همه آنچه در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد


گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن برای پیشرفت همه‌جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم و ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر برای صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کرد که نقطه کانونی برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به وجود آید و به این مناسبت قرار شد شورای عالی فضای مجازی کشور تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا،‌ شورای عالی فضای مجازی از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل و موظف به راه‌اندازی مرکز ملی فضای مجازی کشور شد.

اولین جلسه اعضای شورای عالی فضای مجازی اواخر اسفند ماه با حضور رییس جمهور، روسای قوا و اعضای جلسه برگزار شد. خردادماه 91 طی حکمی از سوی ریاست محترم جمهوری، دکتر مهدی اخوان بهابادی به سمت دبیر شورای عالی فضای مجازی منصوب شد.

این شورا وظیفه داشت «مرکز ملی فضای مجازی کشور» را درست کند تا کامل و به‌روز بر فضای مجازی درونی و بیرونی اشراف داشته و درباره نحوه رویاروئی با آسیب‌های اینترنت تصمیم بگیرد.

در همین راستا شورای عالی فضای مجازی، در جلسه خود در تاریخ 25 شهریورماه 91، براساس ماده 9 اساسنامه‌ی مرکز ملی فضای مجازی، شرح وظایف و اختیارات و اعضای «کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» را تصویب کرد.

مرکز ملی فضای مجازی زیر نظر شورای عالی فضای مجازی کشور تاسیس شد تا اشراف کامل و به‌روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد. این مرکز در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی، بالاترین سطح حاکمیتی را در میان کلیه دستگاه‌های کشور در حوزه فضای مجازی دارد.

مصوبات شورای عالی فضای مجازی چیست؟

در تصویب‌نامه شورای عالی فضای مجازی در خصوص «شرح وظایف، اختیارات و اعضای کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور» نوشته شده کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور جهت تحقق امنیت فضای مجازی کشور تشکیل می‌شود.

در این تصویب‌نامه وظایف و اختیارات این کمیسیون به شرح زیر آمده است:

- فراهم آوردن شرایط لازم برای دستیابی فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت و سلامت برای آحاد مردم، نظام و کلیه نقش‌آفرینان در فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی

- ایجاد آمادگی لازم در عالی‌ترین سطح به منظور صیانت از زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات اینترنتی و دفاع مناسب در برابر هرگونه حمله در چارچوب مصوبات شورای عالی

- ساماندهی امنیت فضای مجازی کشور در شرایط عادی و بحرانی و همچنین تهیه و تصویب ضوابط، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در این عرصه

- تهیه و تصویب دستورالعمل‌ها و پیوست‌های امنیتی پروژه‌ها و طرح‌های فضای مجازی کشور

جلسه بعدی این شورا که در تاریخ 11 آذرماه 91 برگزار شد و از مصوبات آن می‌توان به مواردی مانند حد نصاب تشکیل جلسات کمیسیون‌های عالی تنظیم مقررات و ارتقای تولید محتوای فضای مجازی اشاره کرد.

بر این اساس حضور اکثریت مطلق اعضای کمیسیون (نصف به علاوه یک بوده) و مصوبات کمیسیون عالی با اکثریت نسبی اعضای حاضر در جلسه با رعایت حداقل هفت رای موافق معتبر می‌شود.

علاوه بر این در این جلسه مقرر شد مصوبات کمیسیون‌های عالی پس از تصویب در کمیسیون عالی برای اعضای شورای عالی ارسال شوند و چنانچه ظرف دو هفته (یا یک هفته بنا به تشخیص رییس شورای عالی در موارد اضطراری) حداقل پنج نفر اعضای شورای عالی اعتراض خود را به صورت کتبی نسبت به مصوبه مذکور به دبیرخانه شورای عالی اعلام کنند، موضوع جهت بررسی به شورای معین ارجاع داده شده و یا در غیر این صورت توسط دبیر شورای عالی ابلاغ می‌شود.

