: بخش اول پیام مان این است که میگوییم ما ملتی هستیم که به یک امت بزرگ تعلق داریم. امتی که هنگام شکوفایی تمدنش در عالم، خیر و خوبی های زیادی به بشریت اهدا کرد و مهربانی به انسانها بخشید. گمان نمیکنم تمدنی وجود داشته باشد که به اندازه امت ما خیر و نیکی به بشریت بدون هیچ هزینه ای تقدیم کرده باشد.

شاید الان بعضی دولت ها تلاش کنند تا خدماتی به بشریت اعطا کنند ولی در مقابل، شرط و شروطهای سیاسی بگذارند و یا خواستار نفوذ فرهنگی باشند و بخواهند بعضی مسایل اجتماعی را دیکته کنند. اما امت ما این کار را نکرد و حقوق مردم را حفظ کرد. ما متعلق به امتی هستیم که دارای این صفات است. پس لازم است تا به مردم فلسطین و جریان مقاومت نیز به عنوان بخشی از امت اسلامی که در تاریخ، منشاء خیر و برکت زیادی در جهان بوده، نگاه شود.

نکته دوم این است که این رژیمی که سرزمین فلسطین را غصب کرده است، یک رژیم بیگانه بر این سرزمین است. اگر از همه مسئولان اسرائیلی بپرسید حتما خواهید یافت که پدرانشان در فلسطین متولد نشدند و یک روز هم در فلسطین زندگی نکرده اند و خودشان هم اکثرا در فلسطین متولد نشده اند. و اگر از هر فلسطینی همین سوال را بپرسید خواهید یافت که خودش و پدرش و پدربزرگش و جد هفدهم و بیستمش هم در فلسطین متولد شده اند و مهم تر از این، اگر از هر عرب یا مسلمانی که قبل از اشغال قدس شریف توسط رژیم صهیونیستی به حج رفته است بپرسید، در می‌یابید که احتمالا او بعد از زیارت مکه مکرمه و مدینه منوره، سفری هم به قدس ]به عنوان قبله اول مسلمانان[ داشته است و ممکن است نزدیکان و یا خانواده ای از او را در آنجا پیدا کنید. فلذا به نظرم در شهر قدس از همه ملیتهای مسلمان پیدا خواهید کرد زیرا آنجا و بقعه موجود(مسجد الاقصی) در آن شهر، متعلق به همه آنهاست. 

نکته سوم؛ ما علیه اشغالگر مقاومت میکنیم، ما هیچ علاقه ای به قتل و کشتار نداریم، ما  پیروان اسلام هستیم؛ تنها دینی که خداوند در آن میگوید "ما بنی آدم را تکریم کردیم"(سوره اسراء آیه 70) و انسان به خاطر آنکه انسان است، نزد ما مسلمانان جایگاه دارد و تکریم میشود. اما اگر یک انسان به حقوق ما تجاوز کند ما به تجاوزکاریش پاسخ میدهیم. لذا هنگامی که مقاومت میکنیم در پاسخ به تجاوز مقاومت میکنیم و این مقاومت تا پایان تجاوز ادامه خواهد داشت. اگر شما [جوانان غربی] می‌خواهید مردم فلسطین را کمک کنید، پس تلاش کنید تا اشغالگری و تجاوز را پایان دهید و شاهد باشید که صلح چطور بین ادیان و اقوام مختلف در فلسطین باز خواهد گشت؛ کما اینکه پیش از تجاوز صهیونیستها به این سرزمین نیز چنین بوده است.

Khamenei.ir: به نظر شما واکنش ملت های مسلمانی که دولت هایشان  برای ایجاد ارتباط با این رژیم غاصب تلاش میکنند، چه باید باشد؟

اسامه حمدان: سخن ما خطاب به این ملت ها روشن است. ما به عنوان یک جریان در وسط معرکه مقاومت - صرف نظر از این که چه اسمی داریم- هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی و یا هرگونه عادی سازی ارتباط با رژیم صهیونیستی را رد میکنیم. ما میگوییم که وظیفه امت، حمایت از مقاومت است. کسی که نمیتواند و امکانش را ندارد که از مقاومت پشتیبانی کند، کمترین کاری که میتواند انجام دهد این است که در کنار اسرائیلی ها نایستد و ساکت بماند. "هرکس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، یا سخن خیر بگوید یا سکوت نماید." (حدیثی از پیامبر عظیم الشان اسلام)

من امت اسلامی‌مان در اقصی نقاط جهان را دعوت میکنم به این که بی درنگ برای مقابله با هرگونه حرکتی در راستای رابطه با اسرائیل، اقدام کنند.

