فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جریان اسلامی مدیون امام سجاد(ع) است


به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در ادامه سلسله جلسات شرح صحیفه مبارکه سجادیه که در مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار شد، به مناسب تقارن با ایام شهادت حضرت زین‌العابدین(ع) به جنبه‌هایی از شخصیت بزرگوار آن حضرت اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) در اوج دانش، کیاست، هشیاری، ابتکار عمل، قدرت روحی، صبر و بردباری و فعالیت در اجتماع هستند که با داشتن چنین خصلت‌هایی سرمایه عظیم عاشورا را به نسل‌های بعد از خود منتقل کردند.

وی با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی بعد از قیام عاشورا، تصریح کرد: اوضاع در آن زمان به گونه‌ای بود که امام سجاد(ع) باید از نو به بیان معارف اسلامی می‌پرداختند و توحید، نبوت، معاد، اخلاق و حقوق را یک بار دیگر برای مردم تبیین می‌فرمودند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به لطافت و جذابیت بیان معارف دین از سوی حضرت زین‌العابدین(ع) اظهار داشت: در این میان شیوه بیان و قالب انتخاب شده برای بیان دوباره معارف دین توسط آن حضرت قابل تأمل است، چراکه در عین جذابیت و لطافت، منطبق بر فطرت و خواست دل‌ها بوده تا پذیرش عمومی را به بالاترین حد ممکن برسانند. در عین حال این معارف معطوف به عرفان و اخلاق بوده، به طوری که در حین مطرح کردن سیاست و مباحث کلامی، باز هم چنین نکاتی رعایت شده است.

وی عنوان کرد: اگر بنا بود حرکت اسلامی دوباره آغاز شود، امام سجاد(ع) نقطه عزیمت آن را این گونه آغاز کردند. از سوی دیگر طبق فرموده مقام معظم رهبری، در زمان امامت امام سجاد(ع) طرح اندیشه اسلامی به صورت منظومه فکری ناب و روشن از یک سو انجام می‌شده، از سوی دیگر معرفی اهل بیت علیهم‌السلام به خصوص حضرت امیرالمؤمنین(ع) در دستور کار آن حضرت قرار داشته و در عین حال سازماندهی باقیمانده اندک شیعه هم از برنامه‌های ویژه ایشان بوده است که در طی 35 سال چنین برنامه‌هایی را به اجرا درآوردند.

حاج علی‌اکبری با اشاره به فعالیت‌های چند جانبه امام سجاد(ع) تصریح کرد: مقابله با ذهنیت جاهلی در عین تربیت شیعیان حقیقی و بیان معارف ناب اسلامی، از برنامه‌های اصلی آن حضرت بوده که در شرایط اختناق چنین برنامه‌هایی را به اجرا در آوردند. نکته جالب تربیت افرادی بود که به عنوان غلام و برده خرید و فروش می‌شده‌اند، چراکه آن حضرت این افراد را خریده و تحت تربیت اسلامی قرار می‌دادند و آن ها را آزاد می‌کردند.

وی اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در درس امام محمد باقر(ع) حاضر شده و در خدمت امام صادق(ع) به سطوح بالای علم و اخلاق رسیده بودند، همین برده‌هایی بودند که در دوران نوجوانی و جوانی خود در چرخه تربیتی امام سجاد(ع) قرار گرفته و از آموزه‌های اسلامی، علمی و عرفانی آن حضرت بهره‌مند شده بودند.

این سخنران و مفسر صحیفه مبارکه سجادیه، به شباهت‌های دوران امامت امام سجاد(ع) به دوران امامت امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: این دو دوره از لحاظ اختناق حاکم بر جامعه، شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و با شرایط متراکم سختی که برخوردهای زیادی با مردم می شد، ائمه اطهار علیهم‌السلام برای تربیت، سازماندهی و ایجاد ارتباط میان امت اسلام به بهترین شکل ممکن فعالیت داشته‌اند.

حاج علی اکبری ادامه داد: گوشه‌ای از آموزه های امام سجاد(ع) به عنوان نرم افزار تمدن‌سازی اسلامی مبتنی بر معنویت و اخلاق با نام «صحیفه سجادیه» به دست ما رسیده است. و چه بسیار دعاها و معارف دیگری که در دسترس ما قرار نگرفته و تاریخ آن را با خود برده است.

وی بر لزوم انس گرفتن با کتاب «انسان 250 ساله» تاکید کرد و ابراز داشت: این کتاب را نباید تنها یک بار خواند، بلکه باید مدام به آن مراجعه کرد. در این کتاب مقام معظم رهبری توضیح می‌دهند که امام سجاد(ع) به هیچ وجه از مسئله تأسیس حکومت اسلامی کوتاه نیامده‌اند، اما این موضوع در زمان امامت حضرت محقق نشده، در واقع خط تاسیس حکومت در دوران آن حضرت ایجاد شده بود و ماموریت آن بزرگوار فراهم کردن ریشه‌ها و زیر ساخت‌های حکومت اسلامی بود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
عاشورا مدیون امام حسن