سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هشدار دانشور درمورد کمبود مددکار اجتماعی


تسنیم/ رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران آژیر کمبود مددکار اجتماعی را به صدا درآورد و گفت: در وزارت بهداشت تنها ۲۵ درصد از مددکاران تحصیلات مرتبط دارند و باقی آنها ریاضی و علوم آزمایشگاهی خوانده‌اند.

فاطمه دانشور در نشست خبری امروز خود با موضوع رونمایی از اثر نهاد ملی حمایت از کودک، اظهار داشت: این روزها یکی از موضوعاتی که با آن مواجهیم مربوط به ساماندهی زنان کارتن خواب است که از دو هفته گذشته در محله هرندی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در روز نخست جمع‌آوری زنان کارتن‌خواب بسیاری از زنان به سمت بنده هجوم آوردند و درباره وضعیت مبهم کودکانشان بعد از جمع‌آوری آنها ابراز ناراحتی کردند،‌ ادامه داد: خلاء بزرگی که به آن مواجهیم نبود مددکاران اجتماعی است و مسائل اجتماعی هم بدون مددکار حل نمی‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه مددکار اجتماعی که با معتادان صحبت کند نداریم. ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بود معتادان ابتدا باید به وضعیت ثابتی برسند،‌ سپس مددکاران مداخله کنند.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه پژوهش‌های حوزه مددکاری را بررسی کردم و با آمار نگران‌ کننده‌ای مواجه شدم، گفت: بر اساس یک گزارش معتبر که وضعیت مددکاران را در سال 92 بررسی کرده است در وزارت بهداشت تنها 25 درصد افرادی که در پست مددکاری قرار دارند،‌ دارای تحصیلات مرتبط هستند و باقی آنها تحصیلات غیرمرتبطی مانند ریاضی و علوم آزمایشگاهی دارند.

دانشور ادامه داد: بخش فاجعه‌آمیز دیگر این بررسی نشان می‌دهد مددکاران در شهرهای زابل، قزوین، رفسنجان، گناباد، شهرکرد، خراسان شمالی، اراک، ایلام، بوشهر و زنجان‌ نیز تحصیلات مرتبط ندارند. در انجمن حمایت از زندانیان نیز تنها 6 درصد مددکاران اجتماعی رشته‌های مرتبط دارند.

وی با اشاره به مصاحبه وزیر بهداشت مبنی بر اینکه وزارت بهداشت وظیفه‌ای در قبال فروش نوزادان ندارد، گفت: اگر مددکاران حرفه‌ای در بیمارستان‌ها وجود داشت نوزادان معتاد به مادران آنها بازگردانده نمی‌شد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس استاندارد جهانی برای همه 5 پرونده فعال 20پرونده غیر فعال باید یک مددکار وجود داشته باشد این در حالی است که این نسبت در کشور ما یک به 300 است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مددکاران این است که به خانواده زندانیان مراجعه کرده و جویای وضعیت آنها شود به دلیل نبود چنین پروسه‌ای، هنگامی که با زنان کارتن خواب مصاحبه می‌کنیم متوجه می‌شویم همسر اکثر آنها در زندان‌ به سر می‌برد،‌ از این رو کارشان به کارهای غیرمجاز می‌رسد.

دانشور گفت: انجمن حمایت از زندانیان ردیف بودجه‌‌ای برای کمک به خانواده زندانیان داشت که در سال 77 آن را به کمیته امداد دادند. کمیته امداد نیز بعد از گذشت یکسال از حبس مرد خانواده،‌ بررسی‌های خود را آغاز می‌کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه آژیر کمبود مددکاری اجتماعی را به صدا در می‌آورم،‌ گفت: بنده از انجمن مددکاری می‌خواهم که دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در نظر بگیرد و یکسری از افراد را تعلیم و تربیت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موسسه مهرآفرین اشاره کرد و گفت: این موسسه پژوهش‌هایی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام داده است که شنبه هفته آینده از آن رونمایی خواهد شد؛ در این پژوهش به موضوع کودکان، اعتیاد، فقر و دیگر موارد اشاره شده است.

دانشور گفت: این پژوهش که ایجاد نهاد ملی حمایت از کودک نام دارد، مشتمل بر چند بخش است، بخش نخست آن مربوط به چالش‌های موجود در خصوص قوانین حمایت از کودکان و ضمانت اجرایی آن است. بر این اساس سیاست‌های کلی نظام،‌ قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی و قوانین توسعه برنامه اجتماعی و فرهنگی را بررسی کرده‌ایم.

وی افزود: در این پژوهش همه طرح‌های اجرایی درباره کودکان مانند سند نهاد ملی خانواده و سندهای دیگری از این دست مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نهادهای خارج از سه قوه مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی سلامت قضایی، کمیته امداد و غیره را مورد بررسی قرار دادیم. در فصلهای دیگر نهادهای عمومی در حوزه کودکان مانند شهرداری‌ها، هلال احمر و در فصلهای دیگر سازمان‌های غیردولتی مانند ان جی او ها و همچنین شورای عالی فضای مجازی، شورای رفاه و تأمین اجتماعی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شدند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این پژوهش همچنین با 28 نفر از خبرگان حوزه کودک بحث و گفت‌وگو شده که در نهایت به طرح ایجاد نهاد ملی کودک رسیده است. اما در کنار اقدامات صورت گرفته به یک ساختار حاکمیتی و مدنی احتیاج داریم که با اقتدار بتواند طرح پیشنهادی را به اجرا درآورد. 50 درصد این ساختار باید توسط نهادهای حاکمیتی و 50 درصد دیگر به صورت مدنی باشد.