من معتقدم که حرکت این ملت‌ها برای توقف برقراری روابط و عادی سازی آن با رژیم صهیونیستی، دولتهای اسلامی را به تأمل و تفکر قبل از انجام این کار وا میدارد. اما اگر این ملت‌ها ساکت بمانند، احتمالا به زمامداران جرأتی مضاعف برای  به سرانجام رساندن این امر میدهند. بنابراین درخواست ما از این ملت‌ها این است که اصالت و اعتبار خود را به دولتهایی که خواهان رابطه با اسرائیل هستند، نشان دهند؛ انتساب و وابستگی خود به امت [اسلامی] را به زمامداران اسلامی خواهان صلح با رژیم اشغالگر نشان دهند. ملتهای اسلامی باید به دولتهای اسلامی متذکر شوند که شاید گاهی در گوشه ای از عالم به یک کشور اسلامی تجاوز شود و یا اختلافاتی بین کشورهای اسلامی رخ دهد، اما موضوع فلسطین چیزی نیست که قابل مماشات باشد چرا که بخشی از عقیده ملتهای اسلامی است. به آنها یادآور شوند که فلسطین مسأله اصلی دنیای اسلام است.

من مطمئنم که اگر این ملت‌ها دست به کار شوند، نه تنها این دولتهای اسلامی خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، جرأت عادی سازی را پیدا نمی کنند بلکه برخی از آنها از نقشه سیاسی حذف خواهند شد.

Khamenei.ir: اکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی با همه توان تلاش میکنند که مسأله فلسطین را به حاشیه رانده و از صحنه خارج کنند. جبهه های انحرافی جدیدی ایجاد کنند و کشتار و برادرکشی را در سوریه، یمن و لیبی به راه بیندازند. به نظر شما آیا آمریکا و اسرائیل، توانستند با به وجود آوردن اهداف و مسائلی انحرافی جدید، تا حدودی مسأله فلسطین را به حاشیه برانند؟ همانطور که می‌بینیم مسأله فلسطین به مسأله دست دوم و یا حتی دست سوم در رسانه های عربی تبدیل شده است.

اسامه حمدان: بدون شک یکی از اهداف راهبردی برای ایالات متحده آمریکا این است که بحران ها و مشکلاتی ایجاد کنند که به وسیله آن مبارزه با رژیم صهیونیستی را از جهت صحیح آن منحرف کنند. از جمله آنها ایجاد بحران‌هایی مذهبی یا نژادی یا هر دوست. بحران‌ها و بحث‌های انحرافی عرب و آمازیغ، فارس و عرب، عرب و عجم، ترک و ایرانی؛ این‌ها بحران‌هایی است که ساخته می شود و متأسفانه عده ای نادان با آنها همراه می‌شوند. من معتقدم که اگر هوشیار نباشیم، ممکن است زمانی برسد که مسأله فلسطین به کلی از عرصه توجه مسلمین محو شود. این درحالی است که آمریکایی ها بیش از پیش تلاش می کنند که جهتگیری قطب نما را به جهت انحرافی سوق دهند، چرا که آنها دیدند ملت تونس همان شعارها و اعتقاداتی را در جریان انقلاب خود عنوان کردند که سه دهه قبل در جریان انقلاب اسلامی در ایران توسط ملت ایران ابراز شده بود.

همانطور که ملت ایران پس از انقلاب اسلامی شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند، ملت تونس نیز شعار می دادند که "امروز تونس و فردا فلسطین." ملت مصر نیز همینطور و این شعار را تکرار می کردند که "امروز مصر و فردا فلسطین." این چشم انداز بدون شک برای اسرائیل و حامیانش چشم انداز ترسناکی بود و به همین خاطر، تلاش کردند حرکتهای انقلابی اسلامی در سالهای اخیر را در کشورها منحرف کنند.

