اعلام برنامه‌ها و اولویت‌های جشنواره‌ی فیلم مقاومت


رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه مشکلی بابت بودجه برگزاری جشنواره فیلم مقاومت نداریم‌، ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه خاصی را برای حمایت از فیلم‌های دفاع مقدس در نظر بگیرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا‌، محمد حسین نیرومند رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به تشریح جزئیات برگزاری این جشنواره پرداختند و توضیحاتی را درباره وضعیت تولید و نمایش فیلم‌های دفاع مقدس ارائه کردند.

در نشستی که صبح امروز 30 آذر ماه در تالار «اسوه» برگزار شد‌، نیرومند با اشاره به تلاش کمیسیون فرهنگی مجلس برای اختصاص بودجه به تولید فیلم‌های دفاع مقدس افزود: سال گذشته کمیسیون فرهنگی 20 میلیارد تومان را به این امر اختصاص داد اما این رقم در لایحه‌ی بودجه سال گذشته اختصاص پیدا نکرد و امیدوارم امسال این اتفاق بیفتد، زیرا جلساتی داشتیم و قول مساعدی هم گرفتیم تا بودجه‌ای جداگانه در حوزه مقاومت تعریف شود تا بتوانیم کارهای ملی و بین‌المللی بسازیم.

در این نشست محمد خزاعی با اشاره به پیشینه جشنواره فیلم مقاومت یادآور شد: امسال یکی از بزرگترین دوره‌های جشنواره را تجربه می‌کنیم، چرا که جشنواره جدید 24 بخش دارد و شامل بخش‌هایی همچون مستند ‌، کوتاه‌، تله فیلم ‌، سریال‌، پویا نمایی‌، نماهنگ‌، قلم طلایی‌ و... در بعد ملی و دربعد بین‌الملل است.

خزاعی با برشمردن اولویت‌های این دوره از جشنواره فیلم مقاومت افزود: مهلت ارسال آثار 15 اردیبهشت 95 است و اولویت ما با فیلم‌هایی است که برای اولین بار نمایش داده می‌شود.

در همین زمینه نیرومند نیز توضیح داد: یکی از مشکلات دوره‌های گذشته، نمایش فیلم‌هایی بود که قبلا در جشنواره فیلم فجر رونمایی شده بودند یا حتی اکران شده بودند، به همین دلیل تماشاگران انگیزه کافی برای دیدن این فیلم‌ها نداشتند اما امسال تصمیم داریم چند اثر جدید را در جشنواره رونمایی کنیم.

خزاعی در ادامه از بخش «جلوه‌گاه نور» به عنوان بخشی ویژه پدران و مادران شهدا یاد کرد که به گفته او در دو بخش حرفه‌ای و مردمی برگزار می‌شود.

این تهیه کننده سینما با ارائه توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل این جشنواره یادآور شد:امسال موضوعات 15 گانه‌ای در بخش بین‌الملل داریم و جایزه «عماد مقنیه» را به معرفی شهدای حرم اختصاص داده‌ایم.

خزاعی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های بخش بین الملل گفتمان فرهنگی با حضور چهار اندیشمند است و در کنار آن به نمایش و نقد و بررسی فیلم‌هایی می‌پردازیم که در راستای پروژه اسلام هراسی و ایران هراسی ساخته شده‌اند، ضمن اینکه معرفی چهره‌های جهانی مقاومت نیز از دیگر رویکردهای ما است.

وی خاطر نشان کرد: این دوره از جشنواره به طور همزمان در دو کشور دیگر برگزار می‌شود که بعدا نام آنها را اعلام می‌کنیم. از سوی دیگر پکیجی از فیلم‌های با موضوع مقاومت خواهیم داشت که به طور رایگان آن را به NGOهایی که همسو با تفکرات ما هستند، ارائه می‌کنیم تا آثار این پکیج را نمایش بدهیم و در کنار اینها 47 هفته فیلم در خارج از کشور برپا می‌کنیم.

خزاعی توجه به مقوله پژوهش را از دیگر رویکردهای جشنواره مقاومت برشمرد و توضیح داد: در حوزه فیلم مقاومت دچار فقر پژوهش هستیم و در همین راستا هشت جلد کتاب آماده چاپ کرده‌ایم و نشست‌های تخصصی و انتشار ویژه نامه فیلم مقاومت را نیز پیش رو داریم، از سوی دیگر پیشنهاد برگزاری باشگاه فیلم مقاومت را برای آموزش فیلم‌سازی در این زمینه ارائه کرده‌ایم که امیدواریم با راه اندازی این باشگاه، شاهد اتفاقات خوبی به ویژه در زمینه فیلمنامه نویسی باشیم.

دبیر جشنواره‌ی فیلم مقاومت همچنین از برگزاری چهار بزرگداشت و نیز تشکیل شورای راهبردی فیلم مقاومت خبر داد.

او همچنین از خبرنگاران حاضر در نشست خواست تا دلایل برگزار نشدن سالانه جشنواره فیلم مقاومت را بررسی کنند.

خزاعی ابراز تاسف کرد که در کشور ما تولید فیلم‌های استراتژیک این اندازه مغفول واقع شده است در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه که خودشان سینما ندارند چشم امیدشان به سینمای ایران است تا مثلا فیلم‌هایی درباره داعش بسازد یا جنایت‌های عراق و سوریه را نمایش بدهد.

او در عین حال خاطرنشان کرد: کل مدیریت فرهنگی نسبت به ساخت اینگونه فیلم‌ها غفلت کرده است، از سوی دیگر بعضی فیلم‌سازان نیز ساخت این گونه آثار را کارهای سفارشی می‌دانند و علاقه چندانی ندارند.

خزاعی یادآور شد: جشنواره مقاومت در سال‌های گذشته نخبگان منطقه را شناسایی کرده و به آنها کمک کرده تا فیلم‌های خودشان را بسازند و از این طریق نوعی جریان‌سازی را آغازکرده است.

وی توضیح داد:هدف ما برگزاری صرف یک جشنواره و دور همی نیست، بلکه کارهای بسیار مهمی را در منطقه پیشرو داریم اگر می‌خواهیم در جبهه فرهنگی موفق شویم، نیازمند پرداختن به چهره‌هایی مانند سردار سلیمانی هستیم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت یادآور شد: سال گذشته قرار بود مجلس بیست میلیارد تومان به ساخت فیلم‌های دفاع مقدس کمک کند اما هزاران تلفن به کمیسیون مجلس شد که چرا می‌خواهید این رقم را کمک کنید و حالا چه شد؟!آن بودجه در سبد کالای خانوار نیامد.

خزاعی با تاکید بر اینکه جریان انقلاب و مقاومت متعلق به افراد خاصی نیست خاطر نشان کرد: نباید بین هنرمندان خط کشی کنیم، در این رهگذر تنها کسانی نمی‌توانند کار کنند که اندیشه‌هایشان با ریشه‌های انقلاب هم خوانی نداشته باشد اما خط کشی‌ها و خودی و غیرخودی پیامد خوبی نخواهد داشت.

او با اشاره به شرایط فرهنگی کشور در دهه 60 متذکر شد: باید به صداقت آن دوره برگردیم در آن زمان بسیاری از ما از پایگاه‌های فرهنگی مساجد بیرون آمدیم اما امروز جای چنین پاتوق‌های فرهنگی خالی است.

در ادامه این نشست نیرومند درباره ساخت پنج فیلم جدید در جشنواره فیلم مقاومت توضیح داد: ساخت سه اثر قطعی شده است که یکی از آنها درباره دستگیری ریگی است و دیگری فیلمنامه‌ای مرتبط با لانه جاسوسی است. در کنار این دو فیلم؛ نقی نعمتی هم فیلم دیگری را با رویکرد هنری برای جشنواره می‌سازد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جلسه‌ای که چندی پیش با رئیس سازمان سینمایی و رئیس صدا و سیما داشته است‌، توضیح داد: از آنجا که مقوله مقاومت امری ملی است، نیازمند کمک همه نهادها به ویژه وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما است و در این جلسه نیز قول‌هایی برای کمک به برگزاری جشنواره داده شد که بعدا آن را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره رویکرد جشنواره فیلم مقاومت به آل سعود و تفاوت نگاه این جشنواره با سیاست گذاری‌های دولت تصریح کرد: نمی‌توان نسبت به فاجعه منا بی‌تفاوت بود، ممکن است دولت به فکر روابط با کشورهای دیگر باشد اما نمی‌توانیم از این فاجعه بگذریم. از سوی دیگر جشنواره بستری برای کارهای اهل هنر است.

در همین زمینه خزاعی نیز گفت: رویکرد ما منافاتی با سیاست‌گذاری‌های دولت ندارد البته سیاست‌های جشنواره با سیاست‌های کل نظام مطابقت دارد. ضمن اینکه با نمایش یک فیلم دریک جشنواره روابط کشورها به هم نمی‌ریزد، در حال حاضر نیز وضعیت عربستان برای همه مشخص است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگری درباره مطالبی که ابراهیم حاتمی‌کیا در دوره پیشین جشنواره فیلم مقاومت مطرح کرده بود‌، تصریح کرد: آن سخنان درددل‌های ایشان بود که نسبت به جریاناتی که در جشنواره فجر وجود داشت مطرح کرد، البته آقای حاتمی‌کیا مسائل مختلفی را بیان کرد. جشنواره فیلم مقاومت هم به هیچ گروه خاصی وابسته نیست و متعلق به تمام طیف‌ها است.

خزاعی درباره احتمال برگزاری دوره جدید جشنواره در یکی دیگر از استان‌ها توضیح داد: تهران میزبان اصلی جشنواره است و دیگر استان‌ها رغبت چندانی از خود نشان نداده‌اند.

او در ادامه از راه اندازی شبکه نمایش بسیج خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با این شبکه بخشی از مشکلات زیرساخت‌ها مرتفع شود، چرا که در حال حاضر سینمای ایران از کمبود زیرساخت رنج می‌برد و تعدادی از استان‌ها سینما ندارند.

خزاعی درباره تولید مشترک فیلم میان ایران و کشورهای دیگر گفت: فیلمنامه‌ای به ما ارسال شد چون در نهایت اندیشه آن فیلمساز با ما هم خوانی نداشت‌، نتوانستیم آن را بسازیم.

او درباره اکران فیلم «پادشاه شن» نیز گفت: نمی‌دانم چقدر از نمایش این فیلم استقبال می‌شود مواضع ضد سعودی آن بسیار درست است اما کسی درخواستی برای اکران آن نداشته است، ضمن اینکه آن فیلم برای نمایش در ایران باید خیلی آنالیز(سانسور) شود.

در ادامه این نشست محمد حسین نیرومند درباره حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از ساخت فیلم‌های حوزه مقاومت توضیح داد: همچنان این رویکرد را داریم. و در همین زمینه بودجه‌ای هم مصوب شده است. آماده کمک به ساخت فیلم‌ها چه به صورت مادی و چه به صورت استفاده از امکانات شهرک سینمایی هستیم. البته بحث اکران این فیلم‌ها به حوزه دیگری بر می‌گردد.

این مدیر با بیان اینکه بسیج سالن‌های زیادی را در اختیار دارد‌، افزود: بحث زیرساخت بسیار مهم است و مشغول تجهیز یکسری از سالن‌های بسیج هستیم، چون هدف ما این است که کانون‌های فرهنگی در تمام حوزه‌های هنری به صورت جدی‌تری در سراسر کشور فعال شود.

نیرومند نیز درباره ساخت پروژه‌های مشترک گفت: سینما گران سوریه به شدت علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند و وزارت فرهنگ آن کشور نیز همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند و امسال کار مشترکی با این کشور اتفاق افتاد که سازندگان آن بسیار جوان بودند اما توانستند اثر قابل توجهی را ارائه بدهند.

به گزارش ایسنا،‌ چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت با دبیری محمد خزاعی سال 95 در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کلیپ کارتونی اعلام نامزدهای جشنواره فیلم کودک اصفهان-قسمت اول