بنا بر اعلام، این مصوبات در قالب نامه‌ای به استحضار مقام معظم رهبری نیز رسیده و جهت اجرا از سوی مهدی اخوان بهابادی (دبیر شورای عالی فضای مجازی) ابلاغ شده است.

اما در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 26 دی 91 در خصوص «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392»، عناوین «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392» به شرح ذیل تصویب شده است:

- طرح ارتقای امنیت و دفاع سایبری(فضای مجازی)

- طرح ارتقای تولید محتوای فضای مجازی

- طرح ارتقای خدمات فضای مجازی

- طرح ارتقای زیرساخت‌های فضای مجازی

- طرح تنظیم مقررات فضای مجازی

- طرح حمایت از فعالان حقیقی و حقوقی فضای مجازی

- طرح توسعه علمی، تحقیقات توسعه‌ای، مطالعات راهبردی و فرهنگ‌سازی

- طرح فعالیت‌های بین‌المللی و برون‌مرزی

در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 29 تیر 92 در خصوص «حمایت از ترافیک داخلی و ایجاد تمایز بین ترافیک داخلی با ترافیک سایت‌ها و خدمات اینترنتی میزبانی شده در خارج از کشور»، تصویب شد با رعایت ملاحظات امنیتی دستگاه‌های امنیتی کشور و مشروط بر اعمال مالکیت و مدیریت توسط نهادهای حاکمیتی، اجرای عملیات و بهره‌برداری از نقاط تبادل ترافیک (IXP) داخلی، به یکی از مجموعه‌های متقاضی که تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند به موازات شرکت ارتباطات زیرساخت، از سوی مرکز ملی فضای مجازی تفویض شود.

شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 13 مرداد 92 در خصوص «سیاست‌های حاکم بر راه‌اندازی نقاط تبادل ترافیک (IXP) داخلی و ایجاد تمایز بین ترافیک داخلی از ترافیک سایت‌ها و خدمات میزبانی شده در خارج کشور» شرح وظایف خود را به این ترتیب تصویب کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با نظارت مرکز ملی فضای مجازی، اولین «نقطه تبادل ترافیک داده» (IXP)کشور را در شهر تهران راه‌اندازی نموده و طرح جامع خود برای راه اندازی سایر نقاط در سایر مناطق را نیز تهیه کند.

آبان 92 رییس‌جمهور و رییس شورای عالی فضای مجازی کشور؛ مهندس محمد حسن انتظاری را به سمت دبیر شورای عالی و رییس مرکز فضای مجازی کشور منصوب کرد.

یازدهم آبان ماه در نخستین جلسه شورایعالی فضای مجازی در دولت تدبیر و امید، رییس جمهوری به‌عنوان رییس شورا، بر بهره‌گیری از توانایی‌های شبکه ملی اطلاعات برای تعامل با شبکه جهانی اینترنت و شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا تاکید کرد و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی نیز مکلف به پیگیری و انجام مطالعات دقیق در زمینه‌ی شبکه ملی اطلاعات شد.

در این جلسه اعضای حقیقی و حقوقی شورا در خصوص شبکه ملی اطلاعات به تبادل‌نظر پرداختند و دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی را مکلف به انجام مطالعات دقیق در این راستا کردند.

به دنبال برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی در تاریخ سوم دیماه 92 مصوبه شورای عالی به شرح زیر پس از طی مراحل قانونی و ملاحظه رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط مهندس انتظاری - دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی - به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد:

مصوبه اول: تعریف شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات، به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ ها و مسیریاب ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواستهای دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می شود به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

مصوبه دوم: الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیر ساخت ارتباط فضای مجازی کشور

1- شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی

2- شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت ‌شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آنها

3- شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا وخدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک

4- شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران

5- شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور

6- شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی

مصوبه سوم : بودجه سال 93 مرکز ملی فضای مجازی

به منظور تحقق اهداف شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی، موافقت شد دولت مبلغ هزار میلیارد ریال از محل ردیف های درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بودجه سال 93 مرکز ملی فضای مجازی منظور کند.