گمان می کنم که موفق شدند بحران هایی را به وجود آورند اما گمان نمیکنم توانسته باشند جهت قطب نما را به کلی منحرف کنند. مسؤولیت ما امروز این است که جهت گیری قطب نما را به سمت صحیح بازگردانده و تثبیت کنیم. این مسؤولیت نه تنها برعهده جریان مقاومت بلکه بر عهده همه طرفهای راستگو و مخلص و عاشق فلسطین در امت [اسلامی] است. این مسؤولیت همه ماست که بگوییم جنگ اصلی ما بر ضد رژیم صهیونیستی و حامیانش است و ما به عنوان امت اسلامی، برادرانی در یک خانه هستیم؛ برادران در میان خود به اختلاف بر می خورند اما هرگز به سمت جنگجویی نمی روند، بلکه به سمت گفتگو و تفاهم و همکاری می‌روند و این وظیفه ماست.

بنابراین گمان میکنم که دو راه اصلی پیش روی ماست که باید برای تحقق این هدف – بازگرداندن جهتگیری قطب نما به سمت فلسطین – به آنها عمل کنیم.

راه اول این است که مقاومت ضد رژیم صهیونیستی را به اوج برسانیم تا رژیم صهیونیستی بفهمد که مقاومت هنوز در فلسطین موجود است. و راه دوم این است که برای بازگرداندن همبستگی در منطقه تلاش کنیم و بحرانها را به وسیله گفتگو حل کنیم، نه با استفاده از سلاح و کشتار.

Khamenei.ir: اگر ملت های مسلمان و ملت های منطقه، اهمیت و میزان خطر این دسیسه‌های آمریکا و اسرائیل برای تفرقه افکنی در جهان اسلام را درک نکنند، سرنوشت امت [اسلامی] چگونه خواهد بود؟

اسامه حمدان: قابل تصور نیست و حل این مسأله هم، آسان نخواهد بود و به زمان و تلاش زیادی محتاج است اما ما باید در این پیکار پیروز شویم. آنچه را که ما امروز ]در چارچوب تفکر تکفیر[ می بینیم، قرابتی با اسلام ندارد. ]تکفیریها[ خود را به اسلام منتسب می کنند و به همین خاطر، مبارزه با اینها، مبارزه فکری و فرهنگی است. باید امت‌مان را آگاه کنیم و به نسل های آینده، اسلام حقیقی را آموزش و نشان دهیم که اسلام دین رحمت است؛ اسلام دین خیر برای فرزندان امت [اسلامی] و برای همه عالم است و آنچه را که اینها انجام می دهند ارتباطی با اسلام ندارد.

بدون شک، این تلاش، آسان نیست؛ علی الخصوص در سایه وجود ابزارهایی که نزد دشمنان امت از جمله آمریکا و اسرائیل است و مأموریت دارند اینچنین دیدگاه‌هایی را پشتیبانی کنند.

ما باید در مبارزه فرهنگی و فکری با افکار تکفیری، حتما پیروز شویم چرا که در صورت پیروزی، این پیروزی ما همیشگی و طولانی مدت خواهد بود اما اگر شکست بخوریم و اجازه بدهیم که جریان تکفیر خود را نماینده اسلام معرفی کند، هر روز شاهد بحران در جهان اسلام خواهیم بود. البته من مطمئنم که ان شاءالله پیروز خواهیم شد، چرا که آنچه انسانها را جذب اسلام می کند، اصالت اسلام است نه افکار افراطی و کشتار و تجاوز.

Khamenei.ir: آقای اسامه حمدان مسئول روابط بین الملل جنبش حماس، امروز رابطه این جنبش با سوریه را چگونه ارزیابی میکند؟

اسامه حمدان: ما هیچ مشکلی با سوریه نداریم و هیچ مشکلی با سوریه نداشتیم. رهبری [حماس] برای مدت بسیار زیادی در سوریه حضور داشتند. بعد از اینکه حوادثی گریبانگیر سوریه شد، رهبری باید آنجا را ترک میکرد چرا که مدیریت مبارزات با رژیم صهیونیستی، به تلاش فراوان، تمرکز زیاد و فضای امنیتی مناسب محتاج است که از آنجا بتوانیم وظایف و کارهایمان را مدیریت کنیم.

