سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اعتیاد ریشه کن نمی شود اما کنترل می شود


باشگاه خبرنگاران/ اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، اما حداقل می توان با اندیشه و تلاشی مخلصانه حداقل آن را کنترل کرد.

این روزها مصرف مواد مخدر البته از نوع صنعتی آن به قدری در میان جوانان رسوخ پیدا کرده است که به جزئی جدایی ناپذیر محافل و میهمانی های آن ها تبدیل شده است.

این مصرف های گاه و بی گاه و به قول جوانان تفریحی ویــرانگری‏ هایی را بِه دنبال دارد که زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى می شود و بدین ترتیب ممکن است سلامت جامعه را به طور جدی به خطر بیاندازد.

جوانان امروزی با امید این که تنها ماده ی تریاک اعتیاد آور است و مواد صنعتی امروز هیچ اعتیادی برای آن ها ایجاد نمی کند خیلی راحت و با خیالی آسوده و بدون اندیشیدن به سرانجام کار خویش به مصرف این مواد می پردازند.

*و اما شیشه...

یکی از مواد مخدر خطرناک که اخیرا بین جوانان شایع شده، شیشه است این ماده به عنوان محرک( نه مخدر) در مجالس و مراکز فساد در کشورهای انگلیس و استرالیا بین جوانان رواج داشته و متاسفانه هم اینک در دستان جوانان ایران زمین جابه جا می شود.

ترکیب اصلی این ماده از آمفتامین(Amphetamine) گرفته شده که یک ماده محرک و اعتیاد آور است و مغز و سیستم عصبی را به شدت تحریک می کند و از نظر شیمیایی اثر آن از آمفتامین بیشتر است. این مواد در لابراتوارهای غیر قانونی ساخته می شود و اسامی خیابانی مثل: کریستال، یخ، Meth و شیشه دارند. این ماده توهم زایی و اثرات محرک را باهم ایجاد می کند.

قاچاقچیان این ماده مخدر با این شعار که شیشه حاوی مورفین نیست پس اعتیاد آور نیست مصرف آن را تبلیغ می کنند و متاسفانه بسیاری از افراد ناآگاه خواسته یا ناخواسته در دام این ماده محرک گرفتار می شوند.

واقعیت بر این اساس است که شیشه یک ماده محرک بسیار اعتیاد آور است به طوری که در بسیاری از مقالات پزشکی قدرت اعتیاد زایی آن‌را بیشتر از مواد محرکی مانند کوکائین می دانند.

*جابه جایی مواد مخدر از نسلی به نسل دیگر

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر درباره افزایش قیمت شیشه در سال 93 هشدار داده بود که شیشه از کیلویی 18 میلیون و 900 هزارتومان در سال 93 به کیلویی 58 میلیون و 700 هزارتومان رسیده است .

علی شمشیری می گوید: از ابتدای سال ٩٤ قیمت مواد مخدر صنعتی شیشه از کیلویی 13 تا 14 میلیون تومان به حدود 100 میلیون تومان رسیده است.

افزایش چندین برابری ماده مخدر شیشه با این که از برخی لحاظ خوب و مثمر ثمر است اما مشکلاتی را نیز دارد و سوالات بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد می کند مبنی بر اینکه این افزایش ٧ برابری قیمت چه تبعاتی را با خود به دنبال دارد؟

آیا این افزایش قیمت ها خود به نوعی سرچشمه ی تصمیم جدید واردکنندگان مواد مخدر به کشور نیست و یا قرار نیست ماده ی جدیدی که چندین برابر مخرب تر از شیشه و البته بسیار ارزان قیمت تر از آن است وارد چرخه ی مصرف معتادان قرار گیرد؟ تمامی این اظهارات به این دلیل است که تا کنون هیچ یک از ما دهه پنجاه شمسی را که هروئین وارد بازار ایران شد و البته قبل از آن قیمت تنها ماده ی مخدر مصرفی یعنی تریاک به شدت افزایش یافت را فراموش نکرده ایم و یا این که همین اتفاق مجددا در دهه 70 به وقوع پیوست چرا که بار دیگر قیمت موادمخدر سنتی در ایران به طرز عجیبی بالا رفت و همین امر مقدمه ورود شیشه و کراک به بازار ایران بود.

و حال برای متوجه شدن این مطلب که قرار است امروز چه ماده ی مخدری جایگزین شیشه شود و دست به دست در میان جوانان ردو بدل شود باید منتظر بمانیم.

البته این افزایش قیمت به همین جا ختم نمی شود و تبعات دیگری نیز با خود به همراه دارد چرا که تا آن زمان که مصرف ماده ی مخدر تازه به بازار راه یافته بین معتادان توزیع شود آن ها به طور یقین برای تسکین درد خود به خرده دزدی هایی روی می آوردند که مجددا دودش به چشم مردم خواهد رفت و باید پیامدهای ناشی از دزدی های آن ها را به جان و دل بخرند.

و اکنون گویی تاریخ پس از بیست سال مجددا تکرار می شود و با افزایش قیمت چشمگیر این ماده مخدر باید منتظر ورود ماده ی جدیدی به بازار باشیم چرا که گویا قرار نیست مصرف این ماده ی افیونی کاهش و یا به اتمام برسد و تنها مصرف این افراد و سودجویی قاچاقچیان از ماده ای به ماده ی دیگر منتقل می شود.

که به نظر می رسد بهترین راه در مسیر مبارزه با این خطر، بالا بردن سطح آگاهی جامعه بویژه جوانان و حمایت های صحیح خانوادگی است تا فرزاندانشان از این بلای خانمان سوز در امان بمانند.


ویدیو مرتبط :
مسئولی که می خواهد اعتیاد را ریشه کن کند.... شوخی کردم