بدین ترتیب از تاریخ راه‌اندازی نقاط تبادل ترافیک داده در کشور و پس از طی دوره زمانی مورد نیاز جهت اتصال مشترکین به این نقاط، اتصال متقابل شبکه‌ها و تبادل ترافیک داده بین کلیه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات داده و اینترنت در داخل کشور، جز از طریق «شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت» یا از طریق اتصال به «نقاط تبادل ترافیک داده » ممنوع شد.

با توجه به توسعه و پیشرفت فناوریها در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و گسترش استفاده از این ابزار ارتباطی در تمام سطوح جامعه کلیات سیاستهای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی در بیست و یکمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور در تاریخ سوم بهمن ماه 93 به تصویب رسید.

بر این اساس مصوب شد تا کارگروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت 9 دستگاه، سازمان و مرکز ملی فضای مجازی برای پایش محتوا در ارایه خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی تشکیل شده و همچنین مقرر شد تا گزارش عملکرد این کارگروه هر شش ماه یکبار به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارایه شود.

همچنین با توجه به این سیاستها ارایه کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال سازی و یا غیر فعال کردن دریافت پیامک های انبوه را برای کاربران فراهم کرده و هر گونه فعالیت برای ارایه خدمات محتوایی پیامکی نیز در چارچوب قوانین و مقررات کشور و با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکانپذیر خواهد بود.

بنابراین گزارش، خدمات پیامک انبوه خدماتی است که از طریق شبکه‌های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان، دریافت شده و جنبه تبلیغی و یا اطلاع رسانی دارد. همچنین خدمات ارزش افزوده پیامکی خدماتی است که کاربران به درخواست خود آن را انتخاب کرده و باید برای دریافت آن مبلغی را پرداخت کنند.

پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی پیش از این در چندین جلسه کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور مورد بررسی قرار گرفته بود.

در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 23 بهمن 92 در خصوص «تعریف و الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات»، در تعریف شبکه ملی اطلاعات آمده است این شبکه ‌به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوئیچ ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند نباید به هیچ وجه از طریق خارج کشور مسیریابی شود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی باید در آن فراهم باشد.

در این مصوبه در خصوص الزامات حاکم بر تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباط فضای مجازی کشور نوشته شده این شبکه باید متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا داخلی، کاملا مستقل و حفاظت‌شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آنها، با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم، با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران، با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه ها و مراکز حیاتی کشور و شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی باشد.

اعضای شورای عالی فضای مجازی در جلسه هجدهم اسفند 92 درباره موضوعات مربوط به فضای مجازی کشور بحث و تبادل نظر کردند.

نحوه فعالیت شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی و چگونگی دستور کار این شوراها از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که "شورای عالی فضای مجازی مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در خصوص مسائل مربوط به فضای مجازی کشور است.

بر این اساس مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت و شورای عالی فضای مجازی در خصوص اقدامات، دستور کارها و هم‌پوشانی تصمیم‌گیری‌ها در این شوراهای موازی بررسی‌های کارشناسانه را انجام دهند و تصمیم‌گیری درباره اصلاح این روند به جلسات آینده شورای عالی فضای مجازی موکول شد.

هفدهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور به عنوان بالاترین نهاد حاکمیتی در این حوزه، 21 اردیبهشت 93 برگزار شد و در این جلسه اعضای شورا به بحث درباره مفاد آئین‌نامه این شورا پرداختند.

رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید کرد: این شورا تشکیل شده است تا در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری سیاست‌گذاری‌ها در فضای مجازی را هماهنگ کرده و از موازی‌کاری‌ها جلوگیری کند.

روحانی افزود: هدف شورا این است که مردم از امکانات فضای مجازی راحت‌تر و سالم‌تر استفاده کنند؛ ضمن آنکه نگرانی‌ها در خصوص حفظ ارزش‌ها و ملاحظات امنیت شبکه نیز دغدغه همه ماست.