ما از روز اول گفتیم آنچه در سوریه رخ می دهد، باید به دست ملت سوریه و در چارچوب گفتگوهای سیاسی سوری سوری حل شود و اگر اجازه دخالت به نیروهایی که با امت [اسلامی] سر جنگ دارند، داده شود، هدفی جز نابودی سوریه و ملت سوریه نخواهند داشت. چرا که آنها در نهایت با دیده نیک به این ملت و این کشور نمی نگرند.

ما هنوز امیدواریم که برادرانمان در سوریه موفق شوند از این بحرانی که بدان مبتلا شده اند، عبور کنند و از آن خارج شوند و همانطور که آنها را همیشه می شناختیم، در جایگاه مقاومت و در مربع مقامت و در محور مقاومت قرار گیرند.

Khamenei.ir: اگر سخنی برای ثبت در تاریخ بخواهیم، از نظر شما نقشی که سوریه در محور مقاومت ایفا کرد، چه بود؟

اسامه حمدان: سوریه تکیه گاه این محور در منطقه بود و این جمله دربردارنده معانی بسیاری است.

Khamenei.ir: آمریکا و اسرائیل میخواهند در سایه آنچه که مجموعه‌های تروریستی علی الخصوص داعش در زمینه تخریب و ویرانی در سوریه انجام میدهند، سوریه را از ارائه کمک و پشتیبانی به برادرانشان در فلسطین منع کنند. آیا آمریکا و اسرائیل موفق به تحقق این اهداف شده اند؟

اسامه حمدان: گمان میکنم که این پیروزی آنها موقتی است و به آخر نرسیده است. ناراحت کننده است که توانستند به برخی پیروزی ها دست یابند اما فکر میکنم به هدفی که خواستند، نرسیدند.

در نهایت این امت و این ملت این وضعیت را قبول نخواهند کرد. این وضعیت، امکان بقا در منطقه را ندارد. تأسف برانگیز است که ما در معرض این مصائب قرار داریم اما باید بدانیم که این منطقه حیاتی ترین منطقه بر روی کره زمین است. این سرنوشت ماست که در این منطقه، زندگی می کنیم. داستان های زیادی را در اینجا پشت سر گذاشتیم، تاتارها و مغولها را پشت سر گذاشتیم، آنها را شکست دادیم و سپس آنها را به اسلام دعوت کردیم؛ بازگشتند و پادشاهی های با عظمت اسلامی در هند و آسیای مرکزی تأسیس کردند. ما آنها را صرفاً از نظر نظامی شکست ندادیم. اسلام دین رحمت است. تجاوزگران بودند که آمدند، مردم را ترساندند و کشتند و سرانجام درهجوم نظامی‌شان علیه مسلمانان شکست خوردند و سپس به خاطر مشاهده رحمت و زیباییهای اسلام، به این دین جذب شدند.

فرانکها آمدند و فلسطین کشورمان و قدس را تصرف کردند، بعد از آن موفق شدیم آنها را بیرون برانیم. این توانایی فرزندان این منطقه است.

صادقانه عرض میکنم که گاهی اوقات صرف نظر از همه مصائبی که بر ملت فلسطین وارد می آید، احساس فخر می کنیم که خداوند این امانت را بر دوش ما ملت فلسطین گذاشت. ما رسالت اسلام را که خیرخواهی برای همه بشریت است، به دوش می کشیم و بهای آن را پرداخته ایم و آماده ایم باز هم بپردازیم. چرا که ایمان داریم که در نهایت آنچه در زمین خواهد ماند، خیر و نیکی است. "ما در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان صالح من وارث (حکومت) زمین خواهند شد. (سوره انبیاء آیه 105)"

Khamenei.ir: نقش جمهوری اسلامی در پشتیبانی از ملت فلسطین چگونه بود؟ و چگونه استمرار خواهد یافت؟ می خواهیم ناظر به آینده صحبت کنیم.

