نمونه ایرانی «نامه‌های فلیکس»


در شرایطی کتاب «لولو شبها گریه می‌کند» مهدی رجبی به تازگی به چاپ دوم رسیده که این نویسنده این روزها با مجموعه داستان «نامه‌های نیلی» دست به قلم است.

به گزارش خبرنگار ایسنا‌، «نامه‌های نیلی» براساس کتاب «نامه‌های فلیکس» آنت لنگن نوشته شده است با این تفاوت که در این کتاب تالیفی، به جای خرگوش «نامه‌های فلیکس‌»، گربه‌ای به مناطق مختلف ایران سفر می‌کند و در لابه‌لای نامه‌هایی که برای صاحبش می‌نویسد‌، آداب و رسوم‌، پوشش گیاهی و حیوانی مناطق مختلف ایران را ترسیم می‌کند.

کار تالیف اولین جلد این مجموعه با عنوان «نیلی در سرزمین زعفران» به پایان رسیده است.

پیش‌تر نشر زعفران مجموعه «نامه‌های فلیکس» نوشته آنت لنگن را با تصویرگری کنستانزا دروپ و با ترجمه مجبوبه نجف‌خانی برای مخاطب کودک منتشر و راهی بازار کرده بود. نجف‌خانی همان زمان گفته بود: هدف از انتشار مجموعه «نامه‌های فلیکس» الگوسازی است. من این کتاب را با هدف الگوسازی برای نویسندگان ایرانی ترجمه کرده‌ام چراکه یکی از وظایف مترجم همین است. اصل این کتاب به زبان آلمانی است که به انگلیسی برگردانده شده و من آن را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده‌ام. در کشورهای انگلیسی‌زبان از این مجموعه به عنوان یک کتاب آموزشی استفاده می‌کنند؛ به این معنی که بچه‌ها درباره جاذبه‌های تاریخی سرزمین خود تحقیق می‌کنند و شهر و منطقه خود را بهتر می‌شناسند.

کتاب «لولو شبها گریه می‌کند» از دیگر نوشته‌های مهدی رجبی به تازگی از سوی نشر چکه با طرح جلدی تازه و در قطعی جدید راهی بازار شده است. این رمان قصه‌ شهری خیالی است که آدم غریبه‌ای با سگش وارد آن می‌شود. این مرد به نام خال خالی که خود را گیاه‌شناس معرفی می‌کند، با آدم‌های عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شود. مردم این شهر توهماتی در ذهن بچه‌ها درباره لولو ساخته‌ و از آن‌ها خواسته‌اند که به او نزدیک نشوند. تازه‌وارد این لولو را می‌بیند و همین موضوع باعث می‌شود ماجراهایی در شهر به وجود بیاید. مخاطب این اثر هم نوجوانان هستند.

رجبی که پیش‌تر رمان «خواهران تاریک» را نوشته از ورود این اثر خود تا پایان بهمن‌ماه به بازار کتاب خبر داد. نشر افق مسئولیت نشر این کتاب را بر عهده دارد؛ رمانی روانکاوانه با رگه‌هایی از ژانر هراس که به بحران‌های روانی دوران بلوغ می‌پردازد. رجبی درباره این کتاب خود گفته بود: البته من به منظور بالا بردن ذائقه مخاطبان تلاش کرده‌ام با پرهیز از بسیاری از کلیشه‌های رایج در ژانر وحشت مثل خون‌آشام‌ها و امثال آن که عمدتا ریشه در فرهنگ غربی دارد به داستانی بپردازم که ضمن برخورداری از دلهره‌های موجود در این ژانر اثری روانکاوانه باشد تا خواننده احساس کند به توانایی‌هایی رسیده که پیش از خوانش متن فاقد آن بوده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نمونه ای از پایان نامه تصویری