علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



پژوهشگران چینی مشغول کار بر روی خودرویی هستند که توسط مغز هدایت می‌شود


9صبح/ اگر ایده خودروهای بدون راننده در آینده موجب نگرانی شما می‌شود، این خبر یا باعث آرامش خاطر شما خواهد شد و یا برعکس شما را به وحشت خواهد انداخت. پژوهشگران شهر بندری تیانجین در چین ادعا نمودند که اولین خودروی چینی را ساخته‌اند که بدون دخالت دست یا پا هدایت می‌شود.

اگر ایده خودروهای بدون راننده در آینده موجب نگرانی شما می‌شود، این خبر یا باعث آرامش خاطر شما خواهد شد و یا برعکس شما را به وحشت خواهد انداخت. پژوهشگران شهر بندری تیانجین در چین ادعا نمودند که اولین خودروی چینی را ساخته‌اند که بدون دخالت دست یا پا هدایت می‌شود. این خودرو تنها توسط قدرت مغز و البته به کمک نصب تجهیزات پیشرفته هدایت به حرکت در می آید.

ابزارهای ذهن خوانی چندان جدید نیستند. هر ساله شرکت‌ها و تکنولوژی‌های زیادی ادعای ساخت چنین ابزارهایی را می‌نمایند ولی به ندرت محصولی قابل استفاده تولید می‌گردد. تاکنون بیشترین نمونه‌های موفق ساخته شده در این زمینه ابزارهای پزشکی بوده‌اند. در اینجا نیز همان ایده و تئوری به کار رفته است. سیگنال‌های electroencephalogram یا EEG که توسط سنسورها از مغز راننده خوانده می‌شوند، توسط کامپیوتر به دستورهای حرکتی تبدیل شده و به سیستم هدایت خودرو منتقل می‌گردد.

استفاده مستقیم از مغز برای هدایت خودرو می‌تواند امری دو جانبه باشد. از یک سو اتصال مستقیم مغز به سیستم هدایت خودرو تاخیر قابل توجهی که در انتقال فرمان از مغز به ماهیچه وجود دارد را حذف می‌نماید. از سوی دیگر از آنجا که مغز راننده ممکن است به سادگی تمرکز خود را از دست دهد، این اتصال مستقیم از نظر برخی ایده‌ای خطرناک به شما می رود.

دوان فنگ دانشیار دانشگاه Nanki و سرپرست این تیم تحقیقی ادعا می‌نماید جایی برای نگرانی نیست. هدایت توسط مغز تنها زمانی لازم است که وضعیت حرکتی خودرو تغییر می نماید. به عبارتی دیگر برای ادامه حرکت در مسیر نیازی به تمرکز نیست. این وضعیت مانند خودروی نیمه خودکاری است که در هنگام لزوم به دستورات مغز راننده پاسخ می‌دهد و افکار غیر مرتبط را نادیده می‌گیرد.

این تحقیق هدفی خیرخواهانه نیز دارد. شاید نتیجه این پژوهش کمی راحتی بیشتر و تجمل برای افراد عادی باشد، ولی برای معلولان یا افرادی که توانایی رانندگی ندارند بسیار مهم خواهد بود. این تکنولوژی آنان را قادر خواهد ساخت تا به آسانی رانندگی کنند تنها چیزی که لازم است انجام دهند این است که به آن خوب فکر کنند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
‮ ‮پژوهشگران بافت مغز انسان را در آزمایشگاه رشد دادند