سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فروش۸۷ میلیاردی نمایشگاه کتاب/ پیمانکاران چگونه انتخاب شدند؟


فروش۸۷ میلیاردی نمایشگاه کتاب/ پیمانکاران چگونه انتخاب شدند؟مهر/ قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با ارائه آمارهای تخمینی از فروش کتاب در نمایشگاه امسال گفت: تا ساعت ۱۲:۵۷ امروز (روز هشتم نمایشگاه) حدود ۸۷ میلیارد تومان کتاب به فروش رسیده است.
نشست خبری امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ظهر امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در مرکز خبری این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد.

شهرام‌نیا ابتدا با اشاره به آغاز هشتمین روز فعالیت نمایشگاه کتاب و نزدیک شدن آن به روزهای پایانی خود گفت: خوشبختانه عمده دغدغه‌های ما در حوزه‌های مختلف برطرف شده است؛ مهمترین نگرانی ما مربوط به استقبال از نمایشگاه بود، چه ناشران عزیز و چه مردم عزیز، که خوشبختانه هر دو نگرانی با استقبال بیش از حد انتظار ما، برطرف شد.

وی افزود: پیش بینی ما قبل از شروع نمایشگاه این بود که یک ریزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مخاطبان را در نمایشگاه امسال شاهد باشیم که خوشبختانه نه تنها ریزشی صورت نگرفت، بلکه بررسی های میدانی و آماری ما حاکی از افزایش حدوداً ۴۰ درصدی بازدید کنندگان از نمایشگاه کتاب بوده است.

وی همچنین با اعلام اینکه تا ساعت ۱۲:۵۷ امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت، ۴۳ میلیارد تومان خرید کتاب تنها در دستگاه‌های کارت خوان واقع در غرفه‌ها به ثبت رسیده است، گفت: آمار فروش کتاب در نمایشگاه امسال هم تقریباً ۱۵ درصد نسبت به نمایشگاه ۲۸ تا همین روز بیشتر است. به علاوه و با توجه به فعالیت دستگاه های پوز متفرقه و همچنین خریدهای نقدی و یا حسابهای تعهدی (چک)، تخمین های ما نشان می دهد که تقریباً به همین میزان هم خرید کتاب صورت گرفته است و تقریباً تخمین زده می‌شود نمایشگاه ۲۹ تا این لحظه بالغ بر ۸۷ میلیارد تومان فروش کتاب داشته باشد. این در حالی است که فروش کتابهای دیجیتال در این آمار نیامده است.

وی همچنین با اشاره به برخی ناهماهنگی ها در روز نخست نمایشگاه که منجر به مشکلاتی از قبیل قطعی برق و یا ازدحام غیر متعارف جمعیت در بخش هایی از نمایشگاه شده بود، برطرف شده است، گفت: خوشبختانه نمایشگاه کتاب تقریباً از روز دوم نظم خود را پیدا کرد و نظرسنجی های ما هم حاکی از رضایت مندی بالای مردم، ناشران و همچنین چهره های بازدید کننده از نمایشگاه است.

وی همچنین یادآور شد: نظرسنجی‌های ما همچنین نشان می‌دهد اصل تصمیم‌گیری در مورد انتقال مکان نمایشگاه به شهر آفتاب، تصمیم بگیری درستی بود. جمعیت بازدید کننده در نمایشگاه کتاب تهران در دنیا بی نظیر است البته این نمایشگاه از نظر متراژ کمی پایین تر از نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. همانطور که گفتم انتقال نمایشگاه تصمیمی بزرگ و البته پرچالش و دشوار بود که خشوبختانه با هماهنگی‌های سه جانبه وزارت ارشاد، شهرداری تهران و تشکل های نشر، بر تصمیم یاد شده صحه گذاشته شد.

شهرام‌نیا همچنین با اشاره به افزایش اموری که در نمایشگاه امسال به تشکل‌های نشر واگذار شده است، گفت: امسال همچنین تلاش شد که بر جنبه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران افزوده شود؛ امسال بازار جهانی کتاب به معنای واقعی بازار جهانی است، بخش بین الملل پررنگ تر از سالهای گذشته است و مهمان ویژه هم معنای جدی تری پیدا کرده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات مربوط به تبلیغات در نمایشگاه امسال و اینکه کمیته مربوطه عملاً فاقد اختیارات کافی در انجام وظایفش است، گفت: اساساً یکی از دلایل علاقه مندی ما به تغییر مکان نمایشگاه، خارج کردن رویه تبلیغات از حالت قبلی آن در مصلی بود. در نمایشگاه های قبلی متاسفانه حجم زیاد غرفه های مواد غذایی، عملاً در فعالیت نمایشگاه ایجاد مزاحمت و اخلال کرده بودند اما پس از تغییر مکان نمایشگاه و در تفاهم نامه‌ای که ما با مدیریت شهر آفتاب منعقد کردیم شروطی را تعیین کردیم که خوشحالم بگویم همه این شروط رعایت شده است.

به گفته شهرام نیا: از جمله این شروط این بوده که تبلیغات تنها در سازه‌ها و با جایابی‌های مشترک انجام شود که این مورد رعایت شده است، تبلیغات باید به گونه ای باشد که موجب از بین رفتن زیبایی‌های بصری و ایجاد آشفتگی‌های بصری برای بازدید کنندگان نشود که این مورد هم رعایت شد، تبلیغات به گونه‌ای باشد که سهمی از تبلیغات صرفاً متعلق به نمایشگاه کتاب باشد که این مورد هم رعایت شد. همچنین قرار بر این بود که رویه نمایشگاه مطلقاً از انجام تبلیغات در سالن و بخش‌های مختلف نمایشگاه خودداری کند، این مورد که در دوره های گذشته وجود نداشت و موجب آلودگی های صوتی شده بود در نمایشگاه امسال رعایت شد.

