سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تجهیز پلیس راهور تهران به خودروهای کنترل مکانیزه پارک های حاشیه ای


تجهیز پلیس راهور تهران به خودروهای کنترل مکانیزه پارک های حاشیه ایایرنا/ پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به تجهیز خودروهای مخصوص کنترل مکانیزه پارک های حاشیه ای اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیروی انتظامی ، پارک های حاشیه ای و توقف های غیرمجاز موجب اختلال در امر عبور و مرور و کاهش سطح سرویس معابر می شود از این رو برحسب تدابیر فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر تجهیز پلیس به سیستم های مکانیزه و هوشمند، پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به تجهیز خودروهای مخصوص کنترل مکانیزه پارک های حاشیه ای اقدام کرد.
بنا به این گزارش، سرهنگ مراد مرادی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشت خود با عنوان 'سامانه کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای' آورده است: مدیریت و کنترل پارک های حاشیه ای توسط نیروی انسانی پلیس، به علل گوناگونی از جمله عدم توانایی رسیدگی به صورت تمام و کمال به تخلفات ساکن، دخالت سلیقه، سوء استفاده افراد متخلف از خلاء های ناشی از کمبود نیروی انسانی و سایر موارد از این قبیل، مسئولان حوزه ترافیک را به این فکر سوق داد تا با بکارگیری سیستم های مکانیزه و هوشمند، مشکلات مذکور را رفع کنند.
سیاست استفاده از تجهیزات الکترونیک و هوشمند، کاهش نیروی انسانی برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات است.
سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای با استفاده از خودرو، تاکنون در هیچ جای جهان اجرا نشده اما اغلب امکانات مورد استفاده در این مکانیسم به اشکال مختلف در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است بطورمثال از دوربین پلاک خوان منصوب روی خودرو جهت کنترل پارکینگ های عمومی، کنترل خودروهای سرقتی، خودروهای دارای خلافی یا نظارت بر حرکت منظم در خیابان ها در برخی کشورهای اروپایی استفاده شده است.
مبنای قانونی سامانه جدید کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات است که با بکارگیری خودروهای مجهز به دوربین های ثبت تخلف، به مرحله اجرا در می آید.
خودروهای کنترل مکانیزه با حرکت یکنواخت در خیابان ها، ابزار اصلی نظارت بر انواع پارک های حاشیه ای هستند.
این خودروها با میانگین سرعت 20 الی 30 کیلومتر بر ساعت (با توجه به حجم ترافیک محل توقفات در تقاطع ها) توان نظارت بر حدود 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و 700 پارک غیر مجاز را در ساعت هستند.
حرکت با سرعت یادشده این امکان را به دوربین می دهد که ضمن تصویربرداری، پلاک اتومبیل را شناسایی و شماره آن را ذخیره کند، این در حالی است که فرایند کنترل و نظارت بر تخلفات توسط نیروی انسانی بسیار وقت گیر و خسته کننده می باشد زیرا که حداکثر بازدهی مفید نیروی انسانی در روز بیش از چهار ساعت نمی تواند باشد.
علاوه بر این نیروی انسانی به طور میانگین توانایی نظارت بر بیش از 40 محل پارک را در یک ساعت ندارد و همچنین نیروی انسانی توانایی محاسبه و رعایت قانون نیم ساعت رایگان را ندارد.
با راه اندازی این سیستم، قانون 30 دقیقه رایگان جامه عمل می پوشد، اعمال قانون و هزینه پارک توسط نرم افزارها و سخت افزارها به دقت انجام می پذیرد، سطح مناقشات اجتماعی شهروندان کاهش می یابد و بطور کلی ساختار کنترل و نظارت خودروهای پارک شده تسهیل می شود.
اهداف اصلی بکارگیری این سیستم را می توان درموراد زیر خلاصه کرد:
1-کنترل پارک های حاشیه ای و نظارت بر کلیه توقف های غیرمجاز جهت اعمال قانون
2-کاهش نیروی نظارتی و کنترلی انسانی و در نتیجه کاهش هزینه ها
3-اعمال قانون و مقررات در سطح وسیع
توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، توقف در حریم تابلوهای ایستادن ممنوع،توقف در ابتدا و انتهای پیچ ها،روی پل ها،حریم تقاطع ها، توقف غیرمجاز در ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و تاکسی)، توقف های دوبله و هر نوع توقفی که باعث سد معبر یا اختلال در عبور و مرور می شود و توقف وسایل نقلیه غیرمجاز در ایستگاههای مخصوص بارگیری و تخلیه بار از تخلفاتی به شمار می روند که توسط این سامانه اعمال قانون می شوند.
بنابراین به شهروندان توصیه می شود، مقررات راهنمایی و رانندگی را به نحو احسن رعایت کنند تا ضمن احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی یکدیگر از ترافیک آرام و مطمئن و عاری از هرگونه هرج و مرج بهرمند شوند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
رونمایی پلیس از خودرو مکانیزه ثبت تخلف پارک حاشیه ای