خاطره بازی با «دیدنی‌ها»ی جلال مقامی


خاطره بازی با «دیدنی‌ها»ی جلال مقامیایسنا/ جلال مقامی در مراسم رونمایی از مستندش با عنوان «آقاجلال و مستر رابرت» گفت: متاسفانه این صدا، صدای مطلوب من نیست. می‌گویند تنها صداست که می‌ماند اما ظاهرا این صدا، برای ما کم‌کم در حال خاموش شدن است.
مراسم رونمایی از مستند جلال مقامی ساخته ابوالفضل توکلی با حضور جلال مقامی و تعدادی دیگر از گویندگان پیشکسوت عرصه دوبله از جمله بهروز رضوی، منوچهر والی‌زاده و همچنین امیر تاجیک (مدیر شبکه مستند سیما)، فرهنگ جولایی (از تهیه کنندگان قدیمی و پیشکسوت رادیو)، علی سیفی (مدیر شبکه رادیویی جوان)، سیاوش عقدایی (گوینده رادیو)، محمد آفریده (مشاور مدیر شبکه مستند سیما) و جمعی دوستداران جلال مقامی عصر امروز - دوشنبه - در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

این فیلم نشان می دهد که چقدر پیر شده‌ام

در ابتدای این مراسم جلال مقامی در سخنانی کوتاه گفت: راضی به این نبودم که به خاطر من حقیر به خودتان زحمت بدهید.

او با اشاره به وضعیت صدای حال حاضرش، گفت: متاسفانه این صدا، صدای مطلوب من نیست. می‌گویند تنها صداست که می‌ماند اما ظاهرا این صدا برای ما کم‌کم در حال خاموش شدن است.

این صاحب صدای ماندگار در عرصه دوبله ضمن تشکر از مدیر شبکه مستند و دست‌اندرکارانی که در ساخت این مستند تلاش کرده‌اند یادآور شد: پس از تماشای فیلم متوجه خواهید شد که این مستند بخشی از زندگی من است. اگر قرار بود به همه زندگی من در این مستند پرداخته شود یک فیلم 5 هزار ساعته در انتظارش بود.

این پیشکسوت عرصه دوبله با یادآوری خاطره‌های شیرین دوران جوانی گفت: جوانی که رفت اما این فیلم نشان می‌دهد که چقدر پیر شده‌ام و چه خوب است که به تدریج به این مرحله رسیدم. این خود یک لطف است که در این مسیر به مشکل بزرگی برخورد نکردم و اگر این مشکلات در مراحلی به جایی رسید که به مو بند بود، لطف خداوند بود که شامل حال من شد.

او در پایان شعر معروف سهراب سپهری را با عنوان «اهل کاشانم» را برای حاضران خواند و سپس گفت: امیدوارم پس از پایان فیلم خسته‌تان نکرده باشیم.

اعتماد شبکه مستند به جوانان خلاق

در بخش دیگری از این مراسم مدیر شبکه مستند گفت: ما جمع شده‌ایم فیلمی را ببینیم که به واسطه اعتماد شبکه مستند به جوانان خلاق با بودجه کم ساخته شده است.

تاجیک گفت: باعث افتخار است که این شبکه بستر لازمی را فراهم کرده است که جوانان قابلیت‌های خودشان را نشان دهند. به نوعی که زمانی که سطح هنری این آثار را دیدم بالاتر از آن چیزی بود که انتظار داشتم.

او سپس از جلال مقامی به خاطر همکاری‌اش در ساخت این مستند قدردانی کرد و گفت: آقای مقامی در ساخت این مستند همکاری بسیاری با ما داشتند. فشردگی در این کار به قدری بالا بود اما باورمان نمی‌شود که با تعداد تصاویر محدود کاری قوی ارائه شده باشد. این فیلم دارای تصاویر آرشیوی بسیار غنی است.

تاجیک در پایان سخنانش از پخش این فیلم مستند از شبکه مستند در روز جمعه ساعت 14 خبر داد.

این صدا هنوز جلالیت دارد

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی بهروز رضوی از گویندگان پیشکسوت رادیو و عرصه دوبله اختصاص داشت.

