سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مرگ روزانه 18 مازندرانی به‌دلیل سکته مغزی و بیماری قلبی/ ضرورت توجه به تغذیه سالم و تحرک بدنی


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، نخستین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مازندران همزمان با هفته سلامت، با هدف ارائه گزارش مدیران کل عضو کارگروه، تبیین برنامه‎های سال‌جاری، تلاش برای ارتقای شاخص‌های سلامت و ارائه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر به‎ویژه تأکید بر جلوگیری از افزایش بیماری دیابت برگزار شد.

در این نشست، سخنان مدیران کل دستگاه‎های عضو کارگروه مذکور نشان از وخامت اوضاع مرگ و میرهای ناشی از حوادث غیر واگیر همچون تصادفات، بیماری‎های قبلی عروقی، دیابت و رعایت نکردن بهداشت فردی دارد.

عادات بد غذایی، کم‎تحرکی، مصرف دخانیات و مواد الکلی گریبان بسیاری از خانواده را گرفته است، هنوز رعایت بهداشت فردی و خودمراقبتی به یک فرهنگ تبدیل نشده است و گویا باید اتفاقی بیفتد تا قدر سلامتی خود را بدانیم؛ اتفاقی که شاید دیگر زمانی برای جبران وجود نداشته باشد!

افزایش میل به غذاهای نشاسته‌ای، شور و پُرچرب به همراه نوشابه و افزایش رغبت به فست‌فودها، هر روز به آمار مبتلایان دیابت و فشار خون بالا می‎افزاید و انسان‎ها بی‌آنکه بدانند، با مصرف این مواد غذایی دچار ناتوانی جسمی یا مرگ تدریجی می‎شوند!

* سرویس‎های بهداشتی و آبخوری‎های مدارس، ساماندهی شوند

استاندار مازندران با اشاره به اهمیت سلامت در زندگی انسان‎ها، گفت: ورزش همگانی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و دولت نیز در این زمینه تا جایی که در توان دارد، زمینه‎سازی می‎کند.

ربیع فلاح بیان کرد: بحث صادرات مرکبات و برنج را نیز در مازندران داریم که باید مدیریت سازمان جهاد کشاورزی و نظارت فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا حدی باشد که برنامه‎های صادراتی را به‎خوبی عملی کنیم.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه 80 درصد فعالیت‎های کشاورزان مازندرانی در تولید مرکبات و برنج است، گفت: در بخش ساماندهی برنج، کار زیادی انجام نشده، در بحث سورتینگ مرکبات نیز باید برنامه صادرات‎محور داشته باشیم.

وی درباره برنامه ایمنی آب در مازندران نیز از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خواست تا همه شهرهای مازندران در این برنامه گنجانده شده و مسئولان نیز همکاری و مشارکت لازم را انجام بدهند.

رئیس کارگروه سلامت مازندران بیان کرد: بحث سرویس‎های بهداشتی و آبخوری‎های مدارس نیز باید ساماندهی شود.

* راه‌اندازی 18 کلینیک تخصصی در سراسر مازندران در راستای طرح تحول نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه طرح غربالگری دیابت در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار جمعیت صورت گرفته است، گفت: این طرح در تمامی روستاهای هدف انجام و به پایان رسیده است، اما در شهرها هنوز ادامه دارد.

قاسم جان‎بابایی اظهار کرد: از مجموع 690 هزار و 58 نفر واجد شرایط برای طرح غربالگری دیابت در مازندران، 289 هزار و 471 نفر در معرض خطر هستند که بیش از 80 درصد آنها را روستائیان تشکیل می‎دهند.

وی با اشاره به اندازه‎گیری فشار خون در جمعیت هدف روستاها و شهرهای زیر 20 هزار جمعیت مازندران، گفت: تاکنون از مجموع 5 هزار و 243 نفری که در طرح غربالگری، با فشار خون بالا شناسایی شده‌اند، 4 هزار و 772 نفر آنها از روستائیان هستند و در بخش پیش‎فشارخون بالا نیز از 5 هزار و 150 نفر افراد شناسایی‎شده، 4 هزار و 618 نفر ساکن روستا هستند.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با اعلام اینکه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیر واگیر به تمامی استان‎ها ابلاغ شده است، افزود: دیابت نیز در کنار سرطان، بیماری‎های قلبی عروقی و سکته مغزی و آسم یکی از مهم‎ترین بیماری‎های غیر واگیر است که سالانه جان انسان‎های زیادی را می‎گیرد.

وی بر نقش تغذیه نامناسب به‎عنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش دیابت تأکید کرد و گفت: مصرف مواد نشاسته‎ای، گوشت، نوشابه و برنج همچنین غذاهای سرخ‎کردنی در مردم مازندران به‎مراتب بیشتر از سایر استان‎ها است.

جان‎بابایی بیان کرد: هنوز آمار دقیقی از تعداد افرادی که در مازندران دارای بیماری دیابت هستند، نداریم اما افراد شناسایی شده و در معرض خطر باید با مصرف مواد غذایی مناسب، افزایش فعالیت‎های بدنی و پرهیز از استعمال دخانیات به سلامتی خود توجه کنند.

