سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نیاز به 120 هزار پرستار در کشور/ 7 هزار پرستار در بیمارستان‌های تازه تأسیس به کارگیری می‌شوند


به‌گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس،‌ محمد میرزا بیگی در جمع خبرنگاران و در حاشیه بازدید از 21 نمایشگاه مطبوعات درباره انتخابات نظام پرستاری، اظهار کرد: چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری ستاد اجرایی داشته و بنده در این انتخابات شرکت نکردم و اظهار نظری در این مورد ندارم.

وی در مورد آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در حوزه پرستاری افزود: در حال حاضر مهمترین چالش ما کمبود نیروی‌های گروه پرستاری است و بر اساس معیارهای مختلفی همچون جمعیت، تخت‌های بیمارستانی و تعداد پزشک، باید در حدود 230 تا 240 هزار پرستار داشته باشیم و بر همین اصل در حال حاضر 120 هزار پرستار کمبود داریم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پرستاری در سه سطح اولیه،‌ عمومی و تخصصی ارائه می‌شود، بیان کرد: در ارتباط با سطح اولیه مردم و بیماران مشکل دارند و می‌توان گفت به ازای هر سه پرستار دانشگاهی یک نیروی کمک پرستار که خدمات سطح اولیه را ارائه می‌دهند نیز کم داریم.

میرزا بیگی بیان داشت: برخی پرستاران را به 2 بخش دانشگاهی و غیردانشگاهی تقسیم می‌کنند که در واقع این تقسیم بندی غلط بوده و نیروی کمک پرستار و پرستار دانشگاهی وجود دارد و افرادی که این اندیشه را مطرح می‌کنند که کمک پرستار می‌خواهد جای پرستار دانشگاهی را بگیرد، غلط است چرا که کمک پرستاران تحت نظارت پرستاران دانشگاهی فعالیت کرده و لباس متفاوت دارند.

وی در رابطه با بخش خدمات عمومی پرستاری گفت: برای این خدمات 181 دانشکده پرستاری داریم و ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها را در سال جاری دو برابر کرده‌ایم و اکنون 60 هزار دانشجو در زمینه پرستاری در حال تحصیل‌اند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 500 مهارت خدمتی را پرستاران فرامی‌گیرند، افزود: حدود 450 مورد از این خدمات توسط پرستاران در کشور قابل ارائه است و به دلیل کمبود پرستار تمامی این خدمات به بیماران ارائه نمی‌شود.

وی در مورد خدمات تخصصی پرستاری اظهار کرد: این خدمات از مقطع کارشناسی پرستاران آغاز شده و بنا داریم پرستاران را به سمت تخصصی شدن بیماری‌ها پیش ببریم؛ به طور مثال برای بیماری گوارش یا قلب پرستار و گوارش و قلب اختصاص دهیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت بیان داشت: در دنیا برای خدمات تخصصی 60 مهارت تعریف شده و در حال حاضر در ایران 18 مهارت تعریف شده و پیگیر توسعه و اجرای این مهارت‌ها در کشور هستیم.

میرزا بیگی با اشاره به اینکه 3 سال از آغاز تربیت پرستاران ویژه می‌گذرد، گفت: این پرستاران ویژه در سطح ارشد بوده و خدماتی را به بیماران در CCU ،‌ICU سوختگی و ... به بیماران ارائه می‌دهند. همچنین طی این مدت 500 پرستار ویژه در سراسر کشور تربیت شدند.

وی بیان کرد: به‌کارگیری اعضای علمی بالین در حیطه پرستاری لازم است و آیین نامه‌های آن برای این اقدام نوشته شده که امیدواریم به زودی انجام شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه کمبود پرستار در هر 3 سطح اولیه،‌ عمومی و تخصصی باید رفع شود، عنوان کرد: در حال انجام برنامه‌ها و پیشبرد اهداف بر اساس سند توسعه پرستاری هستیم.

میرزا بیگی با اشاره به ساماندهی نظام اعتبار بخشی پرستاری، گفت: این نظام اعتبار بخشی در حال حاضر کاملا جدید بوده و با گذشته متفاوت است.

وی اعلام کرد: 7 هزار پرستار را برای بیمارستان‌های جدیدالتأسیس استخدام کرده‌ایم و 9 هزار نفر نیز در طول اجرای طرح تحول به‌کار گرفته شده‌اند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: 18 هزار پرستار بازنشسته داشته‌ایم که معادل آن استخدام دولتی صورت نگرفته و جای خالی آنها در سیستم پرستاری احساس می شود، لذا پیگیر هستیم که دولت مجوز استخدام را به تعداد بازنشستگان بدهد.

میرزا بیگی تصریح کرد: پرستار بیکار در تهران طی یک هفته توسط مؤسسه آوا سلامت می‌تواند مشغول به‌کار شود و این مؤسسه در همه کشور فعال شده و با 12 دانشگاه قرارداد بسته است. لذا پرستارانی که تمایل خرید خدمت دارند می‌توانند از این طریق استخدام شوند.

وی عنوان کرد: محل استراحت پرستاران در بیمارستان‌ها را مورد پیگیری قرار داده و بر این اساس برای هر بخش پرستاری 10 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده و به بیمارستان‌های دولتی ارائه کردیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت در رابطه با نظام پرداخت عملکردی پرستاران، گفت: این نظام  بر اساس بند 4 ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت شکل گرفت که در ابتدا برخی با این نظام مخالفت کردند. این در حالی بود که اصل نظام پرداخت عملکردی مشکلی نداشت ولی فرعیات آن با مسائلی همراه بود که سه بار اصلاحیه در آن انجام شد.

وی افزود: اگر این نظام از ریشه ملغی می‌شد جامعه پرستاری متضرر می‌شدند، همچنین نظام پرداخت عملکردی میزان پرداختی پرستاران را 27.5 درصد افزایش داد.

میرزا بیگی با اشاره به سریال 50 قسمتی پرستاری اظهار کرد: احتمالا این سریال برای روز پرستار آماده پخش می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت در مورد تعرفه‌های پرستاری افزود: تعرفه‌های پرستاری در شورای عالی بیمه بوده و آنها باید پاسخگوی این مسئله باشند.

وی گفت: در مرحله قبل از دانشگاه در حوزه گروه پرستاری غیر از کمک پرستاری دوره دیگری با عناوین مختلف نداریم و تنها مراکزی می‌توانند دوره کمک پرستاری را آموزش دهند که با وزارت بهداشت هماهنگ کرده و مجوز داشته باشند.

میرزا بیگی خاطر نشان کرد: به تناسب یک چهارم تا یک سوم کارشناسان پرستاری مشغول به کار کمک پرستار نیاز داریم. همچنین امسال 10 هزار کمک پرستار نیز تربیت می‌کنیم.

وی در پایان گفت: در رابطه با تعداد پرستاران تا استانداردها فاصله داریم و به ازای هر تخت 2 پرستار و به ازای هر هزار نفر جمعیت 3 پرستار نیاز است که در حال حاضر به ازای هر تخت 8 دهم و به ازای هر هزار نفر جمعیت 6 دهم پرستار داریم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
روز پرستار-بیمارستان قائم مشهد