وی گفت: برای این طرح سه کمیسیون پیش‌بینی شده که یکی از آنها کمیسیون سیاستگذاری است تا نقاط ضعف را شناسایی و اعلام کند، کمیسیون دیگر کمیسیون هماهنگی است که ناهماهنگی دستگاه‌های مربوطه را برطرف می‌کند سومین کمیسیون نیز نظارت است که حسن انجام کار را ارزیابی می‌کند.

دانشور تصریح کرد: چشم‌انداز این سند و طرح پیشنهادی قصد ترسیم ایرانی دارد که در ان همه حقوق مادی و معنوی کودکان به شایسته ترین شکل ممکن محقق شود و فرصت برابر برای خودشکوفایی کودکان به وجود آید. نهاد ملی حمایت از کودک با مدنظر قراردادن نیازها و منافع کودکان و با سیاستگذاری در زمینه توسعه وضعیت آنها برقراری هماهنگی میان متولیان امور کودکان و نظارت بر تحقق حقوق کودکان زمینه ارتقای رشد کودکان ایران را فراهم آورد و در زمینه کاهش وضعیت نامناسب کودکان تلاش کند.

وی با بیان اینکه در 40 روز اخیر مددکاران موسسه مهرآفرین برای کمک به مادران و کودکان بد سرپرست در سه بیمارستان منطقه 12 به مدت 40 روز مستقر شدند، گفت: مددکاران ما پس از تولد نوزاد، مادر را رها نکرده و برای بررسی وضعیت خانوادگی آنها به نزد آنها رفتند و متوجه شدند که در اکثریت موارد پدر و مادر شیشه و هروئین مصرف می‌کنند. حتی در این خانواده فرزندان دیگری که عمدتاً فاقد شناسنامه و تحصیل بودند نیز حضور داشتند که از سوی پدر یا مادر مورد ضرب و شتم نیز قرار می‌گیرند.

دانشور تصریح کرد: متأسفانه هیچ دستگاه نظارتی برای بهبود این وضعیت وجود ندارد؛ پسر بچه‌ای شناسایی شد که هر دو شب یک‌بار توسط پدرش مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گرفت و به دلیل شکستگی پایش دچار عفونت شدید بود را به بهزیستی اطلاع دادیم، اما هنوز پس از 10 روز بهزیستی نتوانسته کودک را از خانواده‌اش جدا کند.

وی گفت: متاسفانه این وضعیت نشان دهنده خلاء بزرگ قانون است چرا که بهزیستی نمی‌تواند بدون حکم، کودک را از خانواده جدا کند و تازمانی که که قاضی کلمه اجبار را در حکم قید نکند بهزیستی با مشکلاتی مواجه است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح حمایت از کودک هشت سال در مجلس شورای اسلامی معطل مانده است گفت: این مسئله نشان می‌دهد که حل مسائل کودکان دغدغه نمایندگان مجلس نیست.

وی ادامه داد: در بررسی وضعیت کودکان کار متوجه شدیم که برخی از آنها در کوره آجرپزی ماهانه 300 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند و پس از مدتی توسط صاحبکارانشان تحت آموزش تولید مواد مخدر شیشه قرار می‌گیرند ولی متأسفانه یک بازرس از وزارت کار برای بازرسی به کوره‌های آجرپزی مراجعه نکرد بنابراین نمی‌توان به توان وزارت کار اکتفا کرد و بر همین اساس ایجاد یک نهاد نظارتی را پیشنهاد داده‌ایم.

دانشور گفت: منظور ما از آسیب دیدگان اجتماعی معتادان و خانواده‌های آنها، زندانیان، بیماران مزمن روانی، فساد، طلاق و غیره است و جای سوال است که افراد نگران که دلواپس سیب زمینی بودند، چرا نگران کودکان و آسیب دیدگان نیستند؟

وی تأکید کرد: من نگاه جناحی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ندارم؛ در دولت گذشته سازمان رفاه و تامین اجتماعی و وزارت کار با یکدیگر ادغام شد و حالا بررسی کل آسیب‌های اجتماعی به یک معاونت که آن هم مسئولش، اقتصاد خوانده خلاصه شده و خواستار احیای دوباره این سازمان هستیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر سکوت ان جی اوها در دوره‌های قبل، گفت: دولت‌های مختلف رفتارشان با سازمان‌های مردم نهاد متفاوت بود، به خاطر دارم که در همایش دوم کودکان کار که توسط خیریه ما برگزار شد، دقیقا در دولت احمدی نژاد همایش روز برگزاری کنسل شد و حتی گاها نیز دولت‌ها تهدید به لغو مجوزهای ان جی اوها می‌کنند و به همین دلیل است که گاها من سخنان و رفتار قالیباف را تحسین می‌کنم چرا که تابوی این گونه فضاها را شکست و با حضور در مجامع مختلف از این فقر و آسیب صحبت کرد و فضا را باز کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تصریح کرد: مسئولان ما باید قبول کنند که در همه جای دنیا این گونه آسیب‌ها وجود دارد و پنهان کردن این آسیب‌ها کار درستی نیست در عین حال هر دولتی قبل از انتخابات می‌گویند که فعالان اجتماعی در جلسه‌ای مطالبات خود را بیان کنند و من به شخصه در تمام جلسات کاندیدای ریاست جمهوری شرکت کردم اما نمی‌دانم صندلی آنها چه خاصیتی دارد که این مطالبات را از یاد می‌برند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
صحبت های مددکار و مددجو اجتماعی