یک مستندساز مطرح کرد: سینمای مستند تهیه‌کننده حرفه‌ای ندارد


یک مستندساز مطرح کرد: سینمای مستند تهیه‌کننده حرفه‌ای نداردایسنا/ بابک بهداد با انتقاد از وضعیت فعلی تهیه‌کنندگی در تلویزیون، حمایت خود از شیوه‌ای که در شبکه مستند اجرا می‌شود را اعلام کرد.
این مستندساز با اشاره به حاشیه‌سازی اخیر درباره شبکه مستند، با ابراز رضایت از تغییرات در ساختار مدیریت این شبکه، گفت: به عقیده من تا زمانی که وضعیت تهیه‌کنندگی در سینمای مستند مشخص نشده است، همین شیوه‌ای که شبکه مستند در پیش گرفته بهتر است، تهیه کنندگی آثار به خود کارگردانان سپرده شود تا تهیه‌کنندگان غیرحرفه‌ای.

وی افزود: اگر تهیه‌کننده حرفه‌ای حضور داشته باشد که وظایف خود را بداند چه بهتر که تهیه کننده داشته باشیم اما از آنجایی که بسیاری از تهیه کنندگانی که در تلویزیون هستند، وظیفه خود را انجام نمی‌دهند و صرفا واسطه‌ای بین تلویزیون و کارگردان هستند، می‌شود اسمشان را صرفا دلال گذاشت.

این مستندساز تأکید کرد: وظیفه تهیه‌کنندگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرح تا پژوهش، پیش تولید و پخش در تلویزیون همه کارها با تهیه‌کننده است. همچنین بیمه کردن عوامل و کنترل کیفیت کار و... اما خیلی کم پیش می‌آید، بودجه‌ای که توسط تهیه کننده دریافت می شود، به درستی به عوامل پرداخت شود.

بهداد تصریح کرد: برای مثال گاهی پیش آمده در یک کاری تهیه کننده 20 میلیون دریافت کرده اما درصد کمی از این مبلغ را به کارگردان داده و انتظار کیفیت بالا را هم داشته است. در حالی که کارگردان به دلیل کمبود بودجه‌ای که داشته ناچار شده به جای 10 روز تصویربرداری، کار را در چهار روز جمع کند.

وی یادآور شد: به نظرم وظیفه انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند این است که به بررسی و آسیب شناسی بپردازد تا به نتیجه برسیم چرا تهیه‌کننده حرفه‌ای نداریم.

کارگردان مستند «بهارستان» با بیان اینکه باید وظایف تهیه‌کننده مشخص و مدون شود، بیان کرد: تا زمانی که این اتفاق رخ نداده، روشی که در شبکه مستند با مدیریت آقای تاجیک انجام می‌شود، بهترین شیوه است.

بهداد در پایان اعلام کرد: من حمایت خود را از شبکه مستند و آقای امیر تاجیک پیش از این نیز اعلام کرده‌ام و فکر می‌کنم این شیوه برای مستندسازان در حال حاضر، بهترین شیوه است.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
بهنام تشکر-بازیگر مطرح کشوردرشیراز- تهیه کننده:شاملو