در خردادماه 93 چارچوب کلی فرآیند مدیریت راهبردی فضای مجازی کشور در جلسه شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و با اجماع به تصویب رسید.

اقدامات دارای فوریت فضای مجازی کشور پیش از این در ۲۷ موضوع کلان در مرکز ملی فضای مجازی و براساس اسناد بالا دستی تدوین شده و در این جلسه شورا از سوی اعضاء مورد بحث قرار گرفت و در نهایت با اجماع اعضا، چارچوبی کلی برای نحوه تدوین برنامه‌ها، اهداف و متولیان اجرایی این ۲۷ موضوع از قبیل نقاط تبادل ترافیک، ضد بدافزار، بازی‌های رایاانه‌ای و آی‌پی‌مدیا به تصویب رسید.

ساماندهی پیامک‌های انبوه و خدمات ارزش افزوده پیامکی در جلسه دهم آبان 93 شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح و پس از بحث و بررسی، ضرورت توجه و پرداختن به آن مورد تأیید همه اعضا قرار گرفت.

پس از طرح کلیاتی در مورد جوانب مختلف موضوع ساماندهی پیامک‌های انبوه و خدمات ارزش افزوده پیامکی، ادامه مذاکرات در مورد این دستور، به جلسه بعدی این شورا موکول شد.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور در 24 آبان 93 بر ضرورت صیانت از فرهنگ و حفاظت از شبکه ملی ارتباطات خاطر نشان شد و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته شد تا در هر مرحله از اجرای شبکه ملی ارتباطات، گزارشی به اعضا به منظور نظارت ارائه کند.

رییس جمهوری در این جلسه با تأکید بر این که شبکه ملی ارتباطات علاوه بر درآمدزا بودن می‌تواند در کشور ایجاد اشتغال کند، اظهار داشت: بخش‌های دولتی و خصوصی باید در تولید محتوا برای شبکه ملی ارتباطات سهیم باشند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شبکه ملی ارتباطات (اینترانت) باید علاوه بر دسترسی سریع و قیمت رقابتی، دارای جاذبه به منظور برآورده کردن نیازهای زندگی روزمره و درخواست‌های کاربران در حوزه‌های علمی و فرهنگی باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین پس از استماع گزارش مسئولان در خصوص فیلترینگ هوشمند، اقدامات انجام شده در این خصوص را بزرگ و قابل توجه ارزیابی کرد و خواستار ادامه راه و رفع نواقص به منظور تکمیل طرح‌ها در صیانت از محتوای فضای مجازی شد.

در این جلسه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی از پیشرفت شبکه ملی ارتباطات در کشور، به دو برابر شدن خطوط پرظرفیت کشور از ابتدای دولت یازدهم خبر داد و اظهار امیدواری کرد که تا پایان برنامه پنجم توسعه ایران بتواند به جایگاه ترسیم شده در منطقه خاورمیانه به لحاظ ضریب برخورداری از اطلاعات دست یابد.

در این گزارش با اشاره به ابزار علاقه برای استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان مسیر ترافیکی اطلاعات، عنوان شد استفاده از این امکان علاوه بر فراهم کردن فرصت برای کشور، ارزش اقتصادی و سیاسی بی‌نظیری برای ایران اسلامی به دنبال خواهد داشت.

مسایل امنیتی، حقوقی و فرهنگی شبکه ملی ارتباطات، توسعه دولت الکترونیک، حمایت از محتوا و ایجاد موتور جستجوگر داخلی، توسعه رسانه‌های اجتماعی در سطح ملی، پست ملی و بومی‌سازی نرم‌افزارهای داخلی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در بیست و دومین جلسه این شورا که دهم اسفندماه 93 و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تشکیل شد، فرآیند تولید و صادرات نرم افزار با توجه به مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی موجود مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، "دولت مکلف است در زمینه تشویق تولید نرم افزار و تسهیل صادرات نرم افزار و خدمات مهندسی فضای مجازی و همچنین رفع موانع و ارائه آموزش های مرتبط، اقدامات لازم را انجام داده و ظرف ۶ ماه گزارش اقدامات را به شورا ارائه نماید".

