علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



هزاران قطعه غاز خاکستری مهمان تالاب سولدوز نقده شدند


فرامرز سفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان این اداره در پایش های خود از تالاب سولدوز بیش از یکهزار و 500 قطعه غاز خاکستری مهاجر و هزار قطعه مرغابی و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده کردند که پیش بینی می شود به تدریج بر تعداد آنها افزوده شود.
وی اضافه کرد: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی، شرایط مطلوب برای اسکان انواع پرندگان مهاجر از جمله غازهای خاکستری و مرغابی ها در تالاب های این شهرستان مهیا شده است.
وی اظهار کرد: این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف کرده و سپس کوچ خود را به مناطقی از شمال اروپا ادامه می دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده اضافه کرد: بارندگی های پاییزه و احیای تالاب های این شهرستان و نیز وجود امنیت زیست محیطی شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به این تالاب ها به وجود آورده است.
سفری از اهالی روستاهای همجوار تالاب های نقده خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شکار گونه های با ارزش جانوری به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، غاز خاکستری پرنده ای است با 83 سانتیمتر طول و بزرگترین غاز در منطقه بوده و منقارش ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.
بدن زیر تنه این پرنده خاکستری با رگه های کوچک سیاه بوده و به صورت دسته جمعی از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ می کند.
این پرنده، در مناطق تالابی، باتلاق ها، دشتهای سیلابی، سواحل دریاچه ها و رودخانه ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می سازد.
تالاب سولدوز در فاصله 25 کیلومتری شهرستان نقده واقع شده و در سال 1380 احیا و اکنون وضعیت مطلوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر شده است.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می کنند که از این تعداد، تالاب های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزء تالاب های بین المللی هستند.
شهرستان نقده با 121 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
3020/1905/1772

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رادیو سولدوز/ انتقاد مردم از مخابرات نقده