سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روایت وال استریت ژورنال از مهمترین بخش توافق هسته‌ای ایران در سال 2016


روایت وال استریت ژورنال از مهمترین بخش توافق هسته‌ای ایران در سال 2016

باشگاه خبرنگاران/ وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم "ساموئل رابنفلد" نوشت: آنچه در توافق هسته‌ای ایران بیش از باقی بخش‌ها خودنمایی می‌کند، لغو تحریم‌های اقتصادی این کشور است. کمپانی‌ها و نهادهای تجاری در سطح بین الملل اهمیتی به تعهدات ایران در زمینه هسته‌ای نمی‌دهند، آنها در انتظار ورود هرچه سریعتر به بازار این کشور هستند. پیش بینی می‌شود لغو تحریم‌های ایران به پر‌چالش‌ترین موضوع سال 2016 تبدیل شود.

وال استریت زورنال در ادامه نوشت: شرکت‌های خارجی بسیاری هستند که در انتظار ورود به بازارهای تجاری ایران به سر می‌برند؛ اما هیچکدام از آینده فعالیت اقتصادی خود در این کشور اطمینان ندارند. هر لحظه ممکن است تحولی بین‌المللی روی دهد و آنها از ادامه فعالیت در بازار ایران منع شوند.

توافق هسته‌ای ایران شرایطی را برای این کشور فراهم کرد تا به چند دهه تحریم اقتصادی خاتمه دهد. با تصویب برجام در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی ایران، انتظار می‌رود تحریم‌ها علیه ایران ماه ژانویه لغو شود. ایران دوشنبه هفته جاری بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی‌ شده خود را در ازای دریافت کیک زرد به روسیه منتقل کرد. این اقدام از سوی مقامات غربی نیز تایید شد و پایبندی ایران به تعهداتش را ثابت می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: شرکت‌های اروپایی کمی بعد از امضای توافق هسته‌ای و پیش از تصویب برجام، نمایندگان خود را به ایران فرستادند تا مذاکرات مقدماتی برای آغاز همکاری‌های تجاری را با طرف‌های ایرانی انجام دهند. شرکت‌های آمریکایی از این قافله عقب مانده‌اند و در انتظار "روز اجرای برجام" هستند. "داگلاس جاکوبسون،" کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره گفت: پیش بینی می‌شود در هفته‌ها و حتی ماه‌های نخست لغو تحریم‌های اقتصادی، شرکت‌های آمریکایی برای فعالیت مالی و تجاری در این کشور ابراز بی‌میلی کنند، به این دلیل که ایران مکان آسانی برای تجارت آمریکایی‌ها نیست. این موضوع به مرور زمان برطرف خواهد شد؛ اما بدون شک مقامات آمریکایی سعی می‌کنند سایه‌ای از تحریم‌ها را بر اقتصاد ایران حفظ کنند. به این ترتیب دوری مسافت آمریکا تا ایران که موجب بهره‌مندی کمتر این کشور از فرصت‌های اقتصادی ایران می‌شود؛ جبران خواهد شد و شرکت‌های اروپایی نیز در مراودات تجاری با ایران محدودتر می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
مصاحبه وال استریت ژورنال با ساتیا نادلا