فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نشست تخصصی خوشنویسی در موزه خط و کتابت میرعماد


به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجموعه سعدآباد، کاوه تیموری از استادان انجمن خوشنویسان ایران و هنرمند پژوهشگر در عرصه هنر خوشنویسی با سابقه 38 سال تدریس در انجمن و مراکز آموزش عالی فرهنگیان است.
وی علاوه بر نگارش 10 مقاله و نوشتار هنری آثار تحقیقاتی به جامه هنری تقدیم کرد و همچنین سردبیری و نویسندگی برنامه های تخصصی خوشنویسی مانند مشق عشق – نگارستان خط را به مدت 2 سال در رادیو فرهنگ بعهده داشت و در حال حاضر سردبیر مجله آموزش رشد هنر و مولف آثار مرتبط با این هنر هستند.
از جمله کتب تالیفی و مقالات وی می توان راز خط در آثار استاد امیرخانی - پیشگامان خوشنویسی معاصر ایران - استاد عبدالله فرادی نمونه اعلا در تلاش و تعلیم خط - نقاشی های سهراب سپهری در آثار رضا مافی - هنر خوش نویسی در سه دهه گذشته - بزرگان نقاشی خط ایران؛ رضا مافی - بزرگان نقاشی خط معاصر ایران استاد جلیل رسولی-زیباشناسی در شیوه میرزا غلامرضا اصفهانی - عمادالکتاب؛ دیباچه ی خوشنویسی معاصر ایران و مروری بر آثار و احوال زنده یاد استاد حبیب‌الله فضایلی خوشنویس نامدار معاصر را نام برد.
دومین نشست تخصصی سال 1395 موزه خط و کتابت میرعماد با عنوان 'بررسی جریانهای خوشنویسی معاصر ایران' (خط نستعلیق) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با حضور تعدادی از پژوهشگران،هنرجویان و علاقمندان به هنر خوشنویسی ایرانی 27 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

* عکاسی متعهد، عکاسی سفارشی نیست
مدیر خانه عکاسان حوزه هنری می گوید: ‌عده ای انگ سفارشی بودن را به عکاسی متعهد میزنند در حالی که هنرمند متعهد، بر اساس باورها و اعتقاداتش کار می کند و تمام سختی ها را در این زمینه به جان می خرد.
سید احسان باقری در نشست هم اندیشی عکاسی متعهد اظهار داشت: انگیزه عکاس متعهد، بیشتر از انگیزه مادی، اعتقادی است ، متاسفانه جریان های غالب مراکز آموزشی، جشنواره ها و ... در زمینه عکاسی، بیشتر به هنر غیرمتعهد تعلق دارد.
و ی ادامه داد:باید کم ‌کاری هایی که در این زمینه صورت گرفته را جبران کنیم و در زمینه تربیت نیروهای متعهد گام برداریم.
باقری ضمن تاکید بر نیاز به افزایش توانمندی ها در عکاسان متعهد گفت : زمانی صدایمان شنیده می شود که حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم با تجهیز به دانش روز و افزایش توانمندی، هنری خلق کنیم که هرچند هم مخالف جریان غالب باشد، نتوانند آن را نادیده بگیرند.
مدیر خانه عکاسان در ادامه با اشاره به ویژگی های عضویت در این نهاد فرهنگی اظهار کرد: دریافت مجوز عکاسی، حمایت از برگزاری نمایشگاه انفرادی یا گروهی در گالری های خانه عکاسان ایران در کل کشور، برگزاری کارگاه ها و دوره هایی برای افزایش سطح سواد و مهارت عکاسان، برگزاری اردوهای عکاسی و حمایت از تولید مجموعه عکس و ... از حمایت هایی است که از اعضای خانه عکاسان به عمل می آوریم.
وی افزود: اعتلا و ارتقای عکاسی متعهد در کشور، هدف ماست. در این زمینه به تربیت نسل جدیدی از داوران، نویسندگان کتاب های عکاسی و ... نیاز داریم ضمن این که لازم است پیشکسوتها بیش از پیش وارد عرصه شده و به جوانان کمک کنند. اگرچه ممکن است عکاسی متعهد دشوارتر از عکاسی غیرمتعهد باشد، اما این سختی ارزش و رضایت بیشتری در ادامه برای هنرمند به همراه خواهد داشت.
در پایان برگزیدگان جشنواره عکس من انقلابی ام با موضوع حضور میلیونی مردم در حماسه 22 بهمن که از سوی شبکه افق برگزار شده بود شناخته و تقدیر شدند .

** کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات تخصصی عکاسی منتشر شد
کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات تخصصی عکاسی نوشته مهدی نوری مقدم منتشر شد.
‌در مقدمه این کتاب آمده است: عکاسی هنر تفریق واقعیت از حقیقت، هنر بازآفرینی جهان در قابی کوچک و فهمِ زیبای وجود از پشت چشمی دوربین است. هر چند عکاسی پس از دیگر هنرها پا به عرصه حیات بشری نهاد، اما در عمر نزدیک به 200 ساله خود، بیش از آن‌ها در زندگی بشر حضوری حیاتی و لازم داشته و دارد.
امروزه دیگر دوربین عکاسی (با هر شکل و فُرم) در زمره ضروری‌ترین وسایلی است که هر فردی هرروزه با خود به همراه دارد. پس هنری با این اهمیت را باید بیشتر جدی گرفت و به آن ارج نهاد.
به گزارش نویسنده این کتاب، در ادامه عنوان شده است: با وجود آنکه هنر عکاسی با اختلاف فقط چند سال دیرتر از ظهور آن در زادگاه مغرب‌زمینی خود به کشور ما وارد شد، اما دیرزایی آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی آن باعث عقب‌افتادگی چندین ساله این هنر در ایران‌زمین شد. حتی پس از تاسیس دانشگاه‌ ها و مراکز آموزشی عالی عکاسی در کشور، باز هم گریز از شیوه ‌های آموزش آکادمیک به عنوان یک اصل متعصبانه در نظام آموزش عالی ما پایا و ماندگار باقی مانده است.
نوری مقدم نویسنده این کتاب دارای فوق لیسانس پژوهش هنر از دانشگاه آزاد اسلامی و لیسانس کارگردانی تلویزیون و سینما از دانشکده صدا و سیما است و تالیف کتاب‌ هایی همچون: عکاسی از عین تا ی، تاریخ پوستر، هنر پوستر وفرهنگ جامع واژگان تخصصی عکاسی از دیگر آثار وی است که به همراه کتاب یادشده توسط انتشارات مارلیک منتشر شده است.
فراهنگ**9338**3079**1568

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
‫موزه خوشنویسی میرعماد قزوینی‬‎