فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مرمت بزرگترین گنبد آجری جهان در ایران


به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، یحیی رحمتی اظهار كرد: مرمت و ساماندهی مجموعه گنبد سلطانیه به عنوان بزرگترین گنبد آجری جهان در سال جاری ادامه خواهد داشت.
سرپرست پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، با اشاره به اینكه از سالهای گذشته مرمت و ساماندهی مجموعه آغاز شده و این روال نیز به محض دریافت اعتبار در سال 95 تداوم پیدا می كند گفت: سال 94 ساماندهی محوطه گنبد سلطانیه، مرمت برج و باروی بدنه شمالی مجموعه و ادامه مرمت تزئینات داخلی گنبد سلطانیه انجام شد.
وی افزود: امسال نیز پس از تخصیص اعتبار فعالیت های مرمت و ساماندهی مجموعه سلطانیه به همراه ادامه كاوش باستان شناسی در ورودی دروازه شمالی مجموعه سلطانیه را در دستور كار قرار داده ایم.
رحمتی اضافه كرد: در سال 94 مرمت ها تنها شامل گنبد سلطانیه نمی شد به طوری كه مرمت محوطه چلبی اوغلی و محوطه سازی ملاحسن كاشی را كه بخشی از مجموعه سلطانیه محسوب می شود نیز ساماندهی شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، به گفته سرپرست پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، فعالیت های مربوط به ساماندهی و مرمت مجموعه سلطانیه همچنان ادامه دارد و امیدواریم با اعتبارات سال جدید بخش زیادی از برنامه های پایگاه محقق شود.
گنبد سلطانیه، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دراد و یكی از شاهكارهای معماری دوره اسلامی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های 704 تا 712 قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.
این گنبد نخستین گنبد دوجداره در جهان است كه نمی‌توان نمونه‌ای قدیمی‌تر از آن در جهان یافت. از همین رو گنبد سلطانیه در سال 2005 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسید.
فراهنگ**3079**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
گنبد سلطانیه آذربایجان(زنجان)-بزرگترین گنبد جهان-ترکان ایران