نوشهر؛ سرزمین تاریخ و طبیعت


شهرستان نوشهر دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که این شهرستان را از نظر موقعیت گردشگری در زمره‌ بهترین‌ها قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، حال و هوای برخی استان‌های کشور به شکلی خاص تغییر می‌کنند تا خود را برای میزبانی و پذیرای از میهمانان نوروزی آماده کنند.

استان مازندران نیز از آن دسته استان‌هایی است که مقصد بسیاری از گردشگرانی است که برای تمدد اعصاب و استفاده از زیبایی‌های طبیعت جنگل و کوه و دریا به این منطقه سفر می‌کنند.

شهرستان نوشهر دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که این شهرستان را از نظر موقعیت گردشگری در زمره‌ بهترین‌ها قرار داده است.

آغاز شکل گیری نوشهر از روستای گردکل و منطقه «شهر پشت» بوده است که در مجاورت رودخانه گردکل در شمال مسیر راه سراسری کناره قرار داشته است.

در زمان قاجار به لحاظ نزدیک بودن این روستا به دریا و مناسب بودن ساحل آن جهت پهلوگیری شناورهای تجاری مورد توجه شخصی بنام «خاچیک» قرار گرفت و این منطقه محل مناسبی برای مبادله و حمل و نقل کالا میان ایران و روسیه شوروی و سبب رونق فعالیت‌های مختلف اقتصادی شد.

پس از مدت زمانی مورد توجه حبیب‌الله خان سردار خلعتبری قرار گرفت و به خاطر آغاز فعالیت‌های عمرانی به «حبیب آباد» معروف شد و سپس به «دهنو» و در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی و در زمان پهلوی اول با ایجاد بندر نوشهر و یک سلسله اقدامات عمرانی با هویت شهری در کنار بافت روستائی به « نوشهر» تغییر نام یافت.

پارک جنگلی سی‌سنگان

این پارک که یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های شمالی کشور محسوب می‌شود در بخش مرکزی و شرق نوشهر واقع شده است و با توجه به همجواری آن با دریا که به آن زیبایی کم نظیری داده است و نیز وجود درختانی به قدمت چند صد سال، گونه‌های «شمشاد» و «افرا» و وجود امکانات رفاهی برای استفاده مسافران و لذت بردن از طبیعت زیبای شمال و استفاده همگام از دریا و جنگل، قابلیت سیاحتی جالب توجهی به آن بخشیده است.

سد خاکی آویدر

این سد در فاصله تقریبا ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سی‌سنگان قرار دارد. سد خاکی «آویدر» در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه‌ است و دریاچه پشت سد نیز جهت تامین آب مورد نیاز زمین‌های زراعتی منطقه ایجاد شده ‌است.

موزه کندلوس

این موزه‌ که نخستین و تنها موزه روستایی در جهان است در بخش کوهستانی کجور نوشهر واقع شده است و همه ساله مسافران و گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند که بنای آن توسط یکی از اهالی این منطقه به نام دکتر علی اصغر جهانگیری بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ ساخته شده است.

اشیاء این موزه مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح، قبل از اسلام و همچنین دوران اسلامی است که در بخش دیگر آن ابزار و آلات زندگی مردم منطقه کجور در پیش روی بازدیدکنندگان قرار دارد.

حمام قدیمی کندلوس

این حمام با استفاده از «ساروج» بنا نهاده شده است و دیوارهایی به قطر حدود 50 سانتی‌متر دارد.

حمام قدیمی کندلوس دارای خزینه است که در زیر آن کوره آتش تعبیه شده بود تا آب به وسیله آن گرم شود. برای گرم کردن آب این حمام، از هیزم استفاده می‌شده است.

حمام کندلوس مربوط به اواسط دوره قاجار است و در شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس واقع شده که در ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۱۹۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه خضر نبی در کجور

این دریاچه در روستای «نیمور nimvar» کجور و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن کمتر از نیم هکتار و عمق آن حدود پنج متر و آب آن نیز شیرین است. از آن جایی که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده‌ حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است، مأمن انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی این ناحیه شده است که معمولاً برای غذایابی و خوردن آب به سوی این دریاچه می‌آیند.

دریاچه خضرنبی دارای فضای بسیار طبیعی، چشم‌اندازهای زیبا، دلنواز و فرح‌بخش است که هر بیننده‌ای را شیفته خود ساخته و خاطره‌ای بسیار خوش در ذهن ثبت می‌کند.

بقعه امامزاده سید علی کیا سلطان

این بقعه که مربوط به سده نهم و دهم هجری قمری است و در روستای «هزار خال» کجور واقع شده، در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۴۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر یا باغ اکولوژی

این باغ گیاه‌شناسی از نظر وسعت و قدمت دومین باغ گیاه شناسی کشور است و حضور مجموعه‌ای از گونه‌های منحصر بفرد در «آربراتوم» سبب شهرت جهانی آن شد و همه ساله از سوی محققان و دانشجویان رشته‌های مرتبط مورد بازدید قرار می‌گیرد.

برای این باغ همانند سایر باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا در کنار «آربراتوم» بخش‌های مختلفی از جمله قطعات درختچه‌های زینتی، گیاهان معطر و پرچین سازی، سوزنی برگ، گیاهان پیازی،گرمسیری،دارویی، توندرا، باغ سیستماتیک، گلخانه گیاهان گرمسیری و مجموعه گیاهان خشک در نظر گرفته شد.