وی با اشاره به خدمات نظام سلامت در مازندران به‎ویژه در بخش پزشک خانواده، اظهار کرد: ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان برای دانش‎آموزان دبستانی، راه‌اندازی 18 کلینیک تخصصی در سراسر استان، ساخت 150 خانه بهداشت روستایی و افزایش تعداد تخت‎های ویژه در بیمارستان‌ها، راه‌اندازی مرکز دیالیز شهروند و احداث مرکز جامع سلامت در مازندران از جمله خدمات حوزه سلامت در این استان هستند.

* برگزاری 250 همایش پیاده‎روی در سال 94

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سه‎جانبه بین این سازمان با دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش، گفت: برنامه‎های مختلفی از جمله پیاده‎روی خانوادگی، کمپین تحرک بدنی و  توجه به سلامت دانش‎آموزان با ورزش‎های مستمر در طول سال انجام شده است.

حبیب حسین‎زادگان افزود: برگزاری برنامه روز بدون خودرو به‎صورت نمادین در ساری، پیاده‎روی کارکنان دستگاه‎های دولتی و اجرای برنامه سفیران ورزشی ویژه بانوان، کنترل دیابت و تشکیل شورای ورزشی در روستاها همچنین برگزاری جشنواره‎های بومی محلی، از دیگر برنامه‎های سال گذشته اداره‎کل ورزش و جوانان با مشارکت چند دستگاه دولتی بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران از برگزاری حدود 250 پیاده‎روی خانوادگی در سال 94 در شهرهای مختلف مازندران خبر داد و گفت: این روند در سال‎جاری نیز ادامه دارد، به‌طوری که تاکنون چندین همایش پیاده‎روی به‎ویژه در هفته سلامت و میلاد امام علی (ع) در بسیاری از شهرهای مازندران برگزار شده است.

* نصب تجهیزات ورزشی در برخی مدارس دخترانه

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به شیوع آنفلوآنزای خوکی در زمستان 94، گفت: با تدابیر خوب انجام‎شده و آموزش‎های لازم به 3 هزار و 500 پرسنل آموزش و پرورش در سراسر استان، حتی یک مورد مرگ دانش‎آموز به دلیل آنفلوآنزای خوکی نداشتیم.

سیدعلی قاسمی اظهار کرد: علاوه بر کلاس‎ها و نشست‎های آموزشی در زمینه سلامت و بهداشت فردی و توزیع بروشور در این زمینه، با مشارکت سفیران سلامت در مدارس، بر تغذیه دانش‎آموزان نظارت می‎شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب نظام سلامت، ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان در مدارس ابتدایی با به‎کارگیری 50 یونیت سیار توسط دانشگاه علوم پزشکی بود که خانواده‎ها نیز رضایت داشتند.

عضو کارگروه سلامت مازندران بیان کرد: روزانه 10 دقیقه نرمش در مدارس اجرا می‎شود و برای سلمت بیشتر دختران دانش‌آموز، تجهیزات ورزشی در برخی مدارس دخترانه با همکاری مسئولان و خیران آن منطقه، نصب شده است.

* وجود 500 واحد مرغداری غیر مجاز در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 500 واحد مرغداری غیرمجاز در مازندران شناسایی شده است که برای برخورد با آنها نیاز به هماهنگی قضایی داریم، زیرا بیکاری افراد در صورت تعطیلی این واحدها، دارای تبعات اجتماعی است.

دلاور حیدرپور از ناامنی در بازار برنج مازندران گفت و اینکه پس از نمونه‎گیری‎های انجام‎شده، متوجه اختلاط برنج در تمامی نمونه‎ها شدیم که مایه تأسف است.

وی ادامه داد: دریافت «برند» برای برنج مازندران می‎تواند یکی از راه‎کارهای مهم برای برون‌رفت از این مشکل و قابل شناسایی بودن متخلفان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به وجود سورتینگ‎های معمولی و بدون استاندارد در مازندران، افزود: افرادی که برای احداث سورتینگ به دنبال مجوز هستند، آنها را مجاب کردیم تا واحدهای خود را مبتنی بر فناوری روز و استاندارد و صادرات‎محور، بسازند.

* فرسودگی 17 درصد از شبکه آبرسانی شهری در مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به برنامه ایمنی آب که در 11 گام تدوین شده است، گفت: سازمان‎های عضو کارگروه سلامت در این برنامه عضو هستند و کمیته سلامت آب نیز در استان تشکیل شده است.

ذبیح‎الله ذاکری اظهار کرد: تأمین آب، تأکید بر مدیریت مصرف و جلوگیری از آلاینده‌های منابع آبی از جمله برنامه‎های ایمنی آب است.

وی با اینکه آب‎های زیرزمینی چه بخواهیم و چه نخواهیم از سموم و فاضلاب‎های صنعتی آسیب می‎بینند، افزود: باید تهدیدهای زیست‎محیطی در آب را جدی بگیریم، زیرا سلامت و حیات ما با این موضوع در ارتباط است.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با اشاره به ساماندهی نشدن مشکلات آب‌ه


ویدیو مرتبط :
جهان دایت / آموزش1 / سکته قلبی یا مغزی