فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



عمر مجلس نهم کفاف بررسی لایحه مالکیت فکری را نمی‌دهد


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دانلود غیر مجاز از کتاب و یا آلبوم موسیقی و یا فیلم پدیده جدیدی در فضای مجازی ایران نیست؛ هر روز شاهد فعال شدن لینک‌های متعدد در فضای مجازی هستیم که بی‌اجازه پدیدآورنده اقدام به دانلود اثرش می‌کنند. اقدامی که با کمترین هزینه و البته در بسیاری از موارد با کمترین کیفیت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و کاربران نیز آگاهانه و یا ناآگاهانه اقدام به دانلود آثار می‌کنند، بی‌آنکه به عواقب این کار برای پدیدآورنده اثر هنری بیندیشند.

دانلود آثار هنری، اعم از مکتوب و غیر مکتوب، امری عادی در فضای مجازی تمام کشورهاست، اما در کشور ما کمی سیاق آن متفاوت‌تر است. به نظر می‌رسد بی‌ضابطه بودن و خلأ قانونی نه زمینه را برای فرهنگ‌سازی در نحوه استفاده از این امکانات فراهم کرده و نه مسیر را برای بهره‌مند شدن نویسندگان و پدیدآورندگان فراهم کرده است. به هر روی، موج رو به گسترش دانلودهای غیر قانونی از این آثار و در برابر آن، عدم اقدام مناسب از سوی مسئولا از سوی دیگر، سبب شد تا نویسندگان و مترجمان خود در هفته گذشته آستین‌ها را بالا بزنند و با تشکیل کمپینی سعی در کاهش این روند داشته باشند؛ هر چند هنوز خود آنها نیز مطمئن نیستند که بتوان با روش‌های این‌چنینی جلوی سیل دانلودهای غیر قانونی در این حوزه را گرفت.

اکثر نویسندگان و مترجمانی که چه در این کمپین شرکت کرده‌ و چه نکرده‌اند، یک انتظار دارند و آن رفع خلأهای قانونی از سوی دولتمردان و مسئولان برای حفظ منافع مادی و معنوی پدیدآورندگان است. بعد از مدت‌ها انتظار، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال گذشته از تقدیم لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت فکری به مجلس شورای اسلامی پس از تصویب در کمیسیون‌های مختلف دولت خبر داد؛ خبر مسرت‌بخشی که روزنه‌های امید را برای پدیدآورندگان ایجاد کرد.

اما چندی نگذشت که کمیسیون قضایی مجلس از پس گرفته شدن این لایحه از سوی دولت خبر داد. گفته می‌شود که لایحه مالکیت فکری که سال گذشته تقدیم مجلس شده بود، از سوی دولت پس گرفته شده تا با طرح دیگری در زمینه مالکیت صنعتی تجمیع و به مجلس تقدیم شود. محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به این موضوع گفت: دولت قرار بود که با تجمیع این دو، یک‌لایحه به مجلس بفرستد، اما هنوز لایحه‌ای فرستاده نشده است. تاکنون هنوز اقدامی از سوی مجلس در رابطه با بررسی و تصویب این لایحه اعلام نشده است.

هر چند حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، از تقدیم این لایحه در آینده نزدیک به مجلس خبر داد، اما با توجه به فرارسیدن زمان بررسی بودجه سال 95 در مجلس به نظر می‌رسد که فرصت مناسبی برای بررسی این لایحه وجود ندارد. حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در همین رابطه در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: اگر لایحه تقدیم شود و به روال عادی پیش برود، خیلی بعید است که بررسی و تصویب آن به امسال برسد. حتی به نظر می‌رسد که عمر مجلس که تا خرداد ماه سال آینده خواهد بود، کفاف بررسی این موضوع را ندهد.

حال به نظر می‌رسد که هنرمندان و پدیدآورندگان باید دست کم یک‌سال دیگر صبر کنند تا مجلس جدید کار خود را آغاز کند. شاید در آن زمان بتوان خبرهای امیدوارکننده دیگری را از سوی دولت و نمایندگان مردم شنید.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
بررسی لایحه بودجه 94 در مجلس