سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برگزاری جشن نوروز با موسیقی اصیل ایرانی در بوسنی


برگزاری جشن نوروز با موسیقی اصیل ایرانی در بوسنیایرنا/ جشن نوروز با نواختن موسیقی اصیل ایرانی در طی برنامه های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر زنیتسا بوسنی و هرزگوین برگزار شد که با استقبال مقامات محلی و مردم این شهر رو به رو شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم روز پنجشنبه در چارچوب جشنواره بین المللی بهاره شهر زنیتسا و با همکاری موزه ملی این شهر و حضور «منصور سینائوویچ» وزیر فرهنگ کانتون زنیتسا، «زیاد سوفیچ» معاون شهردار، «عدنادین یاشارویچ» رئیس موزه ملی و جمعی از علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران برگزار شد.
«عدنادین یاشارویچ» رئیس موزه ملی شهر زنیتسا در ابتدای این مراسم ضمن خوش آمد گویی به حاضران و تشکر از رایزنی فرهنگی کشورمان گفت: بسیار خوشحالیم که با جشن نوروز و سال نو ایرانی به عنوان بخشی از فرهنگ و آیین ایرانی آشنا می شویم.
وی که از مورخین و نویسندگان برجسته بوسنی و هرزگوین است خطاب به حاضرین در مراسم افزود: مطمئن هستم از موسیقی سنتی ایران لذت می بریم ما از آنچه که فکر می کنیم به یکدیگر نزدیک هستیم از زمانهای قدیم با هم در ارتباط بودیم. ما هم در بوسنی و مخصوصا در شهر زنیتسا اولین روز فصل بهار را جشن می گیریم و جشنواره هنری ما هم همیشه از روز اول فصل بهار شروع می شود.
«منصور سینائوویچ» وزیر فرهنگ، آموزش و ورزش کانتون زنیتسا در سخنان کوتاهی با ابراز تشکر و خرسندی از شرکت در این مراسم و تاکید بر اینکه اولین بار است که یک کنسرت موسیقی سنتی ایرانی در این شهر برگزار می شود، گفت: برای من هم این اولین فرصتی است که می توانم موسیقی سنتی ایران را بشنوم.
سینائوویچ افزود: به دوستان ایرانی و رایزن فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین سال نو ایرانی را تبریک می گویم و امیدوارم این برنامه آغاز همکاری های بیشتر و گسترده تر بین ما باشد.
وی با اشاره به فرهنگی غنی ایران گفت: این شهر امکانات زیادی برای برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری دارد و ما آماده گسترده تر کردن این همکاری ها با رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین هستیم.
«علی اصغر عامری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو نیز گفت: جشن نوروز به عنوان کهن ترین جشن ایرانی که بیش از سه هزار سال قدمت دارد نقش مهمی در ایجاد هویت مشترک بین ایرانیان و ساکنین مناطق ماوراءالنهر تا هندوستان و تا آسیای میانه و قفقاز داشته است.
وی افزود: این سرزمین پهناور در طول این سالیان دراز شاهد مردمان و حاکمانی با عقاید متفاوت و زبان های متعدد بوده ولی همواره جشن نوروز به عنوان آیینی باشکوه مورد استقبال فراوان بوده و اکنون نیز به عنوان یک میراث مشترک فرهنگی از سال 2010 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی نوروز جای خود را باز کرده است.
عامری افزود: شاید بتوان گفت ابنکه ایرانیان آغاز سال خود را در هنگام اعتدال طبیعت و تساوی ساعات شب و روز جشن می گیرند نشانه اعتدال در فکر و مشی آنهاست و در جهانی که افراط و تفریط یکی از مصائب و مسائل بزرگ بشر امروز است سخن از اعتدال و به کارگیری آن در زندگی یکی از ضرورت و واجبات جامعه بشری است.
در ادامه این مراسم برنامه گروه موسیقی ایراهستان فارس که با همکاری اداره کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل ارشاد استان فارس به بوسنی و هرزگوین اعزام شده اند به اجرای موسیقی پرداختند که مورد استقبال فراوان حاضران قرار گرفت.
در حاشیه این مراسم سفره هفت سین نوروزی به نمایش گذاشته شده بود که همکاران رایزنی فرهنگی ایران توضیحات مبسوطی را در این خصوص به میهمانان ارائه دادند.

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
موسیقی اصیل ایرانی