در این جلسه "طرح جامع توسعه فضای مجازی سالم و ایمن" مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت و تعریف و اهداف قید شده در آن مورد تصویب قرار گرفت.

همچنین مرکز ملی فضای مجازی موظف شد بر اساس تعریف و اهداف مصوب شورا، اقدامات، ضوابط و معیارهای خدمات و محتوای مربوط را طراحی و به تصویب شورا برساند و ضمن بروز رسانی آن، به طور سالانه گزارش از چگونگی پیشرفت این مصوب ارائه نماید.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در تاریخ 28 اسفند 93 با موضوع «سیاست‌های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه‌های ارتباطی»، خدمات پیامک انبوه، خدماتی تعریف شد که از طریق فرستنده مشخص و از طریق شبکه‌های ارتباطی بدون درخواست قبلی کاربران و پرداخت هزینه توسط آنان دریافت می‌شود و جنبه تبلیغی و اطلاع‌رسانی دارد و خدمات ارزش افزوده نیز پیامکی خدماتی است که کاربران به درخواست خود آن را انتخاب نموده و باید برای دریافت این خدمات مبلغی را به ارائه کننده خدمات پرداخت کنند و شامل مسابقات، سرگرمی، محتوای فرهنگی، مذهبی و علمی است.

شرایطی که در این مصوبه آورده شده، به این صورت است:

- هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزش های ایرانی و اسلامی باشد.

- هرگونه فعالیت برای ارائه خدمات محتوایی پیامکی در چهارچوب قوانین و مقررات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان‌پذیر است.

- به منظور حفظ و صیانت از اطلاعات خصوصی مخاطبان پیام و براساس قوانین به ویژه قانون جرایم رایانه‌ای، ارائه‌کنندگان خدمات ارتباطی و ارائه‌کنندگان خدمات محتوایی پیامکی حق واگذاری، فروش و یا در اختیار قرار دادن این اطلاعات به دیگران را ندارند و استفاده از فهرست مخاطبان خدمات پیامکی صرفا با رعایت حریم خصوصی کاربران مجاز است.

- ارائه‌کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال‌سازی و غیرفعال نمودن دریافت پیامک های انبوه را برای کاربران فراهم کنند.

در تاریخ دوم اردیبهشت 94 دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مصوبات بیست و دومین جلسه این شورا را به دولت و سایر دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مصوبات بیست و دومین جلسه این شورا را درباره «راهکارهای توسعه صادرات نرم افزار» و «طرح جامع توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» پس از استحضار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای انجام اقدامات اجرایی و عملیاتی ابلاغ کرد.

در اجرای مصوبه راهکارهای توسعه صادرات نرم افزار دولت مکلف شده تا برای تشویق تولید نرم افزار، تسهیل صادرات نرم افزار و خدمات مهندسی و رفع موانع و ارایه آموزش های لازم در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورده و نتیجه آن را در هر شش ماه به شورای عالی فضای مجازی کشور گزارش دهد.

بنابراین گزارش، مطابق مصوبه طرح جامع توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، مرکز ملی فضای مجازی نیز مکلف شده است تا چارچوب اقدامات، ضوابط و معیارهای خدمات و محتوای «طرح جامع توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» را طراحی و جهت تصویب به شورای عالی فضای مجازی کشور ارایه کند.

همچنین براساس این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی باید علاوه بر به روزرسانی سالانه چارچوب، ضوابط و معیارهای خدمات و محتوای مربوط به آن، گزارش پیشرفت این مصوبه را به صورت مستمر به شورای عالی فضای مجازی ارایه دهد.

