سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افزایش 12 هزار تنی پسماند تهرانی‌ها در آستانه سال نو/قبل از دور ریختن وسایل منزل با 137 تماس بگیرید


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیریت پسماند همواره یکی از موارد حائز اهمیت در اصول مدیریت شهری به شمار می رود که هرگونه نارسایی و خللی درآن می تواند شهر را با مخاطرات جدی در حوزه سلامت مواجه سازد و به تبع هرآنچه تراکم جمعیتی بالاتر می رود به همان میزان بر دشواری های مدیریتی آن افزوده می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،بطور معمول با توجه به سنت خانه تکانی عید و خرید مواد غذایی،پوشاک و کالاهای متعدد و متنوع از سوی مردم،حجم و میزان پسماند در آستانه سال نو در کلیه شهرهای کشور با افزایش فزاینده ای روبرو می شود که شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تولید روزانه 7 هزار و 500 تن پسماند،ناگهان به مرز 12 هزار تن در روز می رسد و این حجم تصاعدی از پسماند بطور طبیعی نیازمند و مستلزم برنامه ریزی دقیق تر و بسیج نیرو و امکانات هر چه بیشتری است،در غیر اینصورت، شهر در آستانه سال نو با  بحران و معضلی جدی روبرو می شود که سلامت و سیمای شهری را تحت الشعاع قرار می دهد.

یکی از اساسی ترین علل افزایش پسماند ، به سبک زندگی ما ایرانی ها باز می گردد که با اطلاع رسانی و آگاه سازی نسبت به اهمیت موضوع ،می توان نسبت به بخش قابل توجهی از مشکلات این حوزه غلبه کرد.

عدم تفکیک زباله در برخی مناطق همواره یکی از معضلات جدی به شمار می رود که مدیریت شهری را با دشواری های خاص خود همراه می سازد و بالعکس با لحاظ کردن اندک زمانی در تفکیک زباله های مورد اشاره،بخش اعظمی از انرژی مدیریت شهری و نیروها متمرکز در آن در عرصه های دیگر فعال می شود و اینچنین با توزیع مناسب امکانات برای ارائه کیفی خدمات شهری می توان به  توفیقات هر چه مطلوب تری در حوزه مدیریت شهری نائل شد.

در همین ارتباط،چندی پیش،حسین جعفری،مدیر عامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به افزایش 60 تا 70 درصدی تولید پسماند در روزهای پایانی سال،خواستار توجه هر چه بیشتر شهروندان به اصل تفکیک زباله از مبدا شد.

** قبل از دور ریختن وسایل منزل با سامانه 137 تماس بگیرید

یکی از صحنه هایی که عموما در پایان سال و روزهای انتهایی اسفندماه در معابر و جلوی درب منازل قابل مشاهده است مشمول برخی از وسایل خانگی می شود که از آن تحت عنوان پسماند خشک یاد می شود.

اما مدیر عامل سازمان پسماند شهر تهران عنوان کرده که امکان بازسازی و بازیابی برخی از این وسایل وجود دارد و در صورت عدم نیاز خانواده و تصمیم قطعی خانوارها در خصوص دور ریختن وسایل خانگی خود،تنها یک تماس با 137،کارمندان فعال در شهرداری برای دریافت و جابجایی آن در مقابل درب منزلشان اقدام می کنند.

**لزوم مدیریت کسبه و مغازه داران برای کم حجم سازی زباله ها

یکی دیگر از منابع و مبادی تولید زباله و پسماند به مغازه داران و کسبه معطوف می شود،اساسا میزان مراجعات و خرید مردم از کسبه در روزهای پایانی سال با افزایش قابل توجهی همراه می شود و عموما در لابه لای خرید خانوارها میزان حجم و تولید پسماند نیز تشدید می شود.

به عقیده کارشناسان،کاهش حجم زباله ها،نقش موثری در کنترل و مدیریت پسماند ایفا می کند و می تواند شرایط را برای شهری با طراوت،با نشاط و زیباتر فراهم سازد که لازمه این امر خطیر همیاری،هم افزایی و همگرایی فزاینده است،در غیر اینصورت باید شاهد حجم انبوهی از زباله ها در مخازن زباله و مخدوش شدن سیمای شهری خواهیم بود.

پسماند و پاکسازی زباله را می توان به مثابه ویترین شهرداری قلمداد کرد، به واقع هرآنچه شهرداری در انجام این امر دقت نظر و توجه بیشتری را لحاظ کند در کسب رضایمتندی مردم موثرترواقع می شود و بالعکس نارسایی کوچکی در این حوزه می تواند تمامی فعالیت های عمیق،پایدار و سازنده شهری را در اذهان و افکار عمومی تحت الشعاع قرار دهد،البته نباید از نظر دور داشت که نقش مردم در احساس مسئوایت به حفظ و سلامت محیط پیرامونی خویش نیز مولفه اساسی در این عرصه محسوب می شود که بدون سهیم بودن آنها عملا چنین  امری با موفقیت چندانی همراه نخواهد شد.

طبق اظهارات جعفری،هر ساله مشارکت عمومی در مدیریت عرصه پسماند افزایش می یابد و با تقویت قابل توجهی همراه می شود،از سوی دیگر در حوزه مدیریتی و در چارچوب و دایره طرح استقبال از بهار افزایش ساعت کار خودروهای رفت و روب  و همچنین افزایش ساعات کار نیروهای خدمات شهری در اولویت قرار می گیرد.

و سخن آخر اینکه می طلبد دستگاه ها و نهاد آموزشی برنامه هایی را برای تقویت فرهنگ تفکیک زباله در جامعه ایجاد و فراهم کنند،اگرچه اخیرا اقدامات و برنامه هایی با مشارکت دانش آموزان در مدارس در حال پیگیری است اما هنوز نیز با نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم که کاهش چنین فاصله ای با هماهنگی,همسویی،و برنامه ریزی صحیح و اصولی در عرصه های فرهنگی وآموزشی قابل حصول خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
خانه تکانی پلیس در آستانه سال نو!!!!