سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رئیس پیشین موساد: روسیه از جایی که انتظارش را ندارد در معرض حمله قرار دارد


رئیس پیشین موساد: روسیه از جایی که انتظارش را ندارد در معرض حمله قرار دارد

خبرگزاری صدا و سیما/ رئیس اسبق سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی گفت سقوط هواپیمای روسی بر فراز شبه جزیره سینای مصر نشان داد روسیه در جایی که انتظارش را ندارد در معرض حمله قرار دارد.

پایگاه خبری روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از لندن به روز می شود نوشت افرایم هلیوی افزود: تهدید کنونی آن است که تروریستها برخی نقاط ضعف دیگر روسیه که مسکو را به درد می آورد کشف کنند.
هلیوی تصریح کرد سکوت پوتین در قبال سرنگونی هواپیمای روسی نشان می دهد وی پس از غافلگیری که انتظارش را نداشت و پس از پاسخ نظامی کوبنده [ تروریستها به مسکو] که در کشورش با مخالفت شدید روبرو خواهد بود، در مخمصمه بدی گرفتار شده است.
رأی الیوم نوشت اسرائیل همچنان منتظر پاسخ رسمی به اقدام داعش در سرنگونی هواپیمای روسی بر فراز شبه جزیره سینای مصر است. با وجود آنکه بسیاری از مسئولان آمریکایی ضبط و ثبت گفتگوها بین عناصر داعشی اندکی پیش از سرنگونی هواپیما را به سازمان اطلاعات اسرائیل نسبت می دهند و همین مسئله جای شک نگذاشته است که سرنگونی هواپیما یک اقدام تروریستی بوده است، اما تصمیم گیران در تل آویو به سکوت کامل خود ادامه می دهند به ویژه آنکه اطلاعات سرّی که جمع آوری کرده بودند به دست روسیه نرسیده بود بلکه در اختیار آمریکا و انگلیس قرار داده بود.
علاوه بر این بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل با وجود امضای توافقنامه صلح با مصر معتقد است سرنگونی این هواپیما یک ضربه بزرگ به گردشگری مصر بود زیرا سالانه سه میلیون گردشگر روسی برای تفریح به مصر سفر می کنند و همین موضوع فشارها را بر نظام حاکم بر مصر به رهبری ارتشبد عبد الفتاح سیسی می افزاید. ارکان حکومت سیسی تأکید می کنند روابط بین مصر و اسرائیل دوران ماه عسل خود را طی می کند و از زمان امضای توافقنامه صلح کمپ دیوید در سال 1979 میلادی به ویژه در زمینه امنیتی بی سابقه است.
اما زمانیکه تل آویو اطلاعاتی به دست آورد که تأیید می کند سرنگونی هواپیمای روسی یک اقدام تروریستی بوده است ترجیح داد از مطلع کردن هم پیمانان مصری خود خودداری کند و همین علامت آشکاری است که نشان می دهد هماهنگی امنیتی از نظر اسرائیل یعنی حفظ امنیت ملی آن و بازداشتن تروریستهایی است که از شبه جزیره سینا به عنوان مقر استفاده می کنند تا عملیات ضد اسرائیلی خود را هدایت کنند.
آهارون لبیدوت کارشناس هواپیمایی اسرائیل در گزارشی تحلیلی در روزنامه «یسرائیل هایوم» درباره فاجعه هواپیمای سرنگون شده روسی نوشت حمله با موشک دوش پرتاب که برخی عناصر تروریستی در اختیار دارند کاملا غیر ممکن است.
وی افزود بسیار دشوار است که گفته می شود هواپیمای ایرباس quotation mark A-321» با موشک دوش پرتاب سرنگون شده باشد چرا که در ارتفاع ده هزار پایی پرواز می کرد.
این کارشناس تأکید کرد بیانیه داعش درباره سرنگونی این هواپیما فاقد هرگونه مدرکی است .
وی گفت علت صدور بیانیه ناشی از خشم داعش از مشارکت روسیه در جنگ با داعش در سوریه است.
لبیدوت گفت سرنگونی هواپیمایی با این حجم و آن هم در ارتفاع بالا به موشک پیشرفته ای نیاز دارد که از پایگاه موشکی شلیک و از طریق صفحه رادار هدایت می شود.
این کارشناس اسرائیلی گفت با وجود این، خلبان هواپیما اندکی پیش از ناپدید شدن از صفحه رادار اعلام کرده بود در موتور هواپیما پیش از سقوط اشکال فنی رخ داده و خواستار اجازه تغییر مسیر و فرود اضطراری در فرودگاه العریش شده بود.
اما افرایم هلیوی رئیس پیشین موساد به جنبه سیاسی و تبعات آن و پیامدهایش بر پوتین پرداخت.
هلیوی در مقاله ای در روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت نوشت پوتین همچنان سکوت کرده و هیچ اظهار نظری درباره پاسخ روسیه به این عملیات تروریستی نکرده است.
هلیوی افزود پوتین که به گرفتن تصمیمات بسیار جسورانه معروف است همچنان به دنبال گرفتن تصمیم درست است .
هلیوی از یک طرف تأکید کرد اگر پوتین با قدرت نظامی گسترده پاسخ دهد به تنش آفرینی خطرناک در سوریه منجر می شود که در آن صورت باعث می شود بسیاری از سربازان روس کشته شوند و از طرف دیگر نزد افکار عمومی روسیه با مخالفتهای گسترده روبرو خواهد شد.
رئیس اسبق موساد خاطر نشان کرد اگر پوتین پاسخ نظامی ندهد باعث می شود وی هیبت و وجهه خود را در روسیه و جهان از دست بدهد.
رئیس اسبق موساد تأکید کرد پوتین از گرفتن تصمیمات جسورانه و خطر پذیری در مسائل متعدد باکی ندارد .
وی افزود پوتین پس از اطمینان از سرنگونی هواپیما در اقدام تروریستی همچنان تمایل دارد که خودش را از این موضوع کنار نگه دارد .
هلیوی گفت پوتین در وضعی قرار گرفته که فکرش را هم نمی کرد علاوه بر این از این عملیات غافلگیر شده است.
رئیس اسبق موساد گفت رئیس جمهور روسیه همچنان در مرحله « هضم» این عملیات است و زمانیکه تصمیم بگیرد آن را اجرایی خواهد کرد.
هلیوی فاش کرد فاجعه هواپیما نشان داد روسیه در جایی که انتظارش
را ندارد در معرض حمله قرار دارد و حل چنین مسئله ای به گفته هلیوی کار آسانی نیست و تهدید کنونی آن است که تروریستها برخی نقاط ضعف دیگر روسیه که مسکو را به درد می آورد کشف کنند.


ویدیو مرتبط :
چه کنیم در معرض هجوم اشتباهات قرار نگیریم؟