دیو چشمه در کجور

این چشمه پر آب‌ترین چشمه در بخش تاریخی کجور نوشهر است که در منطقه‌ای به نام «آستانکرود» واقع شده و دارای فضای سبز و پوشش گیاهی و جنگلی تفرجگاهی مناسبی است.

این چشمه شش ماهه نخست سال پذیرای مسافران بسیاری است که در کنار چشمه و آب صاف و زلال آن اقامت می‌کنند. میزان آبدهی این چشمه ده میلیون متر مکعب در سال و حدود 240 لیتر در ثانیه گزارش شده است.

طرح توسعه و ایجاد آلاچیق‌ها و فضاسازی آن برای بهبود شرایط اقامت مسافران و گردشگران در دست اقدام است و از پیشرفت 60 درصدی برخوردار است.

منطقه نمونه گردشگری ساحلی سیترا

این مجموعه که در سال 88 از سوی هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور معرفی شده است در زمینی به مساحت 19 هکتار و امکانات کم نظیری همچون رستوران دریایی، سوئیت‌های اجاره‌ای، منطقه شنای آقایان و بانوان، اتوبوس دریایی، پیست کارتینگ، پیست موتورهای ATV، پیست دوچرخه سواری، سینمای چهار بُعدی، قایق موتوری، پدالو، جت اسکی، پاراسل، رستوران دریایی، کافی شاپ و نمازخانه است و همواره پذیرای مسافران و گردشگران بوده و افتخار دارد که در سال 1388 از سوی هیئت دولت به عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور معرفی شده است.

با همه این اوصاف شهرستان نوشهر خود را برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده می‌کند و بخش‌های مختلف گردشگری آن تکاپو و جنب‌وجوش خاصی به خود گرفته است تا میزبانی شایسته برای همگان باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نوشهر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس آمار موجود، سال گذشته بیشترین اقامت استان مازندران متعلق به نوشهر بود و امسال نیز با پیش بینی‌های صورت‌گرفته انتظار حضور بسیار گسترده گردشگران همراه با اقامت در شهرستان نوشهر هستیم.

مهدی اسحاقی با بیان اینکه مراکز اقامتی نمونه، موزه‌های شهرستان و خدمات دهندگان آمادگی کامل برای استقبال از مسافران نوروزی را دارند، افزود: طبق توافق با اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران- منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر شده است، درب موزه دریانوردی این اداره کل در طول ایام نوروز برای بازدید عموم مردم و مسافران باز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نوشهر از برگزاری جلسات اجرایی ستاد خدمات سفر و ابلاغ برنامه‌ها به 10 کمیته این ستاد خبر داد و اظهار کرد: دبیری ستاد بر عهده اداره میراث فرهنگی گردشگری نوشهر است و نظارت بر تأسیسات گردشگری قبل از ایام نوروز و دفاتر خدمات مسافرتی توسط دو اکیپ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بازدیدهای ویژه از سوی کمیته نظارت مشترک در قبل و نیز در طول ایام نوروز انجام می‌شود، تصریح کرد: از تمامی مراکز اقامتی، خدمات‌رسان، پمپ بنزین‌ها و داروخانه‌ها بازدید به عمل می‌آید.

اسحاقی از آغاز اجرای برنامه‌های نوروزی ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان نوشهر از 25 اسفند خبر داد و افزود: اسکان فرهنگیان نیز امسال در 26 مدرسه با 169 کلاس آماده انجام خواهد شد،

وی تصریح کرد: افتتاح دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر در محل نوشهر از 25 اسفند صورت می‌گیرد و سپس اجرای مانور ستاد اجرایی خدمات و دستگاه‌های اجرایی در منطقه نمونه گردشگری سیترا انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نوشهر درباره برنامه‌های ویژه در ایام نوروز در شهرستان نوشهر گفت: نمایشگاه ملی صنایع دستی با 100 غرفه و با مشارکت 20 استان کشور از دوم فروردین رسما افتتاح می‌شود و تا پایان نوروز دایر خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه نوروزی خوانی با همکاری کمیته فرهنگی در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر، اجرای استقبال از نخستین مسافران با اهداء پکیج صنایع دستی در مبادی ورودی شهر، اجرای جشنواره بومی محلی به مدت سه روز در منطقه نمونه گردشگری سیترا با همکاری شهرداری و شورای شهر نوشهر و نیز اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان از برنامه‌های نوروزی در شهرستان نوشهر است.

اسحاقی با بیان اینکه تاکنون 300 واحد خانه مسافر ساماندهی شده است که این رقم، بیشترین فراوانی در استان است، اظهار کرد: ظرفیت اقامتگاه‌های نوشهر در شب تا 90 هزار نفر است و این اقامتگاه‌ها شامل هتل، خانه مسافر، متل،کمپینگ‌ها، مناطق نمونه گردشگری مانند سیترا، سی‌سنگان و سد خاکی آویدر، اماکن اسکان فرهنگیان، مجتمع‌های دولتی، زائر سرا، کمپ‌های موقت است.

وی با بیان اینکه در طول ایام نوروز ساعات کاری موزه‌ها افزایش می‌یابد، گفت: موزه مردم شناسی کندلوس، موزه مردم شناسی کشکسرا و موزه دریایی در بندر نوشهر پذیرای مسافران و گردشگران هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نوشهر در پایان گفت: تعداد 30 هزار بورشور تبلیغاتی برای معرفی و راهنمایی درباره مناطق گردشگری شهرستان نوشهر در بین مسافران و گردشگران انجام می‌شود.

گزارش از سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنای مازندران

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پارک نوید نوشهر/بچه های نوشهر...