اسامه حمدان: نقش جمهوری اسلامی، قصه طولانی دارد و در این گفتگو فرصت کافی نیست تا به آن بپردازیم. من گمان میکنم که نقش انقلاب اسلامی در پشتیبانی مسأله فلسطین و ملت فلسطین حتی قبل از پیروزی انقلاب آغاز شد، از هنگامی که امام خمینی رحمت الله علیه تحت پیگرد از سوی رژیم شاه بود و در نجف زندگی میکرد، فتوایی مبنی بر جواز پرداخت از خمس و زکات به مجاهدان فلسطینی صادر کرد. و هنگامی که در پاریس بودند بعضی افراد ایرانی مخالف رژیم شاه که اعتقاد دینی نداشتند، خدمت ایشان می رسیدند و از امام درخواست میکردند که در سخنانشان از خشم خود علیه رژیم صهیونیستی بکاهند، چرا که آنها بنابرآنچه که ادعا می کردند، به دنبال جلب حمایت ایالات متحده به نفع انقلاب بودند. امام پاسخ آنها را چنین داد: "اگر درباره جنایات اسرائیل صحبت نکنیم، پس درباره چه صحبت کنیم؟"

از دید منطق تنگ‌نظرانه [آنها]، اولویت تلاش انقلاب در مورد ایران بود. پس چرا امام خمینی باید در مورد فلسطین صحبت کند؟ اما امام می دیدند که اصل شر در این منطقه، این غده سرطانی در این منطقه است، به همین سبب ایشان به درستی درک می کردند که می بایست به اصل این شر اشاره شود.

بعد از پیروزی انقلاب، مهمترین اتفاقی که رخ داد این بود که تغییری راهبردی در منطقه رخ داد. هنگامی که ایران از پشتیبان رژیم صهیونیستی به جایگاه پشتیبان مقاومت و ملت فلسطین تغییر وضعیت داد، حمایتی که ایران از مسأله فلسطین و مقاومت، چه در فلسطین و چه در لبنان انجام داد، منجر به تحقق پیروزی هایی شد که در سال های پیش از آن سابقه نداشت. در طول 37 سال با پشتیبانی جمهوری اسلامی از مقاومت در فلسطین و لبنان، به لطف خدا پیروزی هایی به دست آوردیم که ارتش های بزرگ از به دست آوردنش ناتوان بودند. در بیرون راندن اشغالگران از لبنان در سال 2000 پیروز شدیم، در بیرون راندن اشغالگران از غزه در سال 2004 پیروز شدیم، در مقابله با تجاوز در جولای 2006 (جنگ سی و سه روزه) در لبنان موفق شدیم، در مواجهه با تجاوز به غزه در دسامبر/ ژانویه سال 2008/2009 پیروز شدیم، بعد از آن در سال 2012 و 2014 حماسه هایی قهرمانانه را رقم زدیم، در همه اینها جمهوری اسلامی شریک بود، هم از لحاظ پشتیبانی سیاسی و مالی و هم پشتیبانی مستقیم از مقاومت با همه تجهیزات.

امروز از حداقل 25 سال رابطه حماس و ایران صحبت میکنیم. 25 سال رابطه بدون مشکل. ناظر به آینده هم، آنچه مربوط به حماس است، به دنبال گسترش این روابط هستیم.

به امید خدا، امروز بین ما و برادرانمان در جمهوری اسلامی پروژه های مشترک فراوانی وجود دارد که از سالهای گذشته آغاز شده و هنوز ادامه دارد و امروز پیرامون پروژه های جدیدی در راستای تقویت مقاومت و در راستای پشتیبانی مقاومت مردم فلسطین صحبت میکنیم. به همین سبب من معتقدم در آینده روابط بهتر هم خواهد بود.

امید و اشتیاق ما این است که روزی برسد که قدس آزاد گردد و این روز به امید خداوند دور نیست و من گمان می کنم که این روز را همه عالم خواهد دید. [در آن روز] برای همه دنیا درباره آنچه که ایران به مقاومت داد با همه جزئیات سخن خواهیم گفت، شاید امروز برخی مسائل امنیتی اجازه ندهد که همه ورق هایمان را برملا کنیم اما من می گویم که هر پیروزی را که مقاومت به دست آورد، برادرانمان در ایران به صورت کامل در آن شریک و سهیم هستند.