شهرا‌م‌نیا گفت: در مورد غرفه های بیرون از محل استقرار غرفه‌های درون سالن‌ها هم قرار بر این شد که هیچ غرفه ای احداث نشود که البته بعداً سازمان زیباسازی پیشنهاد ایجاد غرفه‌هایی را برای برندهایی که عمدتاً هم کار آنها خدمات رسانی بود از قبیل اپراتورهای تلفن همراه ارائه کرد که با توجه به روح تفاهم نامه ما در تضاد نبود، پذیرفته شد البته در یک مورد فضایی در اختیار یک شرکت کننده قرار گرفته بود که با توجه به اینکه خارج از مفاد تفاهم نامه بود، من شخصاً و به صورت مکتوب این موضوع را به دوستان تذکر دادم و در این نشست خبری هم بار دیگر اعلام می کنم که این اقدام عدول از مفاد تفاهمنامه بوده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید شما در یک گفتگوی رادیویی گفته بودید برخی رسانه ها سیاه نمایی می کنند، لطفا بفرمایید این سیاه‌نمایی‌ها مربوط به چیست؟ لطفا بفرمایید با توجه به مدارای زیادی که رسانه ها با نمایشگاه کتاب بعد از انتقال آن به شهر آفتاب داشتند، این سیاه نمایی ها دقیقاً مربوط به چیست؟ گفت: من به هیچ وجه به صورت کلی نگفته ام که رسانه ها در نمایشگاه کتاب سیاه نمایی می کنند. عمیقاً معتقدم اگر همدلی و همراهی رسانه ها نبود، نمایشگاه در این حد از عظمت برپا نمی شد. من خود از کسانی هستم که هر روز تمامی گزارش های رسانه ها را رصد و آنها را پیگیری می کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نحوه انتخاب و تعیین پیمانکاران نمایشگاه کتاب امسال هم گفت: تمامی فعالیت های نمایشگاه کتاب تابع ضوابط و مقرراتی است که توسط شورای سیاستگذاری نمایشگاه تصویب می شوند. مطابق روال سالهای گذشته از مدتها قبل مناقصه هایی برگزار می شود و در این مناقصه ها پیمانکاران متقاضی نسبت به ارسال پاکت های خود به کمیسیون معاملات اقدام می کنند که این پاکت‌ها در این کمیسیون بازگشایی می‌شود و پس از انتخاب پیمانکارانی که دارای برنامه های بهتر و باصرفه جویی مناسب تری هستند، انتخاب ها صورت می گیرد.

به گفته شهرام نیا: کمیسیون معاملات متشکل از ۴ نماینده از وزارت ارشاد، ۳ نماینده از دستگاه‌های نظارتی، ۳ نماینده از تشکل های نشر و ۴ نماینده از موسسه نمایشگاه های فرهنگی است و همه پیمانکاران در جلسات این کمیسیون شرکت می‌کنند و پس از دفاع از برنامه های خود، بهترین ها انتخاب می شوند و کارها هم به آنها سپرده خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته در برخی معاملات جزئی، کمیسیون معاملات حق تعیین پیمانکار پیشنهادی خود را دارد. این مسئله هم که هر کدام از تشکل‌های نشر بابت فعالیت هایشان در نمایشگاه کتاب چقدر حق الزحمه می گیرند، در نوبت کمیسیون معاملات نمایشگاه است و فکر می کنم امروز یا فردا این موضوع هم نهایی خواهد شد.

قائم مقام نمایشگاه در رابطه با ادعای یکی از مدیران سالن کارنامه نشر در خصوص مطالبه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پول از سوی خانه کتاب بابت اجاره کتابهایی که برای عرضه در این سالن تحویل آنها داده است، ضمن رد این ادعا گفت: کمیسیون معاملات چنین هزینه ای را تصویب نکرده و خانه کتاب اجازه دریافت چنین مبلغی را ندارد. ضمن اینکه اساساً این موضوع مطرح نیست و یک شایعه رسانه ای است.

وی ضمن اشاره به اینکه خانه کتاب مطابق اصل واسپاری، از هر کتابی که منتشر می شود چند نسخه را دریافت می کند، گفت: ممکن است در انتقال کتابها به سالن کارنامه نشر، تعدادی از آنها مفقود شده و یا حتی به سرقت رفته باشد، اما ما به دوستان خانه کتاب قول داده ایم که کسری کتابهای آنها را جبران کنیم اما هیچ مصوبه ای در خصوص پرداخت پول بابت این کتابها به خانه کتاب وجود ندارد و ما پولی به آنها پرداخت نخواهیم کرد.

وی در مورد آخرین وضعیت تفاهم نامه مربوط به واگذاری مکان نمایشگاه کتاب از سوی شهرداری تهران به وزارت ارشاد، گفت: واقعیت این است که ما هیچ اختلافی در رابطه با این تفاهم نامه نداریم و آقای قالیباف هم به عنوان شهردار تهران پذیرفته است که این مکان به مدت ۱۰ سال در اختیار نمایشگاه کتاب تهران قرار بگیرد. اما با توجه به پاره ای مسائل حقوقی در شهرداری تهران و اینکه آیا اساساً به لحاظ حقوقی،


ویدیو مرتبط :
مردم،نمایشگاه و مسئله انتخاب کتاب