سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سازمان خبرنگاران بدون مرز: وضعیت آزادی مطبوعات در بحرین خطرناك است


به گزارش پایگاه اینترنتی الوفاق، سازمان خبرنگاران بدون مرز افزود: بحرین از جمله كشورهایی است كه در پایین ترین سطح آزادی مطبوعات قرار دارند.
رتبه بندی جهانی آزادی مطبوعات در نسخه 2016 خود نشان می دهد كه موارد نقض آزادی رسانه و استقلال مطبوعات توسط برخی از دولت ها و یا در نتیجه وجود گرایش های ایدئولوژیك و منافع ویژه تا چه اندازه شدید است.
رتبه بندی یاد شده كه 180 كشور در سراسر جهان را در برگرفته ٬ جایگاه هر یك از كشورها را از نظر آزادی عمل رسانه ای نشان می دهد.
در همین راستا كریستوف دیلوار دبیركل سازمان خبرنگاران بدون مرز گفت: متاسفانه بسیاری از دولتمردان در سراسر جهان٬ به فعالیت قانونی خبرنگاری با شك و تردید می نگرند.
كریستوف دیلوار بر لزوم دفاع از مطبوعات شایسته و ایستادگی در برابر تبلیغات و اخبار تهیه شده توسط طرف های نامرئی و یا دارای منافع ویژه تاكید كرد و توضیح داد: تضیمن حق شهروندان در دستیابی به اخبار مستقل و قابل اعتماد ٬ یكی از راه های حل و فصل مشكلات داخلی و جهانی فراروی بشریت است.
رتبه بندی جهانی آزادی مطبوعات از سال 2002 ٬هر ساله توسط سازمان خبرنگاران بدون مرز انتشار می یابد و طی آن با تكیه بر برخی از شاخص ها مانند تعددگرایی و استقلال رسانه های گروهی و محیط كار و قوانین و شفافیت و زیرساخت و موارد نقض آزادی بیان ٬ میزان آزادی مطبوعاتی در 180 كشور جهان با هم مقایسه می شود.
حمد بن عیسی آل خلیفه حاكم بحرین سه شنبه هفته گذشته درسخنرانی ای به مناسبت روز جهانی رسانه كه خبرگزاری رسمی این كشور آن را منتشر كرد، مدعی شد كه در بحرین روزنامه نگار زندانی وجود ندارد.
پادشاه بحرین همچنین گفت : هیچ رسانه ای در این كشور باوجود نقض قانون اساسی در آزادی بیان تعطیل نشده است.
پس از آن٬ رسانه های عربی و غربی به سرعت به این ادعا واكنش نشان دادند و آن را دروغ گفتن به ملت بحرین دانستند كه از سال 2011 به خاطر مطالبه حقوق بدیهی و قانونی خود در بحرانی مستمر به سر می برند.
این رسانه ها خاطرنشان كرده اند كه بسیاری از خبرنگاران در این كشور كوچك در حوزه خلیج فارس٬ به دلیل ایفای وظایف حرفه ای خود در پوشش تحولات بحرین ؛ بازداشت های ظالمانه و نقض حقوق و آزادی مردم این كشور٬ توسط حاكمان به زندان افتاده و شكنجه شده اند.
رسانه ها تاكید كردند كه شماری از خبرنگاران و تصویربرداران از جمله فیصل هیات بازداشت شده و یا برخی دیگر از جمله عادل مزروق، عباس بوصفوان، علی الدیری ، حسین مرهون، عباس الجمری ، محمد السواد و وفاء العم مجبور شده اند از ترس به خطر افتادن جانشان از از بحرین فرار كنند.
« نزیه سعید» از جمله خبرنگاران فعال در شبكه« فرانس 24» و « رادیو مونت كارلو» به خاطر پوشش تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین در فوریه سال 2011 بازداشت و زندانی شد.
در سال 2012، سازمان « خبرنگاران بدون مرز» اعلام كرد كه 18 خبرنگار و تصویربردار برای بازجوئی به دادگاه بحرین فراخوانده شده و بازداشت شده اند و 36 مورد حمله نیروهای بحرینی علیه روزنامه نگاران ثبت شده است.
بحرین از میان 180 كشور ، یكصد و شصت و سومین كشور جهان است كه در سال 2015 به آزادی رسانه ها اعتراف كرده است.
در گزارش سالانه سازمان خبرنگاران بدون مرز آمده است كه دستگاه امنیتی نظام حاكم در بحرین، روزنامه نگاران و كاركنان رسانه های این كشور را سركوب كرده تا جایی كه این كشور به سانسور كردن اخبار و زندانی و شكنجه كردن شماری از روزنامه گاران معروف است.
این سازمان همچنین از سلب تابعیت برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران بحرینی توسط نظام بحرین انتقاد كرده است.
مقام های بحرینی تاكنون دو بار روزنامه بحرینی الوسط را به دلیل انتشار اخباری از واقعیت های این كشور ( آوریل 2011 و اوت 2015 ) تعطیل كرده اند.
خاورم ** 1487 **2041**

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
شاهزاده بریتانیا از خبرنگاران مطبوعات زرد گله کرد