براساس تعریف شورای عالی فضای مجازی کشور، فضای مجازی سالم، مفید و ایمن فضایی است متشکل از شبکه های ارتباطی که در آن محتوا و خدمات مفید در چارچوب مبانی و ارزش های اسلامی و قوانین و مقررات کشور ارایه می شود.

کاربران نیز می توانند براساس ویژگی های جمعیتی (از قبیل سن، جنس، شغل و تحصیلات) از محتوا و خدمات مورد نیاز بهره مند شوند و حتی الامکان در برابر محتوا و رفتارهای آسیب زا محفوظ بمانند که ایجاد و توسعه داوطلبانه، مشارکتی و قابل مدیریت بودن آن، تولید و توزیع محتوا و خدمات سالم، مفید و ایمن مورد نیاز و ممانعت از نشر محتوا و خدمات مضر،ناسالم و ناایمن از نتایج اصلی این طرح خواهد بود.

مصوبه اجرایی دیگر شورای عالی فضای مجازی کشور در تاریخ 5 اردیبهشت 94 با موضوع «راهکار توسعه صادرات نرم‌افزار» نیز دولت را مکلف کرد در جهت «تشویق تولید نرم‌افزار، تسهیل صادرات نرم‌افزار و خدمات مهندسی» و رفع موانع و ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه، اقدامات لازم را به عمل آورد.

اما در جلسه چهارم آذرماه 94 پس از بحث و بررسی مواد و بندهای پیشنهادی توسط اعضای شورا، به منظور ساماندهی هر یک از اقدامات کلان در سطح کشور، متولیان مربوطه و دستگاههای همکار تعیین شدند.

حمایت از بازی های رایانه ای داخلی شامل ارایه تسهیلات و تخفیف ها در خصوص تبلیغات این نوع بازی ها، حمایت از بازی های فاخر، نوآور و آنلاین و مبتنی بر تلفن همراه، همچنین حمایت های سرمایه ای و زیر ساختی، حمایت از تشکیل مراکز رشد و صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، حمایت از صادرات بازی های رایانه ای، تربیت نیروی انسانی متخصص برای صنعت بازی های رایانه ای و فرهنگ سازی در زمینه فرصت ها و تهدیدهای بازی های رایانه ای و اصلاح و تنقیح قوانین مرتبط با مالکیت آثار از جمله اهم مفاد مصوبه سیاست ها و اقدامات کلان بازی های رایانه ای است.

در نخستین جلسه از دور دوم شورای عالی فضای مجازی، با توجه به پایان دوره و با اتفاق آرای اعضا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان دبیر جدید شورا و رییس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد.

در جلسه 25 شهریور 94 شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رییس‌ جمهور برگزار شد، از تلاش‌های دکتر انتظاری در تصدی دبیری شورای عالی فضای مجازی در دوره قبل قدردانی شد. با توجه به پایان دوره و با اتفاق آرای اعضا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی به عنوان دبیر جدید شورا و رییس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این جلسه با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر ضرورت تدوین، پیگیری و تحقق منویات راهبردی ایشان در این حوزه تأکید کرد.

رییس جمهور با تأکید بر اهمیت روز افزون مسایل مربوط به فضای مجازی در زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم و نقش آن در رشد فرهنگی و معنوی جامعه، تشکیل منظم جلسات و پیگیری مصوبات شورا و تأمین هماهنگی لازم را خواستار و از همه دستگاه‌ها خواست که همکاری لازم را با دبیر خانه شورا داشته باشند.

در جلسه چهارشنبه 25 آذرماه 94 شورای عالی فضای مجازی که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور برگزار شد، شش سیاست کلی حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه‌های فرهنگ سازی، آموزش و تربیت سرمایه‌های انسانی، ایجاد فضای رقابتی و توسعه فضای کسب و کار، توسعه برنامه‌های پژوهشی و آینده نگری، حمایت از نخبگان، شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و مالکیت آثار و نیز توجه به بازی‌های رایانه‌ای داخلی به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه، مسئولیت و وظایف سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با عنوان نگاشت نهادی در این زمینه تصویب شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی