فواید زیست‌محیطی کشت صنوبر چیست؟


‌یک کارشناس کشاورزی گفت: صنوبرها استعمال کودها و مواد‌شیمیایی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

مهدی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: صنوبرها فواید زیست‌محیطی فراوانی در مقایسه با کشت ردیفی گیاهان یک‌ساله عرضه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان کاهش پتانسیل نشت مواد‌شیمیایی را عنوان کرد. علاوه بر این، درختان صنوبر مثل نواری سپرمانند جلوی هدررفت مواد‌غذایی از نزدیک جویبارها، رودخانه‌ها و زمین‌های مرطوب را می‌گیرند و فرسایش آبی و بادی نیز در دوره رشد آن‌ها کمتر از گیاهان یک‌ساله است.

‌این کارشناس با اشاره به این‌که صنوبرها به مرور زمان باعث ازدیاد محل سکونت پرنده‌ها و پستانداران کوچک، در نتیجه تنوع زیست‌محیطی می‌شوند، ادامه داد: می‌توان به صراحت اذعان کرد که صنوبرها فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات اراضی کشاورزی هستند اما به عنوان محصولی جدید، خطرات و چالش‌های جدیدی در قیاس با کشاورزی سنتی به‌وجود می‌آورند. از این‌رو، کشاورزان قبل از اقدام به کشت باید نسبت به انطباق عملیات کشاورزی و پتانسیل بازار محل سکونت خود با کشت این نوع درخت آگاهی داشته باشند.

‌وی تصریح کرد: کشاورزان باید با پرسنل توسعه محل و سایر افراد آگاه در خصوص صنوبر مشورت کنند تا علاوه بر کشت درختان مناسب و سازگار با محل، اقدامات و عملیات مدیریتی مناسب را تعیین کرده و هزینه‌های تولید و ارزش بازار برای محصولات را تخمین بزنند. در واقع‌ با توجه به نیاز به تنوع‌بخشی و استمرار تولید در بخش کشاورزی، درخت صنوبر ارمغان جدیدی است که زمان به همراه آورده است.

‌شجاعی خاطرنشان کرد: تکثیر صنوبر با دو روش جنسی و غیر‌جنسی انجام می‌گیرد، ولی روش جنسی به خاطر پایین بودن قوه نامیه بذور و حساس بودن گیاهچه‌ها به بیماری مرگ گیاهچه مشکل است. از این‌رو‌ اغلب تولیدکنندگان تکثیر با روش‌های غیرجنسی را برمی‌گزینند که از جمله آن‌ها می‌توان قلمه را نام برد. روش کشت بافت نیز هنوز در ایران فراگیر نشده و در حالت آزمایشگاهی و مراکز تحقیقاتی به سر می‌برد.

این کارشناس کشاورزی در ادامه تاکید کرد: صنوبر علاوه بر تاثیر شگرفی که در افزایش منابع هوای پاک دارد، از خواص دارویی زیادی نیز برخوردار است. مثلا میوه این درخت درمان مناسبی برای ورم کلیه، همچنین رفع اختلالات مخاطی و ریوی است و جوشانده آن نیز دهان‌شویه مناسبی برای رفع برفک و زخم‌های دهان است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کشت ترکیبی صنوبر و هندوانه در فومن