آیین‌نامه‌ی جدید پژوهشی دانشگاه الزهرا(س) اجرایی می‌شود


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا(س) از اجرای آیین‌نامه‌ی اختصاصی "گرنت" در راستای تامین اهداف پژوهشی در سال جاری خبر داد.

دکتر مرتضی شیری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در این رابطه اظهار کرد: با توجه به تامین اهداف پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا و فراهم نمودن امکان بررسی کیفی و کمی عملکرد پژوهشی هیئت علمی و ارتقا جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه به تازگی آیین‌نامه‌ی اختصاصی "گرنت" به تصویب رسیده که در سال جاری مورد اجرا قرار خواهند گرفت.

شیری در خصوص این آیین گفت: وزارت علوم آیین‌نامه ارتقا دانشگاه‌ها را مطرح می‌کند که ما با توجه به شرایط و برنامه‌های دانشگاه الزهرا آیین‌نامه‌های هسته‌های پژوهشی و اختصاصی "گرنت" را که تخصیص اعتبار ویژه‌ی اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) تصویب کردیم.

وی افزود: بر اساس این آیین نامه، اعتبار ویژه‌ی اعضای هیئت علمی طبق مجموع امتیازات کسب شده بر اساس مقاله‌های منتشر شده در نشریات معتبر علمی به آن‌ها اختصاص می‌یابد.

معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا در ادامه‌ی صحبت‌های خود به مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه الزهرا اشاره کرد و گفت: مرکز رشد دانشگاه الزهرا حدودا 7 سال است که دایر شده است و در حال حاضر دو سال است من ریاست این مرکز را بر عهده دارم.

وی ادامه داد: این مرکز با شناسایی دانشجویان خلاق و بررسی ایده‌های این دانشجویان، خدمات مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار می‌دهد و از آنها حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

مرتضی شیری با اشاره به موفقیت‌های این مرکز یادآور شد: یکی از شرکت‌های موجود در این مرکز "شرکت دانایان پژوه" است که توانسته به موفقیت‌هایی دست پیدا کند. برای مثال مدتی که شایع شده بود پودر ژله حاوی ژلاتین خوکی است با تحقیقات و بررسی‌های دقیق این مجموعه مشخص شد به هیچ عنوان از ژلاتین خوکی در این محصول استفاده نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این مرکز می‌تواند گامی در تولید اقتصاد دانش بنیان باشد اما باید توجه داشت که دانشگاه نمی‌تواند به راحتی وابستگی خود را از منابع دولتی کم کند. چرا که در دانشگاه الزهرا حدود 11هزار دانشجو در حال تحصیل هستند اما در این مرکز تنها 30 شرکت وجود دارد. بنابراین دانشگاه نمی‌تواند به تنهایی در جهت تبدیل علم به ثروت گاه بردارد و شرکت‌های خارج از دانشگاه باید برای تبدیل علم دانشجویان به ثروت و صنعت کمک کنند.

شیری در پاسخ به این سوال که دانشجویان علوم انسانی تا چه حد می‌توانند در تولید علم به ثروت موثر باشند خاطرنشان کرد: مشکلی که گریبان گیر علوم انسانی است این است که شاخص‌های علوم انسانی قابل اندازه‌گیری نیست اما خلاقیت و ایده‌های خلاقانه مستقیما ارتباطی با رشته‌ی تحصیلی ندارد. دانشجوی خلاق می‌تواند در هر رشته و دانشگاهی وجود داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص جذب دانشجوی خارجی یادآور شد: در حال حاضر حدود 40 نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه الزهرا به تحصیل مشغول هستند. ارائه‌ی مقالات بین‌المللی یکی از از راه‌های موثر برای ترغیب دانشجوهای خارجی جهت تحصیل در این دانشگاه است. دانشجویان باید تلاش کنند مقالات خود را به زبان انگلیسی ارائه دهند.

شیری در پایان یکی از راهکار‌های موثر برای بین‌المللی شدن دانشگاه را تلاش برای ارائه ی مقالات بین‌الملی دانست و گفت: متاسفانه به علت اینکه ارائه‌ی مقاله‌ی فارسی راحت‌تر از ارائه‌ی آن به زبان انگلیسی است اکثر دانشجویان مقالات خود را به زبان فارسی ارائه می‌دهند. با این کار مطرح شدن دانشگاه در مجامع و سایت‌های بین‌المللی کمتر می‌شود و باعث می‌شود در امر بین‌الملی شدن دانشگاه پسروی کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آیین نامه اجرایی یکی از مواد قانون رفع موانع تولید رقاب