Khamenei.ir: در یکی از گفتگوهایتان گفتید که پشتیبانی ایران از حماس، از قبل وجود داشته و هنوز ادامه دارد. آیا ممکن است بیشتر توضیح دهید؟

اسامه حمدان: در سال 2014 اشغالگران گمان کردند که مسأله فلسطین در سایه اتفاقات منطقه به حاشیه رانده شده و گمان کردند جمهوری اسلامی به حوادث منطقه مشغول است و عرب ها دور از مسأله فلسطین هستند. پس می توانند مرکز مقاومت در غزه را نابود کنند و گام بعدی شان هم حمله به مرکز مقاومت در لبنان است. دشمن به غزه حمله کرد. در 51 روز جنگ، درست است که خانه های زیادی ویران شدند و هزاران نفر از فرزندان ملت فلسطین کشته شدند اما نتیجه ای که دشمنان را شگفت زده کرد این بود که موشک ها به تل آویو و حیفا رسید. از اینکه نیروهای مقاومت با اشغالگران در خط تماس درگیر شده و سربازان اشغالگر از میدان نبرد فرار میکردند، یکه خورد. از اینکه مقاومت دارای امکاناتی است که از وجودشان اطلاعی نداشت و اکنون نیز وجود دارد در حالی که دو یا سه سال قبل از این وجود نداشت، جا خورد. و به این سبب است که ما میگوییم سخت است که از جزئیات پشتیبانی ایران از مقاومت صحبت کنیم، چرا که این رازی از اسرار مقاومت و سری از اسرار رابطه بین ما و ایران است. و ایران از آنهایی نیست که بخواهد تفاخر [و ظاهر سازی] کند که از مقاومت حمایت می کند بلکه پشتیبانی مقاومت در ایران بیش از آنکه مسأله ای سیاسی باشد، امری ایمانی و عقیدتی است.

دنیا در سال 2014 این پشتیبانی و آثارش را در مواجهه با دشمن دید، و امروز قبل از شروع انتفاضه و مدت کوتاهی قبل از شروع انتفاضه، حضرت سیدنا القائد مسلح کردن جوانان کرانه و انتقال تجربه مقاومت به کرانه را خواستار شد. امروز ملت فلسطین انقلاب کرده و من گمان می کنم که شوکت مقاومت در کرانه از هر زمان دیگری با شکوه تر خواهد شد. ان شاءالله.

Khamenei.ir: در خصوص مسلح کردن کرانه باختری، شما در صحبت‌هایتان به دعوت آیت‌الله خامنه ای به این مسأله اشاره کردید. تسلیح کرانه به کجا رسیده است؟

اسامه حمدان: آنچه می‌توانم بگویم این است که این موضوع در مسیر صحیح خود قرار دارد، بدون اشاره به هیچ جزئیاتی.

 

Khamenei.ir: پیام سفر و اقامت یک هفته ای آقای اسامه حمدان در تهران چه بود؟

اسامه حمدان: اولا ما اینجا در خانه مان و بین خانواده‌مان هستیم اما من اینجا با وضوح تمام تاکید می کنم که این سفر به بسیاری از شایعات، اوهام و حیله گری ها که میخواستند مشکلاتی بین جنبش حماس و ایران به وجود آورند، پاسخی صریح داد. من به سادگی و وضوح می گویم که این روابط، با عمری 25 ساله، خیرهای بسیار فراوانی برای مسأله فلسطین، ملت فلسطین، مقاومت فلسطین و امت [اسلامی] داشته است. [این رابطه را] شایعه هایی در اینجا و یا تلاشهایی در آنجا و یا تشویش هایی در جای ثالث نمی لرزاند. این رابطه ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت و پیشرفت خواهد کرد و از مهمترین رابطه هایی است که آینده فلسطین را رقم می زند.

سفر به ایران، همه شایعات بی‌اساس اینجا و آنجا را رد کرد و مواضع بعضی را که شب و روز تلاش میکردند تا القا کنند بحرانی در روابط وجود دارد، بر ملا کرد. و من معتقدم که این نتیجه مهمی است چرا که خشم دشمنان ما را بر انگیخته و باعث شادی دوستان ما و شادی مخلصین در امت میشود. عصبانی کردن دشمنان گاهی امری مطلوب است و حتی از ناحیه شرعی نیز امری پسندیده است.