او گفت: چه فیلم‌هایی که به نمک و مدد این صدا (جلال مقامی) دیدید. جلال می‌گفت که این صدا، صدای مطلوب من نیست اما من می‌گویم این صدا با همین کیفیت آن جلالیت را دارد؛ چرا که به هر حال مسیر نوجوانی، جوانی و میانسالی و پیری انکارناپذیر است و خدا را شکر که این مسیر بدون مکافات طی شد.

او سپس ضمن تشکر از شبکه مستند سیما که ساخت چنین مستندهایی را فتح باب کرده‌ است، یادآور شد: به هر حال بسیاری از افرادی که در عرصه هنری فعالیت می‌کنند، هیچ‌گاه به اجرت خودشان دست نمی‌یابند به نوعی هزینه‌ها در خور زحمتی که می‌کشند نیست، به ویژه در این ایام. اما ساخت چنین مستندهایی جای تشکر دارد که ذکر خیری را از ما باقی می‌گذارد و امروز خوشحالم که این ذکر خیر از جلال مقامی برای ما خواهد ماند.

بهروز رضوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از تلاش‌های احمد توکلی - کارگردان این مستند - گفت: امیدواریم زحمات آقای توکلی بی‌اجر نماند؛ چرا که سرعت عمل بالایی را در کارش دارد. این فیلم کمتر از یک ماه آماده شد و این به خاطر سرعت عمل و شتاب دست‌اندرکاران این فیلم بود.

بهروز رضوی شتابزدگی را وجه منفی در این فیلم عنوان کرد و سرعت عمل را وجه مثبت سازندگان این مستند دانست.

ساخت مستند برای صداهای ماندگار از راه دل وارد می‌شود

احمد توکلی، سازنده مستند آقاجلال و مستر رابرت در سخنانی کوتاه علت شتابزدگی در ساخت این مستند را که بهروز رضوی به آن اشاره کرد این گونه عنوان کرد: شتابزدگی ما در شبکه مستند به حضور آقای تاجیک برمی‌گردد که به عنوان مثال یک کاری که مدت پنج سال برای آن باید صرف کرد در یک سال انجام می‌دهیم؛ بنابراین این شتابزدگی و سرعت عمل به خاطر شتاب ایشان برای به سرانجام رسیدن کارهاست.

او سپس با بیان اینکه ساخت مستندهایی از جنس «آقاجلال و مستر رابرت» از راه دل وارد می‌شود، گفت: حقیقت این است که در ساخت این نوع مستندها نمی‌توانیم کوتاه بیاییم و بدون پژوهش جلو برویم. یکی از آرزوهایم ساخت چنین مستندهایی بود. وقتی شرایط ساخت این فیلم از بهروز رضوی شکل گرفت خدمت استاد مقامی هم رسیدم و از ایشان برای ساخت این مستند دعوت کردم؛ البته ایشان نگرانی‌هایی داشتند اما ما به او قول دادیم که در این مسیر مورد اذیت واقع نشود هرچند که ایشان را کمی خسته کردیم.

توکلی سپس گفت: در این مستند حس دلتنگی در صدای جلال مقامی احساس می‌شود.

خاطره بازی با دیدنی‌های جلال مقامی

در بخش دیگری از این مراسم مختار هوشنگی مدیر تامین و پخش شبکه مستند سیما جزییاتی را درباره پخش این فیلم به حاضران ارائه داد و در سخنانی کوتاه یادآور شد: برخورد با صحنه‌هایی از برنامه دیدنی‌ها که سال‌ها پیش از تلویزیون پخش می‌شد برای ما یادآور یک خاطره بازی است. زمانی وقتی برنامه دیدنی‌ها را می‌دیدیم دوست داشتیم فقط مجری حضور داشته باشد؛ چرا که چهره او و متانتش بسیار بالا بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم همچنین عنوان شد که صدای ماندگار دیگری که قرار است مستند شود منوچهر والی زاده خواهد بود. این هنرمند پیشکسوت که در مراسم حضور داشت مورد تشویق حضار قرار گرفت.

فیلم کامل مستند جلال مقامی با عنوان آقاجلال و مستر رابرت نیز به نمایش درآمد.





منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
هنر دوبله-جلال مقامی