کتاب جدید زلمای خلیل زاد: رایزنی های آمریکا و ایران درباره جنگ عراق/ پیشنهاد تهران برای مبادله منافقین با اعضای القاعده


بنا به ادعای خلیل زاد در کتاب جدیدش پس از جلسه پراختلاف او با ظریف در ماه می 2003 ، ظریف دیگر به ای میل او پاسخ نداده است.

زلمای خلیل زاد سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و سفیر سابق این کشور در عراق و افغانستان در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در کتاب جدید خود با عنوان " فرستاده" (نماینده) مدعی شده است ایالات متحده آمریکا در سال 2003 همزمان با حمله به عراق و سرنگونی صدام با ایران درباره آینده عراق و هماهنگی هایی به منظور اطمینان از عدم مداخله نظامی ایران در جنگ، مذاکره کرده است.کتاب جدید زلمای خلیل زاد: رایزنی های آمریکا و ایران درباره جنگ عراق

به گزارش عصر ایران نیویورک تایمز نوشت در کتاب جدید خلیل زاد که قرار است در ماه جاری میلادی از سوی انتشارات سن مارتین به بازار نشر آمریکا عرضه شود،به بخش هایی از پشت پرده های دوران کاری او در دوران تصدی مسئولیت هایش اشاره شده است که حمله به عراق نیز بخشی از آنهاست.

به نوشته خلیل زاد مذاکرات محرمانه آمریکا با ایران بین او و محمد جواد ظریف سفیر وقت ایران در سازمان ملل ، در جریان حمله آمریکا به عراق در شهر ژنو  سوییس انجام شده است.

خلیل زاد مدعی شده است دولت بوش می خواست اطمینان حاصل کند که ایران در جنگ  بی طرف خواهد ماند و در صورتی که یک هواپیمای نظامی آمریکا در جریان این جنگ مجبور به نقض حریم هوایی ایران شود، نیروهای نظامی این کشور به سمت این هواپیما آتش نخواهند گشود.

او در کتاب خود نوشته است : ظریف با این درخواست موافقت کرد... ما همچنین از ایرانی ها خواستیم گروه های شیعه عراقی را به مشارکت در دولت جدید عراق پس از سقوط صدام تشویق کند.

به نوشته خلیل زاد مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق تا ماه می سال 2003 ادامه داشت . ادامه مذاکرات به دلیل اختلافات دو کشور درباره مواردی چون تروریسم و تبادل اعضای گروه های تروریستی متوقف شد. در می 2003 ایالات متحده آمریکا ایران را به پناه دادن به اعضای القاعده که مشئول حملات تروریستی به ریاض عربستان و کشته شدن هشت شهروند آمریکایی بودند، متهم کرد و مذاکرات با ایران درباره عراق متوقف شد.

 به نوشته نیویورک تایمز با گذشت بیش از یک دهه پس از آن سال ها آقای خلیل زاد همچنان معتقد است به هم خوردن مذاکرات محرمانه بین آمریکا و ایران در موضوع عراق یکی از عوامل یه شکست انجامیدن جنگ عراق بوده است.

به باور او ایالات متحده آمریکا باید کانال مذاکرات با ایران را به همراه فشار بر تهران حفظ می کرد.

او در کتاب خود نوشته است: "به اعتقاد من ما اگر کانال گفت و گو با ایران را به همراه فشار به این کشور حفظ می کردیم می توانستیم همکاری این کشور در عراق را حفظ کنیم."

این کتاب در حالی قرار است به بازار نشر آمریکا ارایه شود که رویکرد دولت دموکرات اوباما در قبال مذاکرات هسته ای با ایران از سوی بسیاری از جمهوریخواهان مخالف دولت اوباما به باد انتقاد گرفته شده است.

خلیل زاد یک آمریکایی افغانی الاصل (زاده شهر مزار شریف افغانستان) و یکی از مهم ترین بازیگران سیاست خارجی دوران جورج دبلیو بوش رییس جمهور سابق آمریکاست.

او در کتاب خود نوشته که  مسئول مذاکره با محمد جواد ظریف درباره جنگ با عراق در ژنو بوده است. به نوشته خلیل زاد ایالات متحده آمریکا می خواست در جریان مذاکرات ضمن اطمینان دادن به ایران مبنی بر اینکه دولت آینده عراق پس از صدام در صلح و دوستی با همسایگانش خواهد بود، اطمینان یابد نیروهای نظامی ایران در جریان این جنگ بی طرف خواهند بود.

خلیل زاد نوشته است با اجازه دولت بوش مجوز یافت با ظریف در ژنو در این باره مذاکره کند.

به نوشته خلیل زاد در جریان مذاکره دو مقام در می 2003 اختلافات دو طرف بیشتر شد. در آن جلسه ظریف خواستار تسلیم رهبران مجاهدین خلق (منافقین) به ایران پس از سقوط صدام شد و در مقابل نیز خلیل زاد با زدن اتهام حمایت ایران از تروریسم مدعی شد ایران تبدیل به خانه اعضا و رهبران ارشد القاعده پس از حمله آمریکا به افغانستان شده است. از جمله اینکه خلیل زاد مدعی شد ایران به خانواده بن لادن و یکی از پسرانش پناه داده است.

خلیل زاد مدعی شده است ظریف در این نشست ایده تبادل اعضای القاعده با رهبران گروه مجاهدین حلق (منافقین) را مطرح کرد اما این درخواست با مخالفت کاخ سفید رد شد.

پس از آن به نوشته خلیل زاد، ظریف به ای میل های او برای برگزاری جلسات دیگر در ژنو پاسخ نداده است.

خلیل زاد در کتاب خود نوشته است پس از اینکه در سال 2005 به سمت سفیر آمریکا در بغداد انتخاب شد نیز تلاش کرد کانال مذاکرات محرمانه با ایران را احیا کند، اما به نوشته او در سال های پس از 2005 بیشتر تماس های آمریکا با ایران از طریق غیر مستقیم و از کانال مقامات عراقی و گروه های شیعه عراقی انجام شد.


ویدیو مرتبط :
وحدت و جنگ با القاعده؟!!!-پیشنهاد ویژه