نتیجه دومش این بود که تبادل آرا در زمینه فلسطین و پیشرفت های انتفاضه صورت گرفت و پیرامون پروژه های خاصی برای پشتیبانی این انتفاضه صحبت کردیم و پاسخ هایی از برادرانمان دریافت کردیم.

Khamenei.ir: آیا امکان دارد درباره مواردی که به طور خاص درباره پشتیبانی انتفاضه صورت گرفت، توضیح دهید؟

اسامه حمدان: گفتگوهایی پیرامون پروژه های تعیین شده ای برای پشتیبانی از انتفاضه صورت گرفت و پاسخ هایی نیز از برادرانمان دریافت کردیم که امکان بیان همه آنها نیست. اما آنچه که میشود بیان کرد، آمادگی برادران مان در سرپرستی خانواده های شهدای انتفاضه، آمادگی برای بازسازی خانه هایی که اشغالگران آنها را ویران میکنند و نیز تامین عناصر لازم برای مقاومت است.

Khamenei.ir: خانه های ویران شده در خلال این انتفاضه؟

اسامه حمدان: بله. شما میدانید که اسرائیل خانه هر پسر جوان یا دختر جوانی که عملیات استشهادی ضد اشغالگران انجام می دهد را ویران می کند. برادران وعده دادند که در بازسازی این خانه ها نقش داشته باشند. همچنین صحبتهایی نیز در مورد مقاومت در غزه و نیازمندی هایش صورت گرفت که پاسخ مثبت داده شد.

همچنین پیرامون این مسأله که چگونه میتوان با تلاشهای فتنه انگیز برای نفوذ در امت [اسلامی] مواجهه کرد و وظایف ما در قابل اینها چیست و چه اقدام مشترکی میتوانیم در این باره انجام بدهیم، صحبتهای خوبی صورت گرفت.

Khamenei.ir: پیام جنبش مقاومت اسلامی حماس به ملت ایران بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی چیست؟

اسامه حمدان: صراحتا میگویم که انقلاب اسلامی در ایران، بدون شک ملت ایران را از ظلم و استبداد و از تلاش برای تحمیل وضعیتی ذلیلانه نجات داد و ملت ایران را به ملتی بزرگ و محبوب آنطور که می‌شناختیم و همیشه بود تبدیل کرد. به جای اینکه ایران دولتی تابع استکبار باشد، پس از انقلاب جایگاه طبیعی خود را به عنوان دولتی بزرگ و مهم، نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح دنیا پیدا کرد.

اگر این تنها فایده انقلاب اسلامی باشد، به نظر من کفایت می کند که دولتی تأثیرگذار و و ملتش ملتی با عزت و بخشنده باشد. اما من همچنین معتقدم که این انقلاب، امیدی در سطح امت [اسلامی] ایجاد کرد و نمونه ای برای بسیاری از ملت های مستضعف شد و نشان داد که این امکان وجود داردکه بر حالت استضعاف(ظلم) انقلاب کنند و بر علیه هرکس که بر علیه آنها در زمین شان و در کشورشان استکبار ورزد، انقلاب کنند. ما آثار انقلاب اسلامی را در خلال دهه های گذشته میتوانیم ببینیم.

به همین سبب، من میگویم که ملت ایران این اجازه را به من داد که این پیام را به آنها بدهم که بدون شک این انقلاب یک پیروزی از جانب خداوند متعال بود و در عین حال، مسئولیتی است؛ چرا که خداوند اگر به بنده ای روزی دهد، می بایست شکرش را به جا آورد. "لأن شکرتم لأزیدنَّکم"(سوره ابراهیم، آیه 7)

از خدا میخواهم که خیر را به این کشور با عزت، فزون دارد و در آنچه خیر او در سطح منطقه و سطح امت اسلامی است، موفق بدارد. ان شاالله.

انتهای پیام/

http://fna.ir/I8HFSL


ویدیو مرتبط :
فلسطین:1392/09/09:صدای بیداری از کرانه باختری..-کرانه باختری