رسانه‌ آیینه‌ی دردها و شادی‌های ملتش باشد


یک استاد ارتباطات درباره لزوم رعایت اصل صداقت در خبر و پرهیز از دروغ‌نویسی و دروغ‌گویی در اخبار رسانه‌ها معتقد است: یکی از ویژگی‌های اساسی و اولیه هر رسانه‌، خبررسانی و همچنین بنیادی‌ترین ویژگی هر خبر این است که صادقانه باشد و اگر صداقت در خبر حاکم نباشد، طبیعتا آن رسانه نمی‌تواند در میان مخاطبان اعتمادی هم داشته باشد.

سید کاظم سیدباقری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا در توضیح این بحث بیان کرد: صداقت اولین گام در خبر است؛ حالا اگر رسانه‌ای این ویژگی را رعایت نکند شاید یک الی دو بار مخاطبان آن رسانه متوجه این دروغ‌ها نشوند اما به هر حال در نهایت متوجه این نکته می‌شوند و این اتفاق به یک امر ویرانگر منجر خواهد شد که فرو ریختن دیوار اعتماد مخاطبان نسبت به آن رسانه است.

وی گفت: اگر صداقت در خبر نباشد، علاوه بر بحث ویرانگری یکسری عوارض اجتماعی و سیاسی هم دارد که البته این اتفاق می‌تواند برای هر جامعه‌ای به وجود بیاید که از جمله آنها شایعات گوناگونی است که در امور اجتماعی رخ می‌دهد.

این استاد ارتباطات در پاسخ به این که توجه به امر صداقت در خبر را در بین چند درصد از رسانه‌های ما می‌بیند؟ اظهار کرد: طبیعتا در پاسخ به این پرسش در حال حاضر نمی‌توان گفت رسانه‌ها‌ این امر را رعایت می‌کنند یا خیر، زیرا به یک مطالعۀ میدانی مشخص و علمی نیاز دارد اما گاه اتفاق میافتد که متاسفانه برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها گوشه‌ای از یک خبر که کاملا در جهت منافع حزبی‌، گروهی و شخصی رسانه یا خبرنگار محسوب می‌شود را برجسته می‌کنند؛ این برجسته سازی‌ها گاهی صادقانه نیست و به نوعی کلاه گذاشتن سرمخاطب است که به نظرم امری کاملا غیرحرفه‌ای است که می‌تواند به مرور زمان اعتماد را که سرمایه اصلی هر رسانه‌ای است از بین برود. این عمل نیز یک کار ناشایستی است که برخی رسانه‌ها دچار آن می‌شوند.

سیدباقری عنوان کرد: متاسفانه سانسور هم یکی دیگر از ایراداتی است که گاه در برخی رسانه‌ها می‌بینیم؛ به عنوان مثال وقتی یک رویداد خیلی مهم اتفاق می‌افتد اما برخی رسانه‌ها به دلیل اینکه آن رویداد مطابق میلشان یا منافع تعریف شدۀ محدود نیست، آن را یا منتشر نمی‌کنند و یا برجسته نمی‌سازند و خیلی آرام و زیرکانه از کنارش رد می‌شوند. به نظرم این هم یکی از مشکلات رسانه‌ای ماست.

وی در ادامه همین بحث تاکید کرد: هر رسانه یک رسالت دارد و آن هم این است که باید آیینه و پژواک دردها و شادی‌های ملت خود باشد؛ حال این که این درد و شادی مطابق میل رسانه‌ای است یا خیر، چندان مهم نیست. رسانه‌ای که منافع ملی یک کشور را در نظر نمی‌گیرد و به منافع شخصی، فردی‌ و حزبی توجه می‌کند از رسالت خودش دور شده است و هرگز نمی‌تواند شریک دردها و شادی‌های مردم باشد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یک رسانه درست و سالم باید به گونه‌ای رفتار کند که مردم با اخبار آن هم‌ذات‌پنداری و احساس کنند که فعالیت رسانه‌ها مطابق با منافع ملی و فراگیر آنهاست، در غیر این صورت، تمایل و گرایش‌ها به رسانه کمرنگ می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران در آیینه رسانه