بانک جهانی: بازسازی لیبی طی 10 سال به 200 میلیارد دلار نیاز دارد


بانک جهانی اعلام کرد که هزینه بازسازی لیبی طی 10 سال آینده به 200 میلیارد دلار خواهد رسید. همزمان منابع دیپلماتیک در لیبی از احتمال معرفی کابینه اصلاح شده ظرف ساعات آینده خبر دادند و اعلام کردند کابینه جدید احتمال 12 وزیر دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری صدی البلد، بانک جهانی در گزارشی درباره وضعیت خاورمیانه و شمال آفریقا نوشت: وجود ثبات سیاسی و امنیتی و برقراری صلح در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌تواند بر روی روند بازسازی در این کشورها تأثیر مثبت گذاشته و روند سرمایه گذاری در این کشورها را که در افزایش سطح تولید نفت در لیبی نقش خواهد داشت، افزایش دهد.

در این گزارش آمده است که بازسازی لیبی 10 سال زمان نیاز دارد و به 200 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

در این گزارش تأکید شده است: میانگین رشد اقتصادی در سایه فشارهای ناشی از جنگ و کاهش قیمت نفت پیش بینی نشده بود.

از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، شبه نظامیان کنترل مناطق مختلف را در دست گرفتند و همواره با هم درگیر هستند. داعش نیز در دوره اخیر کنترل مناطقی را در دست گرفته و حملاتی را علیه تأسیسات نفتی لیبی انجام داده است.

کابینه اصلاح شده لیبی احتمالا امروز معرفی می‌شود

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک آگاه در لیبی اعلام کردند که امروز (یکشنبه) کابینه اصلاح شده لیبی که احتمالا شامل 12 وزیر است معرفی می‌شود.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از این منابع نوشت: احتمالا مذاکره کنندگان لیبیایی در شهر "الصخیرات" مراکش تشکیل دولت توافقی کوچک را اعلام کنند.

به گفته این منابع اعضای کابینه اصلاح شده لیبی 12 نفر خواهد بود البته اگر در ادامه مذکرات به 14 وزیر افزایش پیدا نکند.

در صورتی که دولت کوچک شده لیبی امروز اعلام شود روز دوشنبه یا سه شنبه پارلمان درباره دادن رأی اعتماد به آن تصمیم خواهد گرفت.

پیشتر دولت وحدت ملی لیبی که پس از چند دور مذاکره فشرده تشکیل شد 32 وزیر داشت به همین دلیل پارلمان به آن رأی اعتماد نداد و خواهان کاهش وزرا شد.

در دوره اخیر به دلیل افزایش نفوذ داعش در لیبی درخواست‌های برای تشکیل هرچه سریع تر دولت توافقی افزایش یافته است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بانک جهانی بدبین به اوضاع اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۵